Olie druk/temp. meter op dashboard RC31?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carbon-black
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 mei 2018, 22:14
Locatie: Aan het stuurwiel ;-)

26 mei 2018, 09:54

Ik heb mijn MINI nu twee weken, en laten we zeggen er was wat werk aan.

Door alle gedoe van de afgelopen twee weken gaan mn gedachten uit naar de mogelijkheid om tijdens het rijden meer info te hebben over de motorolie.

Wat kan er?
Hoe moet dat, ingewikkeld of eenvoudig?
Wat is ervoor nodig behalve een extra klokje iop het dash.
En wat voegt het ECHT toe, m.a.w. heb ik er wat aan?

Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk

GREETZ,
P@rick
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1349
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

27 mei 2018, 11:21

Patrick,

welke info zou je dan willen weten, de olie temperatuur? Het niveau peilen blijft net als alle andere 2de generatie MINI's gewoon de peilstok gebruiken en regelmatig motorolie peilen.

De olie temperatuur willen weten van een R50 lijkt me niet nodig maar is natuurlijk aan jou. De mannen die serieus gaan tunen zullen daar eerder behoefte aan hebben dan wij als standaard Cooper rijders. Als je het toch wil dan moet je denken aan een sensor die in het motorblok moet komen die je olie temperatuur meet en een meter die voor jou in de auto de waarde aangeeft.

Idee hoe dan een sensor eruit ziet: https://www.auto-onderdelen24.nl/vdo/82 ... lsrc=aw.ds

Voorbeeld van een olietemperatuur meter: https://www.biesheuvel.nl/automotive/in ... raden.html

De grootste uitdaging is om een sensor aan te schaffen die je ergens in je blok kwijt kan. De vraag die je dan aan de specialisten moet stellen is waar een dergelijke sensor geplaatst kan worden.

Succes

Milco
Gebruikersavatar
Carbon-black
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 mei 2018, 22:14
Locatie: Aan het stuurwiel ;-)

27 mei 2018, 11:36

Schroefie schreef:Patrick,

welke info zou je dan willen weten, de olie temperatuur? Het niveau peilen blijft net als alle andere 2de generatie MINI's gewoon de peilstok gebruiken en regelmatig motorolie peilen.

De olie temperatuur willen weten van een R50 lijkt me niet nodig maar is natuurlijk aan jou. De mannen die serieus gaan tunen zullen daar eerder behoefte aan hebben dan wij als standaard Cooper rijders. Als je het toch wil dan moet je denken aan een sensor die in het motorblok moet komen die je olie temperatuur meet en een meter die voor jou in de auto de waarde aangeeft.

Idee hoe dan een sensor eruit ziet: https://www.auto-onderdelen24.nl/vdo/82 ... lsrc=aw.ds

Voorbeeld van een olietemperatuur meter: https://www.biesheuvel.nl/automotive/in ... raden.html

De grootste uitdaging is om een sensor aan te schaffen die je ergens in je blok kwijt kan. De vraag die je dan aan de specialisten moet stellen is waar een dergelijke sensor geplaatst kan worden.

Succes

Milco
Dank voor je uitgebreide antwoord Milco.

Kun je me uitleggen waarom wij er niet heel veel aan zouden hebben?

Ik verwacht zelf er op uit te kunnen maken wanneer ie 'warm' is zodat ik m niet stuk rijdt Afbeelding ...

Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk

GREETZ,
P@rick
Gebruikersavatar
Buur
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 115
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

27 mei 2018, 12:44

Kijk hier maar eens. Dit is wel van een R53, maar wellicht heb je er wat aan en kun je zien hoeveel werk het is en wat je nodig heb.

http://www.r53.nl/diy/433doc.pdf
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1349
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

27 mei 2018, 13:05

Een andere graad meter kan ook je koelvloeistof temperatuur zijn en die kun je met een OBD scanner en een stukje software op je telefoon uitlezen. Ik gebruik DashCommand (voor WiFi/Apple) en daar zie ik dan de koeltemperatuur oplopen tot 106 graden en dan stabiliseert ie. Dat is voor mij het teken dat de motor op temperatuur is voor als je wat hoger in de toeren wil. Dit is in de zomer meestal na zo'n 10 minuten rijden, in de winter wat langer.

Ik kreeg gisteren toen we uit de NRW terug reden binnen door richting Goch, in Bochum in de stad een hitte overheating motor light. Ik snapte er eigenlijk niets van, het was gisteren super warm maar het was gewoon stadsverkeer, niets hoge toeren. Op een gegeven moment stonden we voor het stoplicht en toen hoorde ik de MINI van Jos zijn blower (achter radiator) max staan blazen en toen veel het kwartje en begreep ik dat mijn blower niet draaide. Hierna was het lekker toeren en door de rijwind krijgt het N12 blok genoeg koeling. Als je dan stil staat op zo'n moment word de motor goed warm en dan ook de olie maar dat mag best een keer, het is niet dat de olie meteen verbrand. Toen ik thuis was op aanraden van Wim Driesen de zekering bekeken en die was doorgebrand, probleem opgelost. De koelvloeistof heeft zijn kookpunt bij 150-160 graden en die kookte nog niet en de olie zal ook wel wat warmer geworden zijn. Je moet hier niet mee door blijven natuurlijk en dan niet extra hoge toeren gaan maken.

Ik heb geen moment getwijfeld aan de olietemperatuur, gebruik ook MOTUL 5 W40 goede olie, is wat duurder dan de CASTROL maar kan dan op zo'n moment ook wat meer hebben.

Ik denk dat je eerst eens een OBD scanner moet aanschaffen waar je met de juiste software allerlei informatie kunt uitlezen. Ik heb een CARLY OBD scanner/software waar je fouten mee kan uitlezen/resetten en zelfs bepaalde zaken kan coderen. Hiernaast zijn er dan vaak ook andere software apps te downloaden die ook met je OBD scanner werken. Ik heb bijvoorbeeld ook CARISTA software, die gebruikte ik voor CARLY maar ook goed in fouten uitlezen en resetten.

Ik ben er niet zo bang voor dat ik mijn blok kapot rij maar als jij een olietemperatuur meter/sensor in wil bouwen, gewoon doen maar dan even uitzoeken of er een sensor beschikbaar is voor je R50 en zo ja of die dan ook te plaatsen is. Ik wil alleen aangeven dat ik die informatie niet mis.

In de F serie MINI's heb je volgens mij niet eens een peilstok meer, dat wordt door de computer allemaal bijgehouden en geregeld. Doe mij dan toch maar de ouwe vertrouwde peilstok, vindt persoonlijk het niveau belangrijker dan de temperatuur :wink:
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1349
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

27 mei 2018, 13:38

Patrick, de sensor voor olietemperatuur gevonden voor een R53 Cooper S. Het enige wat je uit moeten zoeken of deze ook in te bouwen is in een R50 blok, gewoonten EKRIS via de mail/telefoon benaderen, die moeten je dat kunnen vertellen.

https://minishop.ekris.nl/58560-mini-co ... id=03_3002
Gebruikersavatar
Carbon-black
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 mei 2018, 22:14
Locatie: Aan het stuurwiel ;-)

27 mei 2018, 14:14

Schroefie schreef:Patrick, de sensor voor olietemperatuur gevonden voor een R53 Cooper S. Het enige wat je uit moeten zoeken of deze ook in te bouwen is in een R50 blok, gewoonten EKRIS via de mail/telefoon benaderen, die moeten je dat kunnen vertellen.

https://minishop.ekris.nl/58560-mini-co ... id=03_3002
thanks! Milco, ik heb de dashboard app gedownload... veel info mee uit te lezen Afbeelding. welke link gebruik jij?

Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk

GREETZ,
P@rick
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1349
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

27 mei 2018, 14:28

Patrick,

er zijn 2 types OBD scanners, degene die WiFi gebruiken (Apple) en degene die BlueTooth gebruiken (Android)

Ik heb een Apple telefoon en gebruik deze: https://www.obd-partner.nl/diagnose-via ... -wifi-i801

Voordeel van deze scanner is dat ie in je auto na afsluiten auto automatisch uitgaat. Ik heb ook een Carly adapter maar als je die in je OBD poort laat zitten blijft ie actief en kan ie je accu leeg trekken. Deze moet je na gebruik dus verwijderen, gebruik deze dus eigenlijk alleen voor als ik fouten wil uitlezen, resetten, coderen.

Ze hebben bij OBD-partner.nl ook nieuwe varianten waarbij je naast de scanner ook software krijgt voor uitlezen en resetten, die zijn wat duurder maar weet niet of die in de auto kan blijven zitten.

https://www.obd-partner.nl/diagnose-via ... -interface

Ik denk dat de variant van 49€ icm dashcommand (werkt alleen met Apple telefoons, voor Android heb je bv Torque app) voor jou het beste is, kun je diverse waardes monitoren tijdens het rijden.

Hierbij een overzicht van de scanners die ze aanbieden, kijk maar eens rustig rond wat ze allemaal te bieden hebben: https://www.obd-partner.nl/diagnose-via-laptop

Service van dit bedrijf is goed, heb de scanner binnen 2 jaar kapot gehad, een mailtje gestuurd en paar dagen later lag een compleet nieuwe in de bus.

Gr. Milco
Gebruikersavatar
Carbon-black
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 mei 2018, 22:14
Locatie: Aan het stuurwiel ;-)

27 mei 2018, 14:33

thanks again! ik kreeg dashboard overigens wel geinstalleerd op mn samsung... maar de scanners vragen toch om een andere app??? dan ga ik die ook eens proberen

Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk

GREETZ,
P@rick
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1349
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

27 mei 2018, 15:57

Dashcommand en Torque kan beide op Android:

https://play.google.com/store/search?q=torque&c=apps
Gebruikersavatar
Carbon-black
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 mei 2018, 22:14
Locatie: Aan het stuurwiel ;-)

27 mei 2018, 21:55

Schroefie schreef:Dashcommand en Torque kan beide op Android:

https://play.google.com/store/search?q=torque&c=apps
ik heb het gemerkt. nu nog een scanner/link bestellen AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk

GREETZ,
P@rick
Plaats reactie

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”