Software aanpassing / tuning One gedaan: welke benzine?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Mini-Cosi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gouda
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2008, 17:29

Software aanpassing / tuning One gedaan: welke benzine?

25 feb 2008, 18:02

Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist als nieuw lid aangemeld, maar heb al sinds november de site een beetje doorgespit en dat levert een heleboel zinnige informatie op. Op 7 dec 2007 heb ik mijn mini opgehaald. Een One van het Bwjr. 2002 met 60.000 km (inmiddels 65.000)

Vandaag ben ik naar aanleiding van alle discussies op dit forum naar Beek geweest. Ik wilde er ter verkenning een praatje maken, maar heb me direct laten verleiden :D
De auto loopt goed, en heeft duidelijk meer vermogen boven de 4000 toeren.
Jammer dat er geen ruimte was om voor en na een meting te kunnen doen, maar ik ga nog wel een keer langs voor een meting van het aantal pk's in gechipte toestand.

Vraag:
Vanaf dat ik de auto heb gehaald tank ik V-power. Dit is volgens mij altijd goed. Nu de auto gechipped is vroeg ik mij echter af of ik, wanneer ik niet bij shell tank, 95 of 98oct moet tanken.

Groet
Laatst gewijzigd door Mini-Cosi op 25 feb 2008, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
December 2007; 'Er zit een mini in mijn schoen'. Dank u Sinterklaasje
Wint
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Onder de Erasmusbrug
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:42

25 feb 2008, 18:12

Ha Mini-Cosi,
ten eerste welkom hier.
In principe zal je auto altijd iets beter rijden met 98 / V-power/ Ultimate.
Maar als je er een keer 95 in gooit zal dat geen verschil uitmaken (lees: Niet slecht zijn voor je blokkie).
Zelf tank ik altijd (als het uitkomt) BP Ultimate, hier rijdt ie echt merkbaar een stuk beter mee, maar of dat jij dit verschil merkt betwijfel ik.

Voor het testen van je vermogen moet je je ff hier opgeven, gelijk een leuke meet:
Testbankdag Beek 15.03
Save a tree, eat a beaver
Afbeelding
Mini-Cosi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gouda
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2008, 17:29

'Bedankt' "bedankt"

25 feb 2008, 18:55

Wint bedankt voor je reactie...
Je opmerking "hier rijdt ie echt merkbaar een stuk beter mee, maar of dat jij dit verschil merkt betwijfel ik" is weer een beetje jammer. Bedoel je dat dit met mij, of dat dit met mijn auto te maken heeft?

Die testdag dat is nog een gevalletje van jammer, want ik zou graag komen, maar ben dat weekend niet in de gelegenheid.
Is dit een eenmalige kans of is dit een terugkerende clubactiviteit?
December 2007; 'Er zit een mini in mijn schoen'. Dank u Sinterklaasje
Wint
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Onder de Erasmusbrug
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:42

25 feb 2008, 19:07

Ten eerste graag gedaan natuurlijk.
Met die reactie of je verschil 95 / 98 zal merken, doelde ik op het relatief mindere vermogen (no offence) ten opzichte van een S.
Hierdoor geloof ik niet dat je auto er merkbaar beter van zal gaan rijden.
Ik moet er wel even bij zeggen dat ik er 100% naast kan zitten, want ik heb nog nooit in een getune One gereden.
Dus het is een reactie puur op mijn intuïtie.
Maar om antwoord op je eerste vraag te geven: Je kan beide tanken.
Save a tree, eat a beaver
Afbeelding
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

25 feb 2008, 19:12

was het niet zoiets van: hoe hoger het octaan gehalte, hoe hoger de prestaties ?

maar dat is dan ook enkel meetbaar/merkbaar op de testbank denk ik.

zolang je kwaliteits brandstof tankt, zit alles wel snor.
zelf tank ik wel steeds 98oct.

tank zeker niet bij "witte" merken. deze zijn minder zuiver, en zullen je motor vervuilen waardoor je minder prestaties krijgt.
Mini-Cosi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Gouda
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2008, 17:29

25 feb 2008, 19:29

Wint, ik had al zo'n vermoeden dat je dit bedoelde. In onze andere auto die standaard 200 pk heeft merk ik ook een duidelijk verschil tussen V-power en 95oct, dus dat zal met BP ultimate waarschijnlijk ook het geval zijn.
Maar goed te weten dat het wat betreft de One met aangepaste sofware niet uitmaakt.

Snans, je hebt gelijk, die witte pompen rijdt ik ook voorbij.
December 2007; 'Er zit een mini in mijn schoen'. Dank u Sinterklaasje
Wint
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Onder de Erasmusbrug
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:42

25 feb 2008, 19:33

Wat Snans zegt is natuurlijk ook waar.
Een hoger octaan geeft betere verbranding, dus zou beter voor je motor moeten zijn.
Ik zou daarom gewoon ook altijd 98 blijven tanken, maar 95 is in ieder geval niet slecht voor je motor.
Jammer dat je de 15de niet kan komen, dit is een terug komend uitje, dus zal over een half jaartje/jaar wel weer een keertje terugkomen.
Save a tree, eat a beaver
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

25 feb 2008, 20:01

Dat weet ik nog niet, wint! :wink:
Denk misschien eerder volgend jaar weer..
Wint
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Onder de Erasmusbrug
Berichten: 1764
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:42

25 feb 2008, 20:05

Hans schreef:Dat weet ik nog niet, wint! :wink:
Denk misschien eerder volgend jaar weer..
Welnee man,
over een half jaar rijden er weer een paar Clubmannetjes JCW rond, die willen vast ook wel eens op de bank... :P
Save a tree, eat a beaver
Afbeelding

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”