Poets-beginner

Hoe houd ik mijn MINI in topconditie.
Rutmer007
One wheel wonder
One wheel wonder

Poets-beginner

27 jan 2009, 18:57

Hallo poetsers,

Nu de lente alweer in het zicht komt en de temperatuur stijgt krijg ik al aardig zin om binnenkort de mini eens een goede poetsbeurt te geven. Ik heb al één en ander gelezen over het verzorgen van de mini en heb ontdekt dat producten van het merk Merguiars vrij goed zijn. Nu ben ik niet van plan om 8 uur te gaan poetsen maar wil het Sje wel even goed verzorgen. Hier mijn plan:

1) Ik ben van plan om het INTERIEUR gewoon met een doekje en allesreiniger te doen (dashboard + harde plastics), voor de lerenstoelen wil ik een leerproduct gebruiken. Weet iemand welke goed is? Het gaat om zwarte leren sportstoelen die voor mijn gevoel wat 'uitdrogen'. Het leer zal dus even opnieuw gevoed moeten worden.

2) Dan de BUITENKANT, ik ben echt een noob op dit gebied maar had al gelezen dat het belangrijk is eerst overtollig vuil met water af te spoelen, ivm met krassen als je meteen de spons gaat gebruiken. Vervolgens een schoonmaak product van Merguiars en met een spons wassen. Is hier een goede tactiek voor of gewoon ouderwets vegen met die boel? :P
De velgen misschien even met een velgenreiniger ...

3) Tevens wil ik de auto WAXEN, zodat hij er net zo glimmend uitziet als toen we hem kregen 8) hier was ik ook van plan om een Merguiars product te gebruiken. Zelfs het waxen van een auto heb ik nog nooit eerder gedaan (lees: carwash hotwax).
Het zou mooi zijn als iemand hier ook iets zinnigs over kan zeggen ...

Kortom: het hoeft geen extreme poetsbeurt te worden met honderd euro aan schoonmaak spullen, maar een beetje verzorgen op een fatsoenlijke manier in niet al te veel tijd. Wie kan mij hiermee helpen? Zweert iedereen bij Meguiars of zijn er ook andere / goedkopere oplossingen? Turtle wax?

PS. ik las ook iets over 10% korting op schoonmaak producten bij de Automat als je zegt dat je bij de miniclub zit? :mrgreen:
Dark Silver Mini Cooper S - R53
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

27 jan 2009, 20:52

Ha Rutmer007, hier een zo kort mogelijke reaktie van een poetsfanaat :wink: Je plan ziet er al best aardig uit. Als eerste zweer ik inderdaad bij Meguiar's. Meguiar's is duur en in de dure lijnen zijn nog meer vergelijkbare produkten te vinden, maar die zijn veelal nog duurder. In vergelijking met andere poetsmiddelen uit de gemiddelde autoshop/halfords enz is Meguiar's echt een wereld van verschil.

Mbt de buitenkant van je MINI:

1) Als je lak nog in heel goede conditie is (lees geen lichte bekrassing hier en daar) dan kun je na het wassen meteen gaan waxen om een goede water- en vuilafstotende beschermlaag te krijgen met een diepe glans.

2) Als je wel hier en daar wat lichte oneffenheden (krassen) of moeilijk te verwijderen vervuiling (teer, pekel, doffe vogelpoepafdrukken) op je lak hebt, dan kun je voor het waxen eerst aan de slag met een polijstmiddel, zoals Meguiar's 'ScratchX'. Als je dit hebt gedaan moet je de delen die je hiermee hebt behandeld weer goed met een wax behandelen, omdat je na het gebruik van ScratchX (polijstmmiddel) toch weer een beschermlaag moet aanbrengen.

3) Verder kun je van Meguiar's nog produkten verkrijgen om de plastic delen (kunstof randen om de wielkasten enz) weer diep zwart te krijgen en een produkt om de banden 'wetlook' diep zwart te krijgen, maar dat zijn aanvullende dingen die wekelijks of 2 wekelijks herhaald moeten worden om het resultaat te blijven zien. Mbt het waxen en polijsten van de lak: daar heb je weken/maandenlang het resultaat van.

Mocht je echt een poetser worden dan is er echt nog heel veel mogelijk om oogverblindende resultaten te verkrijgen, maar ik zou eerst maar eens gaan 'oefenen'

ff een voorbeeldje van hoe "glimmy" het kan zijn:

Afbeelding
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

27 jan 2009, 21:17

Nooit een spons gebruiken, dat is vragen om krasjes !
Koop een Meguiars Washmitt en lees ook een keer het stappenplan door op het Meguiars forum.

Succes,
Rob
Afbeelding
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

29 jan 2009, 17:34

Leeronderhoud: Nivea uit zo'n blauw blikje erop smeren!
Rutmer007
One wheel wonder
One wheel wonder

01 feb 2009, 16:58

chill-es schreef:Leeronderhoud: Nivea uit zo'n blauw blikje erop smeren!
meen je dat? werkt dat echt? hoevaak moet je dat ongeveer per jaar doen? worden de stoelen niet erg 'vet' of moet je het uitpoetsen ...
Dark Silver Mini Cooper S - R53
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

01 feb 2009, 19:25

Rutmer007 schreef:...worden de stoelen niet erg 'vet' of moet je het uitpoetsen ...
Net zo vet als je vriendin/vrouw/vriend/partner als die zich ermee insmeert :mrgreen:
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 feb 2009, 20:21

Stoelen kun je het best doen met die rich leather lotion van Meguiars. Mocht je niet het gewenste effect krijgen kun je het altijd nog inspuiten met NXT interior protect van Meguiars en dan met een schone doek afnemen!. Op het eerste gezicht lijkt het dan erg vet maar dit trek nog in de leer. Heb het laatst bij een BMW M6 geprobeerd en het werkte super :D
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 feb 2009, 22:11

Het is geen grapje, je mag natuurlijk zoveel geld uitgeven aan duurdere producten als je wilt maar, this will do the job!!

check deze discussietopic maar eens: http://www.newminiclub.nl/forum/about11145.html
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 feb 2009, 08:54

Bij aflevering zaten er van die poets swirls op (niet gezien was slecht weer toen) Toen ik het zag niet mee teruggegaan dacht poets ik wel ff weg. Niet dus

Iemand een idee/oplossing?
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 feb 2009, 09:18

Het stappenplan van Meguiars.

Dus eerst goed wassen. Dan even even kleien, dan met ScratchX behandelen en dan de 3 stappen. step 1: Lakreiniger Step2: Lotion voor een diepe glans. Step3: beschermlaag
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 feb 2009, 11:10

Moet dat allemaal op 1 dag :wink:
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 feb 2009, 12:03

Ik wil het ook wel voor je doen? :wink:
tour-d
One wheel wonder
One wheel wonder

02 feb 2009, 13:34

Dan sluit ik ook aan in de rij.
Niets zo groots als een Mini
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 feb 2009, 14:40

Haha ik doe dat als "hobby" voor een vriendenprijsje dus iedereen is welkom :wink: uiteraard!
iDarkDesign
Transformer

02 feb 2009, 15:22

Wat is een vriendenprijsje? :p

iDD

Terug naar “Onderhoud en Verzorging”