2 serieuze problemen, gloednieuwe mini

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Ka
Kayjey

2 serieuze problemen, gloednieuwe mini

03 aug 2008, 23:44

Hoi,

Net sinds 300 km eigenaar van een gloednieuwe Cooper D. Naast wat gerammel van de deurknopjes (die kleine staafjes aan de binnenkant van de deuren om de deuren te vergrendelen) aan beide kanten heb ik de voorbije twee dagen twee serieuse problemen gehad. Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen, want ik vermoed dat het lastig wordt voor diagnose, al heb ik zonet ook een mailtje gestuurd naar de dealer.

1/
Als ik boven de 110 km/u met de cruise control probeer te versnellen (+ ingedrukt houden), valt deze abrupt uit na enkele seconden versnellen (stuk of drie-vier). Bij lage snelheden trekt hij gewoon door.

2/
Bij twee autostraderitten heb ik plots meegemaakt dat er totaal geen vermogen meer was. Beide ritten met constante snelheid, rond de 140 km / u, een goeie 2.500 toeren, en na een dertigtal kilometer viel plots het vermogen voor een groot stuk weg. De wagen kan op snelheid blijven, haalt nog maximaal een goeie 143 km / u, maar optrekken is dramatisch traag. Ik kon zelfs niet de Seat Leon van mijn vriendin bijhouden (die heeft 80pk en weegt 300 kilo meer). En dan bedoel ik ook totaal niet bijhouden - zowel in lage als hoge versnellingen, ik had zelfs moeite om een bergop op te rijden in z'n 3 aan 70 per uur. We zijn rustig verdergereden (nog een 30-tal kilometer te gaan, rustig gereden tegen 110km/u + nog 5 kilometer rustig door 50 km/u binnenwegjes) en bij thuiskomst hebben we hem in de garage gezet. De ventilator van de motor was aan het blazen als gek. Dit hebben we twee keer meegemaakt.

Nu is het vandaag niet erg warm geweest, dus vind ik het toch wel erg vreemd moest het met oververhitting te maken hebben. Bij snelwegritten zou ik trouwens veronderstellen van er meer dan genoeg koeling is. Toch is er dus iets dat ingrijpt. Enerzijds bij de cruise control aan snelweg-snelheid bij het optrekken, anderzijds dus bij lange ritten aan constante, echt niet overdreven hoge snelheid. Ik ben ook zo niet van 'het zal wel weggaan', dus...

Enig idee? Luchtmassameter? Ook wat betreft de cruise control tast ik volledig in het duister...


Groet,
angelooke
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: waarloos
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 nov 2006, 18:36

03 aug 2008, 23:57

heb het hard blazen ook al opgemerkt, maar de problemen van jou nog niet
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

04 aug 2008, 07:49

heb je al bij je dealer geinformeerd ?
Walter_R
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jun 2008, 16:32

Re: 2 serieuze problemen, gloednieuwe mini

04 aug 2008, 08:11

Kayjey schreef:Hoi,
2/
viel plots het vermogen voor een groot stuk weg. De wagen kan op snelheid blijven, haalt nog maximaal een goeie 143 km / u, maar optrekken is dramatisch traag.
Heb ik ooit (zoiets) ook gehad, niet MINI overigens, dat was een sensor (electronica dus) die gasdruk en de toevoer moest regelen.
Die werkte soms niet, soms wel en dan maar voor 30%! Hebben ze vervangen was het mee verholpen!

Suc6 Walter
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

04 aug 2008, 20:12

Ik heb ook eens iets dergelijks gehad met een Mazda diesel. Bleek de luchttoevoer vanaf de turbo niet goed meer te zijn. Valse lucht, luchtlekkage of zo. Auto was niet vooruit te trappen, maar was door de dealer snel verholpen.
Ik denk wel dat jouw MINI dealer dat voor je kan regelen. Snel ff langsgaan en succes ermee.
Gout
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2008, 17:55

04 aug 2008, 21:11

Je hebt garantie dus laat hem even uitlezen kost niets.....
ArjandeV
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Ede
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jun 2008, 20:27

04 aug 2008, 22:58

Ik had ongeveer het zelfde probleem, vermogen weg, maar mijn brandstofpomp was stuk..
R53 :D
Gebruikersavatar
Yvon
Wingman
Contacteer:
Locatie: Hilversum
Berichten: 3150
Lid geworden op: 25 sep 2005, 19:32

05 aug 2008, 08:17

Heb zelf ook een dooper maar deze problemen heb ik niet. Succes bij de dealer en we horen graag de uitkomst.
Afbeelding

_______________________________________
You can fight the sleep but you cannot stop the dream
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 529
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

05 aug 2008, 08:36

Ja heel veel succes. Heb sinds vrijdag mijn Dooper en ook geen problemen. Moet nog even wennen aan al dat vermogen onder motorkap. Zouden ze jouw vermorgen bij mijn motor erbij geplaatst hebben :)
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
Gebruikersavatar
horn
Be Mini
Be Mini
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 sep 2006, 00:56

05 aug 2008, 11:37

misschien dat ik een beetje in de war ben, maar als je 300 km een nieuwe auto hebt en je hebt er wat mee, ga je dat dan op een forum kwakken? :? Ik had gelijk met die auto bij de dealer gestaan. En daarna hier mensen geinformeerd...

horn - met zijn mcsc jcw 23x bij de dealer geweest in het eerste jaar :cry:
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!


Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8534
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

05 aug 2008, 21:29

Ik kan wel begrijpen dat je (naast naar de dealer gaan) ook even informatie inwint op een forum zodat je beslagen ten ijs komt als je bij de dealer binnenstapt.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Misterman
Be Mini
Be Mini
Locatie: Heemskerk
Berichten: 633
Lid geworden op: 28 feb 2008, 11:49

15 aug 2008, 19:38

Ik heb ooit op een oudere auto cruise control gehad... deze viel uit als de auto te veel gas moest geven dan binnen de ingestelde marge... bijvoorbeeld bij het caravan trekken of bergopwaardsrijden... deze mogelijke verklaring zou samen kunnen hangen met je tweede puntje waarin je aangeeft vermogen te missen.

Aangezien het een diesel, met turbo???, betreft, zou het misschien kunnen dat je turbo niet goed functioneerd zodat deze power kost in plaats van geeft? Hoe is je verbruik ( even knopje boord computer indrukken om te resetten wanneer het probleem zich voordoet)

Omdat het hier om een nieuwe mini gaat ( en niet om een Ferrari waarbij de partner sleutel maar 25% van het vermogen vrijgeeft) zou ik gewoon even naar de dealer gaan... als die het niet kunnen oplossen, mogen ze toch simpelweg een nieuwe voor je bestellen ;-)
USAmini
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: zaandam
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:44

vermogen valt weg

02 sep 2008, 22:52

kan het niet zijn dat hij in de noodloop springt ?
Bij mijn VW gebeurt dat als hij over max turbo druk gaat, sleutel uit kontakt en weer starten en dat gaat hij weer als normaal

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”