Goedendag allemaal,
Ik heb een probleem met mijn auto. Ik heb een Mini Cooper R52 uit 2007 met een automaat. Er staat 100k op de teller.
Vandaag reed ik ongeveer 80km/h en viel mijn motor plots uit. Van zo'n 2500 toeren naar 0 in een constante lijn. Mijn gaspedaal reageerde nergens meer op.
Ik zag ook geen rare foutmeldingen, alles bleef branden en mijn radio bijvoorbeeld is geen seconde uitgesprongen.
Toen de auto eenmaal stil stond heb ik hem opnieuw proberen te starten. Wat gebeurde er... De motor kwam niet verder dan a 200 toeren. Het was geen getik maar echt het geluid alsof de motor bijna ging starten. Het enige wat ik als afwijking zag was dat het "abs lampje" heel kort brandde en op de toerenteller het "motorprobleem lampje" kort brandde. Daarnaast loopt de motor niet licht, dus het lijkt mij niet de ketting in de motor. Ik hoor ook geen rare geluiden alsof er iets niet goed loopt. Ik heb daarom voor mij zelf ook uitgesloten dat de kleppen nog open staan waardoor er geen compressie wordt opgebouwd, maar wellicht denken jullie hier anders over.
Om een idee te krijgen, dit filmpje lijkt heel erg op mijn probleem. Alleen bij mij wordt de olietemperatuur wel normaal aangegeven en niet zoals in dit filmpje volledig in het rood.
Extra informatie wat betreft het probleem. Vorig jaar was de koppakking gescheurd. Ik heb toen de koppakking vervangen plus een kop gevlakt die kapot was gegaan. Daarnaast heb ik de waterpomp vervangen. Multiriem vervangen en de ketting gesteld, maar dat is logisch want heel de kop lag open.
Wat heb ik nu zelf al geprobeerd.
Allereerst, accu getest, deze accu had niet veel capaciteit meer dus gelijk een nieuwe ingezet. Geen succes.
Brandstof pomp, helaas geen succes. Ik heb de achterbank losgemaakt en de deksel eraf. Ik had op internet een filmpje gezien waarbij je op de brandstof pomp moest slaan met bijvoorbeeld een moersleutel om een verstopping op te lossen. Daarnaast hoor ik de brandstof pomp ook draaien wanneer ik de auto aanzet. Nu ben ik alleen niet volledig overtuigd dat dit het niet is. Wellicht dat je hem nog wel hoort maar dat hij het niet meer doet.
Brandstof gecheckt. Ik heb het bonnetje nog liggen en heb benzine getankt, dus dat kan het niet zijn.
Uitgelezen met een universele OBD11 maar daar kwam geen foutmelding uit.
Het ecu gerest d.m.v. de opties in de mini zelf, knopje indrukken en dan sleutel omdraaien. Vervolgens 19.test en vervolgens 21.test.
Op dit moment weet ik even niet wat er defect kan zijn waardoor de motor niet start. Ik hoor daarom graag of iemand een soort gelijk probleem heeft gehad of weet wat de oplossing kan zijn.
Alvast bedankt
Christian
Mini Cooper S R52 automaat, motor slaat niet aan
- ChristianBurger
- Leerling Mini lid
- ChristianBurger
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Mini Cooper S R52 automaat, motor slaat niet aan
Motor zojuist (deels) open gehaald en nokkenas is gebroken.
Iemand enig idee of dit zomaar kan optreden of is er nog iets anders defect?
Iemand enig idee of dit zomaar kan optreden of is er nog iets anders defect?
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Mini Cooper S R52 automaat, motor slaat niet aan
Blijkbaar kan het zomaar gebeuren, want het is jouw overkomen zonder een aanwijsbare reden.
En vanaf afstand, op een forumberichtje, kan niemand een goede diagnose stellen over een motorblok waarvan de nokkenas is gebroken! Kan een materiaalfout zijn in je nokkenas, maar kan natuurlijk ook totaal iets anders de oorzaak ervan zijn... Ik zou verwachten dat als de nokkenas gebroken is, dat er veel meer kapot gedraaid is. Omdat een deel van de motor stilstaat, terwijl ie eigenlijk zou moet draaien; denk daarbij aan o.a. kleppen, zuigers, drijfstangen, ...
En vanaf afstand, op een forumberichtje, kan niemand een goede diagnose stellen over een motorblok waarvan de nokkenas is gebroken! Kan een materiaalfout zijn in je nokkenas, maar kan natuurlijk ook totaal iets anders de oorzaak ervan zijn... Ik zou verwachten dat als de nokkenas gebroken is, dat er veel meer kapot gedraaid is. Omdat een deel van de motor stilstaat, terwijl ie eigenlijk zou moet draaien; denk daarbij aan o.a. kleppen, zuigers, drijfstangen, ...
- ChristianBurger
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Mini Cooper S R52 automaat, motor slaat niet aan
Bedankt voor je nogal arrogante reactie als ik het mag zeggen.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik een oorzaak zoek voor het fenomeen dat mijn nokkenas is gebroken. Is het een kettingsprobleem, heeft het te maken met een drijfstang...? Dat het zomaar kan gebeuren snap ik ook wel, want zoals je zegt, het is mij overkomen.
Nogmaals mijn vraag, weet iemand of er een mini kwal is die ervoor zorgt dat de nokkenas breekt?
Daarnaast geef je aan dat er meer kapot is. Alle kleppen zijn nog oké dus dan neem ik aan dat de zuigers ook nog goed zijn. Dat zijn tenslotte de enige objecten die de kleppen kunnen beschadigen en andersom. Daaruit concludeer ik dus ook dat de drijfstangen gewoon goed zijn.
Ik hoop dat iemand anders wel een direct antwoord heeft op mijn vraag, alvast bedankt.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik een oorzaak zoek voor het fenomeen dat mijn nokkenas is gebroken. Is het een kettingsprobleem, heeft het te maken met een drijfstang...? Dat het zomaar kan gebeuren snap ik ook wel, want zoals je zegt, het is mij overkomen.
Nogmaals mijn vraag, weet iemand of er een mini kwal is die ervoor zorgt dat de nokkenas breekt?
Daarnaast geef je aan dat er meer kapot is. Alle kleppen zijn nog oké dus dan neem ik aan dat de zuigers ook nog goed zijn. Dat zijn tenslotte de enige objecten die de kleppen kunnen beschadigen en andersom. Daaruit concludeer ik dus ook dat de drijfstangen gewoon goed zijn.
Ik hoop dat iemand anders wel een direct antwoord heeft op mijn vraag, alvast bedankt.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Mini Cooper S R52 automaat, motor slaat niet aan
Je mag van mijn reactie alles vinden. Dank voor je terugkoppeling.
Maar als de kleppen nog volledig onbeschadigd zijn, dan heb je denk ik behoorlijk mazzel. En ja, dan zou ik ook dezelfde conclusie trekken: de zuigers en drijfstangen zullen dan waarschijnlijk ook nog heel zijn. (maar alsnog controleren kan geen kwaad...)
Hoe ziet het breukvlak van de nokkenas eruit? Kun je bijvoorbeeld zien of de breuk langzaam is ontstaan? Bijvoorbeeld door oxidatie of andere verkleuring op het breukvlak.
Of dat er een plotselinge totale breuk is geweest omdat ie om wat voor reden dan ook geblokkeerd is geraakt, en dat het breukvlak eigenlijk helemaal "schoon" is. Dat zou alsnog een drijfstang-probleem kunnen zijn.
Eigenlijk heb ik nog nooit eerder gelezen dat de nokkenas is gebroken, dus een typisch MINI-kwaal zal het niet zijn.
Een materiaalfout in de nokkenas lijkt me dan het meest voor de hand liggend. Of de nokkenas is kromgetrokken door oververhitting bij de lekkende koppakking...
Maar als de kleppen nog volledig onbeschadigd zijn, dan heb je denk ik behoorlijk mazzel. En ja, dan zou ik ook dezelfde conclusie trekken: de zuigers en drijfstangen zullen dan waarschijnlijk ook nog heel zijn. (maar alsnog controleren kan geen kwaad...)
Hoe ziet het breukvlak van de nokkenas eruit? Kun je bijvoorbeeld zien of de breuk langzaam is ontstaan? Bijvoorbeeld door oxidatie of andere verkleuring op het breukvlak.
Of dat er een plotselinge totale breuk is geweest omdat ie om wat voor reden dan ook geblokkeerd is geraakt, en dat het breukvlak eigenlijk helemaal "schoon" is. Dat zou alsnog een drijfstang-probleem kunnen zijn.
Eigenlijk heb ik nog nooit eerder gelezen dat de nokkenas is gebroken, dus een typisch MINI-kwaal zal het niet zijn.
Een materiaalfout in de nokkenas lijkt me dan het meest voor de hand liggend. Of de nokkenas is kromgetrokken door oververhitting bij de lekkende koppakking...
- ChristianBurger
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Mini Cooper S R52 automaat, motor slaat niet aan
Bedankt voor je sportieve antwoord. Dat verdient een duim omhoog!!!
Van het verdere bericht kan ik ook alleen maar vrolijk van worden. Een erg informatief bericht.
Ik ga morgen kijken en laat wat weten. Dat de nokkenas kromgetrokken is door de lekker koppakking zou heel goed kunnen. Die is tenslotte een jaar geleden vervangen en daar zou dus te lang mee door gereden kunnen zijn. (Heb de auto gekocht met een lekke koppakking voor een zeer gunstige prijs)
Nogmaals bedankt. Ik ben weer wat wijzer geworden!!!
Van het verdere bericht kan ik ook alleen maar vrolijk van worden. Een erg informatief bericht.
Ik ga morgen kijken en laat wat weten. Dat de nokkenas kromgetrokken is door de lekker koppakking zou heel goed kunnen. Die is tenslotte een jaar geleden vervangen en daar zou dus te lang mee door gereden kunnen zijn. (Heb de auto gekocht met een lekke koppakking voor een zeer gunstige prijs)
Nogmaals bedankt. Ik ben weer wat wijzer geworden!!!
- ChristianBurger
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Mini Cooper S R52 automaat, motor slaat niet aan
Voor iedereen die interesse heeft wat het was...
Het kettingwiel aan de krukas is defect geraakt en heeft de nokkenas gebroken doordat de distributieketting niet goed meer draaide en tandjes oversloeg op het tandwiel.
Ik ben nu voor 700 euro aan onderdelen weer klaar en mijn mini rijdt weer. Ik heb de tandwielen vervangen, distributie ketting, spanners, en de nokkenas.
Het kettingwiel aan de krukas is defect geraakt en heeft de nokkenas gebroken doordat de distributieketting niet goed meer draaide en tandjes oversloeg op het tandwiel.
Ik ben nu voor 700 euro aan onderdelen weer klaar en mijn mini rijdt weer. Ik heb de tandwielen vervangen, distributie ketting, spanners, en de nokkenas.
Onze sponsors