Dump-/Blow-off valve

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
lkooman
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 mar 2006, 18:22

Dump-/Blow-off valve

30 mar 2006, 22:16

Bij een uitlaatgas turbo wordt er vaak gebruik gemaakt van een dump valve om te voorkomen dat er overdruk ontstaat als er geen vermogen gevraagd wordt. Dit zorg ook voor het leuke psssjt geluid.

Ik heb nog niks over een dumpvalve op de mini gelezen. Het lijkt me dat dit voor het vermogen geen resultaat oplevert aangezien de charger aangedreven wordt door de krukas en dus gelijk met het toerental loopt.

Is het mogelijk om een dumpvalve op de mini te zetten met het ppsssjt geluid als gevolg of is het helemaal niet mogelijk??
emillio
Be Mini
Be Mini
Locatie: Schoonhoven
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 feb 2006, 13:01

30 mar 2006, 22:58

Noem je dat geen wastegate toevallig...dumpvalve zegt me niks...

Meestal zal een turbo, speciaal toegesneden op een produktiemotor, geen overdadige overdruk genereren, en zul je het pssjjjt geluid nooit horen...
Wastegate (of misschien dumpvalve) zit volgens mij op elke turbo...veiligheidshalve..
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

30 mar 2006, 23:20

Bij mijn weten heeft de MINI dat niet. Als echter de druk te hoog wordt in de compressor zal automatisch de DSC uitschakelen in de Cooper S, het DSC lampje gaat dus branden. Ik dacht bij 1,8 of 2,0 bar. Dan kan het mengsel niet meer kloppend gemaakt worden door de grote hoeveelheid lucht en wordt te mager. Als je dan echter grotere injectoren hebt gaat dat niet op, maar de DSC zal toch uitschakelen omdat die alleen de compressordruk meet.

Misschien op het 2007 model met zijn turbo motor, en als het er niet op zit zal het vast niet zo lang duren voor het gaat verschijnen in tuning kits :)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”