Hoi,
Net sinds 300 km eigenaar van een gloednieuwe Cooper D. Naast wat gerammel van de deurknopjes (die kleine staafjes aan de binnenkant van de deuren om de deuren te vergrendelen) aan beide kanten heb ik de voorbije twee dagen twee serieuse problemen gehad. Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen, want ik vermoed dat het lastig wordt voor diagnose, al heb ik zonet ook een mailtje gestuurd naar de dealer.
1/
Als ik boven de 110 km/u met de cruise control probeer te versnellen (+ ingedrukt houden), valt deze abrupt uit na enkele seconden versnellen (stuk of drie-vier). Bij lage snelheden trekt hij gewoon door.
2/
Bij twee autostraderitten heb ik plots meegemaakt dat er totaal geen vermogen meer was. Beide ritten met constante snelheid, rond de 140 km / u, een goeie 2.500 toeren, en na een dertigtal kilometer viel plots het vermogen voor een groot stuk weg. De wagen kan op snelheid blijven, haalt nog maximaal een goeie 143 km / u, maar optrekken is dramatisch traag. Ik kon zelfs niet de Seat Leon van mijn vriendin bijhouden (die heeft 80pk en weegt 300 kilo meer). En dan bedoel ik ook totaal niet bijhouden - zowel in lage als hoge versnellingen, ik had zelfs moeite om een bergop op te rijden in z'n 3 aan 70 per uur. We zijn rustig verdergereden (nog een 30-tal kilometer te gaan, rustig gereden tegen 110km/u + nog 5 kilometer rustig door 50 km/u binnenwegjes) en bij thuiskomst hebben we hem in de garage gezet. De ventilator van de motor was aan het blazen als gek. Dit hebben we twee keer meegemaakt.
Nu is het vandaag niet erg warm geweest, dus vind ik het toch wel erg vreemd moest het met oververhitting te maken hebben. Bij snelwegritten zou ik trouwens veronderstellen van er meer dan genoeg koeling is. Toch is er dus iets dat ingrijpt. Enerzijds bij de cruise control aan snelweg-snelheid bij het optrekken, anderzijds dus bij lange ritten aan constante, echt niet overdreven hoge snelheid. Ik ben ook zo niet van 'het zal wel weggaan', dus...
Enig idee? Luchtmassameter? Ook wat betreft de cruise control tast ik volledig in het duister...
Groet,
2 serieuze problemen, gloednieuwe mini
- Walter_R
- 4 op een rij!
- Contacteer:
Bericht
Die werkte soms niet, soms wel en dan maar voor 30%! Hebben ze vervangen was het mee verholpen!
Suc6 Walter
Re: 2 serieuze problemen, gloednieuwe mini
Heb ik ooit (zoiets) ook gehad, niet MINI overigens, dat was een sensor (electronica dus) die gasdruk en de toevoer moest regelen.Kayjey schreef:Hoi,
2/
viel plots het vermogen voor een groot stuk weg. De wagen kan op snelheid blijven, haalt nog maximaal een goeie 143 km / u, maar optrekken is dramatisch traag.
Die werkte soms niet, soms wel en dan maar voor 30%! Hebben ze vervangen was het mee verholpen!
Suc6 Walter
- BRG
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik heb ook eens iets dergelijks gehad met een Mazda diesel. Bleek de luchttoevoer vanaf de turbo niet goed meer te zijn. Valse lucht, luchtlekkage of zo. Auto was niet vooruit te trappen, maar was door de dealer snel verholpen.
Ik denk wel dat jouw MINI dealer dat voor je kan regelen. Snel ff langsgaan en succes ermee.
Ik denk wel dat jouw MINI dealer dat voor je kan regelen. Snel ff langsgaan en succes ermee.
- MINIf57JCW
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Ja heel veel succes. Heb sinds vrijdag mijn Dooper en ook geen problemen. Moet nog even wennen aan al dat vermogen onder motorkap. Zouden ze jouw vermorgen bij mijn motor erbij geplaatst hebben 

- horn
- Be Mini
Bericht
misschien dat ik een beetje in de war ben, maar als je 300 km een nieuwe auto hebt en je hebt er wat mee, ga je dat dan op een forum kwakken?
Ik had gelijk met die auto bij de dealer gestaan. En daarna hier mensen geinformeerd...
horn - met zijn mcsc jcw 23x bij de dealer geweest in het eerste jaar

horn - met zijn mcsc jcw 23x bij de dealer geweest in het eerste jaar

Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Nou, ik toevallig wél!

- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Ik kan wel begrijpen dat je (naast naar de dealer gaan) ook even informatie inwint op een forum zodat je beslagen ten ijs komt als je bij de dealer binnenstapt.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Misterman
- Be Mini
Bericht
Ik heb ooit op een oudere auto cruise control gehad... deze viel uit als de auto te veel gas moest geven dan binnen de ingestelde marge... bijvoorbeeld bij het caravan trekken of bergopwaardsrijden... deze mogelijke verklaring zou samen kunnen hangen met je tweede puntje waarin je aangeeft vermogen te missen.
Aangezien het een diesel, met turbo???, betreft, zou het misschien kunnen dat je turbo niet goed functioneerd zodat deze power kost in plaats van geeft? Hoe is je verbruik ( even knopje boord computer indrukken om te resetten wanneer het probleem zich voordoet)
Omdat het hier om een nieuwe mini gaat ( en niet om een Ferrari waarbij de partner sleutel maar 25% van het vermogen vrijgeeft) zou ik gewoon even naar de dealer gaan... als die het niet kunnen oplossen, mogen ze toch simpelweg een nieuwe voor je bestellen ;-)
Aangezien het een diesel, met turbo???, betreft, zou het misschien kunnen dat je turbo niet goed functioneerd zodat deze power kost in plaats van geeft? Hoe is je verbruik ( even knopje boord computer indrukken om te resetten wanneer het probleem zich voordoet)
Omdat het hier om een nieuwe mini gaat ( en niet om een Ferrari waarbij de partner sleutel maar 25% van het vermogen vrijgeeft) zou ik gewoon even naar de dealer gaan... als die het niet kunnen oplossen, mogen ze toch simpelweg een nieuwe voor je bestellen ;-)
- USAmini
- Nieuw Lid
Bericht
vermogen valt weg
kan het niet zijn dat hij in de noodloop springt ?
Bij mijn VW gebeurt dat als hij over max turbo druk gaat, sleutel uit kontakt en weer starten en dat gaat hij weer als normaal
Bij mijn VW gebeurt dat als hij over max turbo druk gaat, sleutel uit kontakt en weer starten en dat gaat hij weer als normaal
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors