Hallo techneuten onder ons,
Ik heb een probleem. In onze Cooper S uit April 2003 hebben we al gedurende ongeveer een jaar een storing in het ABS systeem die sporadisch en natuurlijk op de meest ongelegen momenten de kop opsteekt.
Ik zal even een beeld schetsen van wat ik bedoel. Als de storing zich voordoet gaan de volgende lampjes branden: bandenspanning, ASC, ABS en handrem, de kilometereteller, snelheidsmeter, PDC en het automatisch op slot gaan van de portieren tijdens het rijden werken niet meer en de benzinemeter heeft kuren.
Ons werd geadviseerd om tijdens de storing langs een dealer te rijden om de computer te laten uitlezen, dit omdat deze storing niet werd opgeslagen in het systeem zodra het contact wordt afgezet (Reset).
Nu was het gisteren weer eens zover. (de storing heeft zich af en aan zo'n tien keer voorgedaan in de hele periode) Nu konden we gisteren niet meer terecht bij de dealer, het was natuurlijk weer eens op het scheiden van de markt, maar vanmorgen was de storing er nog steeds gelukkig!! Dus meteen naar de dealer gereden en laten uitlezen.
Ik moet wel even vermelden dat de ABS sensor linksachter al is vervangen door deze storing.
De volgende foutmeldingen stonden op de uitdraai:
KOMBI-62 CAN-bus geen ABS melding 1--- onaannemelijke waarde, ongeldig regelgebied
DME-P1613 Seriele communicatieverbinding ASC----signaal niet aannemelijk-controle afgerond
-CAN-bus B1214_R50CAN
DSC-5E11 CAN-storing in de regeleenheid----storing op dit moment aanwezig
--ABS/ASC-regeleenheid B3450_05DF2
DSC-5E16 Can-verbinding naar instrumentenpaneel----storing op dit moment aanwezig
--CAN-aansluiting instrumentenpaneel B3450E16
DSC-5E18 CAN-datastoring van DME/DDE----storing op dit moment aanwezig
--CAN-aansluiting DME/DDE B3450_05E14
De storing is nu continu aanwezig. Een monteur had het over de stekker in de kofferbak waar de CD wisselaar op aangesloten kan worden. Deze zou evt. door viezigheid of vocht deze storing veroorzaken??? Of de ABS computer??
Waar zit deze stekker? Achter het rechterpaneeltje in de kofferbak??
Ik hoop dat iemenad me verder kan helpen, dit is n.l. nog steeds een garantiegevalletje. (alleen niet bij een dealer, dat is het probleem, ik wil goed beslagen ten ijs komen)
Alvast heel hartelijk dank voor alle tips!!!
ABS Storing
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Hallo, ik denk dat je met deze storing bij de dealer moet zijn, het bedrijf waar je de auto hebt gekocht heeft waarschijnlijk de kennis niet in huis om dit probleem op te lossen. Hij moet je doorverwijzen en de rekening van de dealer betalen.
Omdat er zoveel storingen op de CAN-bus zijn zal daar waarschijnlijk iets niet goed zitten. De dealer kan alle nummers nakijken in het TIS systeem en zo misschien de locatie van de storing in het CAN-systeem achterhalen.
Hier wat achtergrondinformatie over de verschillende MINI-bussen
Omdat er zoveel storingen op de CAN-bus zijn zal daar waarschijnlijk iets niet goed zitten. De dealer kan alle nummers nakijken in het TIS systeem en zo misschien de locatie van de storing in het CAN-systeem achterhalen.
Hier wat achtergrondinformatie over de verschillende MINI-bussen
- Bsim67
- Be Mini
Bericht
Zo, de storing is, als het goed is, verholpen. De stekker van de ABS/ASC pomp onder de paravaan aan de rechterkant, had wat geoxideerde aansluitingen. Volgens de monteur was dat de oorzaak. Zou dit mogelijk zijn?? Is dit dus een van de CAN bussen? Ik wacht in ieder geval af......
Kan iemand mij vertellen waar al deze (CAN) bussen allemaal zitten? Op welke plaatsen allemaal bedoel ik eigenlijk...
Alvast bedankt,
Mario
Kan iemand mij vertellen waar al deze (CAN) bussen allemaal zitten? Op welke plaatsen allemaal bedoel ik eigenlijk...
Alvast bedankt,
Mario
Compressed air is GREAT!!
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Op de link van het artikel wat ik hierboven heb gegeven kun je lezen wat er aan de CAN-bus hangt, dan weet je ook meteen zo'n beetje waar die loopt. Als je nog meer wit weten kun je beter proberen om aan de CD met elektrische schema's van de Mini te komen.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors