Pully+riem inrijden?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Pully+riem inrijden?

15 sep 2007, 13:44

Onlangs mijn MINI van Stage II laten voorzien door Beek. Daarnet hoorde ik na het starten mijn riem piepen. Dit gaat na een paar minuten weg.

Is dit normaal en verdwijnt dit na verloop van tijd, m.a.w. moet ik de combinatie riem+pully even inrijden (rekt de riem nog wat uit)?
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Pully+riem inrijden?

15 sep 2007, 14:26

Nexus schreef:Onlangs mijn MINI van Stage II laten voorzien door Beek. Daarnet hoorde ik na het starten mijn riem piepen. Dit gaat na een paar minuten weg.
Is dit normaal en verdwijnt dit na verloop van tijd, m.a.w. moet ik de combinatie riem+pully even inrijden (rekt de riem nog wat uit)?
Naar mijn bescheiden mening duidt dit op een te lage spanning van je riem.
Heel slecht, als dit 't geval is en zou ik je willen adivseren z.s.m. terug te gaan om de juiste spanning te laten aanbrengen!
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 sep 2007, 16:42

Volgens mij piept die van mij ook wel eens.. zonder dat die ooit veranderd of aangezeten is.. Kan geen kwaad, je heb toch de kortere riem gekregen van Beek? Want de compressor is er niet vanaf geweest dus kan niet aan de spanning liggen.. Als je eenmaal gaat tunen krijg je steeds meer bijgeluiden.. rij maar eens met die van Berthil mee :wink:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

15 sep 2007, 16:48

Je had er toch een nieuwe riem bij gekregen van Beek?

De riem kan niet op spanning gebracht worden want er zit geen verstelbare spanner op, alleen een spanner met een hele dikke veer die nu dan op zijn einde moet staan omdat de riem te lang is als het piepen komt door een slippende riem. Met een zaklantaarn is te zien hoeveel 'gaatjes' er te zien zijn op de spanner. Dat moet minimaal 1 gaatje zijn, anders is de spanning net optimaal.

Ik kan me echter niet voorstellen dat Beek er een te lange riem heeft opgezet, ik neem dus aan dat het 'nieuwigheid' is en het even de kans geven om vanzelf weg te gaan. Als de riem trouwens zou slippen merk je dat wel met optrekken want dan heb je plotseling wat minder vermogen omdat de compressor dan even stilstaat.
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

15 sep 2007, 18:18

Zit inderdaad een nieuwe, kortere riem op.

Daarnet hoorde ik het niet. Lijkt dus iets eenmaligs geweest te zijn. Ik hou 't even in de gaten.

Kan me voorstellen dat de boel even moet zetten :).
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 sep 2007, 13:03

Nexus schreef:Zit inderdaad een nieuwe, kortere riem op.

Daarnet hoorde ik het niet. Lijkt dus iets eenmaligs geweest te zijn. Ik hou 't even in de gaten.

Kan me voorstellen dat de boel even moet zetten :).
en nog problemen mee gehad???
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 sep 2007, 13:52

Ik heb 't sindsdien niet meer gehoord.

Wel zaterdagavond ineens toerenafhankelijk tikken (tak tak tak) onder 't rijden, best hard (je hoorde het onder 't rijden). Vanavond eens kijken wat dat was...
kamiel
Be Mini
Be Mini

17 sep 2007, 15:17

Nexus schreef:Ik heb 't sindsdien niet meer gehoord.

Wel zaterdagavond ineens toerenafhankelijk tikken (tak tak tak) onder 't rijden, best hard (je hoorde het onder 't rijden). Vanavond eens kijken wat dat was...
ik hoop niets ernstigs?? je schreef dat bij het instaleren van alta pulley, het hele motorblok gekanteld word om bij de pulley te komen, ik hoop dat daar niets verkeerd is gegaan :shock: :shock:
dangixxer
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 sep 2007, 16:49

Nexus schreef:Ik heb 't sindsdien niet meer gehoord.

precies toch allemaal niet zo probleemloos.... :roll:
kamiel
Be Mini
Be Mini

22 sep 2007, 19:37

Hey Nexus, hoe is het afgelopen met je toeren afhankelijke tikken?? heb je al ontdekt wat het kan zijn??
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

23 sep 2007, 10:58

Niet meer gehoord. Een MINI maakt wel vaker rare geluidjes dus ik kijk er niet meer heel vreemd van op ;)

Heeft waarschijnlijk niks met de pulley te maken. Sinds ik m'n oliepeil heb gecontroleerd (was richting minimum) en had bijgevuld heb ik 't niet meer gehoord. Mogelijk dus combinatie oliedruk + hydraulische klepstoters.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”