RMS Tuning

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

RMS Tuning

22 mar 2006, 14:12

Ik heb de knoop doorgehakt en gewoon een afspraak gemaakt. 22 april wordt mijn MINI onder handen genomen bij RMS Tuning in Oostenrijk. Daar krijgt hij een watergekoelde intercooler, BMR luchtfilter en een op maat tuning via een testbank. Hiermee zou ik op 230/240 échte pk's moeten uitkomen. Maar het gaat me er eigenlijk meer om dat de motor optimaal loopt omdat er nu niet wordt uitgehaald wat er in zit met de MTH software. Ik heb gebeld met RMS en die gaf aan dat ze bij hun al 30 MTH Mini's hebben gehad en dat er niet één is geweest die de door MTH beloofde pk's heeft gehaald.

Vrijdagmorgen 21 april vertrek ik zodat ik in de namiddag aankom in Tirol en mijn Mini kan stallen bij RMS en een leenauto meekrijg om het mooie Tirol te gaan verkennen. RMS boekt een hotelletje in de buurt. Zaterdag wordt de boel gemonteerd en geoptimaliseerd, in de namiddag rij ik dan terug.

Op mijn website staat ook nog een stukje over een AC Schnitzer en de Mini van RMS met 275 pk. Binnenkort komen dus mijn eigen ervaringen daarbij :)

Wie gaat er mee op deze Mini meet? :mrgreen:
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

22 mar 2006, 14:43

Berthil, bruut dat je het laat doen. Komt er dan ook weer nieuwe software er op te staan? Gr. Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

22 mar 2006, 16:33

Top! dan ben je ook precies op tijd terug voor de circuitdag op zandvoort.. druk weekje berthil :D
Arjan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amersfoort
Berichten: 7831
Lid geworden op: 25 sep 2005, 20:55

22 mar 2006, 16:40

@ Berthil:
Neem je ook wat mee vanuit Oostenrijk voor je vriendin? :lol:
Lekker touren met de MINI CLUBMAN D Sparkling Silver-Silver-Silver
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

22 mar 2006, 18:35

badkarma schreef:Berthil, bruut dat je het laat doen. Komt er dan ook weer nieuwe software er op te staan? Gr. Tom
Ja, op maat gemaakt met meetapparatuur en testbank erbij. Bye Bye MTH dus.

RMS heeft eigen testsoftware die ik al thuis heb en die werkt met de ODB interface van MTH. Ik moet alleen nog tijd vinden om er eens naar te kijken. Wat ik belangrijk vind is dat ik niet de eerste ben die dat bij hun laat doen, ze hebben al veel ervaring met de MINI.
Arjan schreef:Neem je ook wat mee vanuit Oostenrijk voor je vriendin? :lol:
Als ze het geregeld krijg neem ik haar mee :)
Hans schreef:Top! dan ben je ook precies op tijd terug voor de circuitdag op zandvoort.. druk weekje berthil :D
Nou, dan heb ik 1500 km achter de kiezen en ik zal wel 's nachts terugkomen, lijkt me niet zo verstandig om met het nieuwe vermogen dan maar het circuit op te knallen. Ik kom 6 juli als er ook de training bij is, voor mij veel verstandiger :)
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

22 mar 2006, 21:36

Wat gaat dat grapje nou kosten bij RMS. Bij beek kunnen ze eventueel ook de software op maat maken.
Kunnen zij ook alleen de software aanpassen ?, wat is dan de vermogeswinst t.o.v standaard?
PS. krijg je ook de eventuele sleutelkode mee om de software zelf te uploaden/downloaden bij overschrijven/beschadiging?.

GR.werner
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

22 mar 2006, 23:59

Ik denk ik hak vandaag de knoop door maar er is van alles gebeurd. Ik heb op het Duitse Forum gepost en kreeg een tip binnen van een betere watergekoelde intercooler, ook nog eens 470 km dichterbij.

Bij Autohaus Schäfer in Kaiserlautern (BMW dealer met tuning afdeling!) hebben ze intercooler met grotere pomp en automatische ontluchting. Ik wist niet dat onluchting een issue was.

En nu heeft de Firma HITEC in Viernheim (300 km ver weg) ook eindelijk gereageerd, die bieden deze intercooler goedkoper aan en doen ook sofware op maat. Daar ga ik een afspraak maken en ga RMS afzeggen zoals het er nu voor staat. Bij elkaar is dat dan zo'n 2500 euro maar dan ben ik ook even klaar met tunen. RMS en HITEC vragen evenveel als Heinz Tuning in België en Beek Autoracing, en Beek heeft geen ervaring met MINI's.

Hoe het zit met code voor de software e.d. weet ik niet. Ik denk niet dat HITEC zo werkt maar ik moet het nog navragen. In het ergste geval moet ik 300 km rijden als BMW per ongeluk mijn software overschrijft, en met een op maat tuning is het altijd zo dat als je iets veranderd je opnieuw weer op maat moet laten maken. Maar in mijn geval is dat dan een nieuwe kop want dat is bijna het enigste wat er over blijft om te tunen.
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

23 mar 2006, 00:36

Ouwehoer wat een ding zeg! Het wordt steeds groter :shock: and I love it >) .

Hmm idd Berthil da's wel een stukkie dichterbij. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik toch voor een air to air intercooler ga, de GTT iig. Ik heb wel op Mini2.com gelezen dat deze wat lastiger is te installeren maar daar ben ik hoop ik wel handig genoeg voor. Het lijkt mij gewoon beter in mijn geval als ik met de BBR conversie ook beter een betere intercooler kan plaatsen. De motor wordt toch warmer als je de pulley verkleint en dingen gaat aanpassen om meer vermogen te krijgen.

Gr, Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

23 mar 2006, 00:49

@badkarma: Heb je al eens zomers gereden in een S als het 25-30 graden is? Dan weet je dat een betere intercooler geen overbodige luxe is. Dat scheelt erg veel.

Ik heb ook gelezen dat de GRS intercooler de beste is, dus wat lastiger monteren moet het dan wel waard zijn. Ik geloof dat er bij de GRS geen waterspuitje zit om nog eens wat extra te koelen als dat nodig is, of niet? Die wordt dan afgetakt van de ruitensproeier met een apart knopje op je dashboard ergens. Dan moet je handmatig regelen om wat water op de intercooler te spuiten. Kennelijk een vrij bekend fenomeen in de Subaru wereld.
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

23 mar 2006, 00:57

@ Berthil

GRS wilde ik eerst bestellen maar ik ga voor de GTT intercooler. Deze is net zo duur maar heeft een iets andere structuur en is nog groter dan de GRS. Ik denk dat het verschil tussen deze twee weinig merkbaar zal zijn maar iig beter als de originele.

Met waterinjectie ga ik niet lopen kloten. Al dat gehannes met een t-connector op de achterruit sproeier voel ik niets voor. Dan moet je ook gaan voor een watergekoelde intercooler all the way, maar dat is mijn mening natuurlijk.

BTW... mijn moeder (bij deze ook een nieuwtje) heeft een groene Cooper S uit 2004 niet getuned overigens >) en heb ik gereden in Frankrijk met 40 graden Celcius maar aan echt vermogensverlies merkte ik maar weinig van, maar dat kan nu wel verschillen als ik in de zomer in mijn eigen Mini ga rijden.

Overigens is het wel een ideale benchmark mini omdat die van mijn moeder totaal origineel is, alleen dan de 170 pk versie, terwijl die van mij standaard 163 pk is zonder enige mods.
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

23 mar 2006, 01:09

badkarma schreef:BTW... mijn moeder (bij deze ook een nieuwtje) heeft een groene Cooper S uit 2004 niet getuned overigens >) en heb ik gereden in Frankrijk met 40 graden Celcius maar aan echt vermogensverlies merkte ik maar weinig van, maar dat kan nu wel verschillen als ik in de zomer in mijn eigen Mini ga rijden.
Dan zet je moeder er naast denk ik, even wat rustiger rijden :)
Sorry, ik was even wat in de war met de intercoolers, als die afkortingen ook :)
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

23 mar 2006, 08:23

wanneer ben je klaar met tunen.. ik denk nooit want het extra vermogen went erg snel, heb nu het spruitstuk al een tijdje er onder zitten en zal ook wel weer meer vermogen willen maar ik doe het niet.. 195PK is genoeg, op dit moment is er toch niks wat me bijhoud.. ja behalve die audi RS4 van gister.. :? alleen brembo remmen komen er nog op en daarna klaar, de mini moet ook nog een keer ingeruild worden..
want ik vind die Mini GP wel erg 8)
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

23 mar 2006, 08:29

Hans schreef:
alleen brembo remmen komen er nog op en daarna klaar, de mini moet ook nog een keer ingeruild worden..
want ik vind die Mini GP wel erg 8)
dan hoor ik het wel he :lol:
Laatst gewijzigd door Hans J op 23 mar 2006, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13440
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

23 mar 2006, 09:33

Tja, ik blijf wat langer rondrijden in de mijne. Zo'n watergekoelde intercooler lijkt me wel de bom, dan valt er ook nog wat te zien als de klep open gaat :)

Die van RMS is trouwens mooier, deze is wel wat vierkant en ik hoop dat er ook een andere kleur dan wit te krijgen is :)
Laatst gewijzigd door Berthil op 01 jan 2007, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

23 mar 2006, 12:09

Ziet er wel bruut uit :shock: wat is dat zwarte ding? een extra oliekoeler?? Maar zo'n waterkoeler levert toch geen extra vermogen.. alleen minder vermogensverlies in de zomer, toch?
eigenlijk is het leven maar rot.. in de winter heb je extra vermogen door de kou maar geen grip met je zomerbanden.. en in de zomer heb je genoeg grip maar minder vermogen door de hitte :? oke, misschien neem ik dan ook nog maar een betere interkoeler..

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”