Olie temperatuur

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Zijlboot
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

Olie temperatuur

05 jul 2006, 21:07

Vandaag de eerste echte rit in de MINI gemaakt met turbo, van Hilversum naar friesland en weer terug. En hij lijkt nog heel te zijn :D
Wel moet er het nodige aan de afstelling gebeuren wat tussen de 100 en 140 is het behootlijk horten en stoten (bij 220 had ik geen problemen meer :lol: ).

Wat mij opviel is dat de olietemperatuur met 140km/per uur oploopt naar 120 graden :shock: , bij 80 km/uur staat hij op 110 graden. Voor de turbo zag ik de temp niet verder oplopen dan 110.
Weet iemand of de huidige olieen dit aankunnen of dat ik me echt zorgen moet gaan maken en een extra oliekoeler in de auto moet installeren?
1993 mini cooper S
2002 MINI cooper S turbo

www.minicoopertaz.nl
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Olie temperatuur

05 jul 2006, 21:45

Zijlboot schreef:Vandaag de eerste echte rit in de MINI gemaakt met turbo, van Hilversum naar friesland en weer terug. En hij lijkt nog heel te zijn :D
Wel moet er het nodige aan de afstelling gebeuren wat tussen de 100 en 140 is het behootlijk horten en stoten (bij 220 had ik geen problemen meer :lol: ).

Wat mij opviel is dat de olietemperatuur met 140km/per uur oploopt naar 120 graden :shock: , bij 80 km/uur staat hij op 110 graden. Voor de turbo zag ik de temp niet verder oplopen dan 110.
Weet iemand of de huidige olieen dit aankunnen of dat ik me echt zorgen moet gaan maken en een extra oliekoeler in de auto moet installeren?
Ik denk dat de motor in dat toerengebied te arm loopt en dus veel te heet wordt ! Ik zou de ECU zo snel mogelijk aan laten passen om motorschade te voorkomen! ( gaten in de zuigers :shock: ) Is het gevolg als je het zo laat!

GR.werner
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

05 jul 2006, 23:49

Vandaag op snelweg bij 150 km/h tussen 105 en 110 celcius.
Op de Nurburgring 125 km/h. Ik heb altijd begrepen dat avanaf 125 graden celcius de olie gaat degraderen (afbreekt). Ik heb ook gemerkt dat dan de Oil Service km teller veel rapper naar beneden gaat.

Ik heb een oliekoeler op het postkantoor liggen. Ik had liever gehad die gemonteerd te hebben voor de circuitdag op Zandvoort morgen.

Jouw temperaturen lijken mij ook aan de hoge kant. Of dat door te arm lopen komt weet ik zo niet, maar het is wel hoog.
M7 Racing
Enthousiast
Enthousiast

06 jul 2006, 10:21

Deze temperaturen zijn te hoog. Verstandig is het monteren van een extra olie koeler en gebruik te maken van een vol synt. olie (10W60 van Castrol)

Ook moet je zorgen dat je een timer gebruik bij een turbo...even laten door lopen na dat je de auto stil zet, anders kun je schade aan de turbo ondervinden.

Mocht je temp. hierna nog niet voldoende zijn gezakt, dan moet je ook even kijken of je meer koele lucht onder de motorkap kunt krijgen.

Hoe rijker je het mengsel maakt hoe koeler je zuigers en kans op pingelen echter neemt het verbruik toe.

Met groet,

M7 Racing
Zijlboot
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

06 jul 2006, 18:01

M7 Racing schreef:Deze temperaturen zijn te hoog. Verstandig is het monteren van een extra olie koeler en gebruik te maken van een vol synt. olie (10W60 van Castrol)
Heeft M7 een oliekoeler? Ik kan hem alleen bij MINI-Madness vinden.
Kunnen jullie de producten van M7tuning.com leveren? Ik ben namelijk ook geinteresseerd in de strutbrace van M7.

Groeten en bedankt.
1993 mini cooper S
2002 MINI cooper S turbo

www.minicoopertaz.nl
Rob
4 op een rij!
4 op een rij!

olietemparatuur

08 jul 2006, 10:26

Als je voor de strutbrace gaat dan ook gelijk die aan de onderkant, dat maakt een wereld van verschil bij het bochtenwerk.
Groet,
Rob
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

08 jul 2006, 12:41

Zijlboot schreef:Heeft M7 een oliekoeler? Ik kan hem alleen bij MINI-Madness vinden. Kunnen jullie de producten van M7tuning.com leveren? Ik ben namelijk ook geinteresseerd in de strutbrace van M7.
Zelf heb ik de oliekoeler van mini-clubsport uit Duitsland klaarliggen om te laten monteren door M7-Racing in Dongen, daar zij ervaring hebben met het monteren van oliekoelers op de MINI.

M7-Racing heeft een mooie brede koeler die mooi bovenaan voor de radiator past. Die van mini-clubsport is hoger en minder breed. Ik wist niet dat M7 Racing ook een koeler had, anders had ik hem denk ik daar besteld. Of hun koeler dan ook van M7 Tuning is weet ik niet, maar M7 Racing is wel de Nederlandse dealer van M7 Tuning onderdelen.

Het is wel zo mini-clubsport mij de thermostaat t.w.v. 60 euro cadeau heeft gedaan omdat ik daar ook de watergekoelde intercooler heb laten monteren. Hier de mini-clubsport koeler:
Afbeelding

Dinsdag hoop ik dat ik hem gemonteerd heb daar ik woensdag naar Berlijn ga rijden,
kan ik op de Duitse autobahn meteen testen of het wat uitmaakt :)
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Nederland

09 jul 2006, 02:51

Hmm, temperaturen vd olie zijn idd veel te hoog. Een oliekoeler zal wellicht je voorlopig helpen, maar dit is nog niet de oplossing imho. Ik zal idd in ieder geval volsyntheet gebruiken, liefst 0W40.
Sinds 09-2024 weer in het bezit van een 'old school' R53
Zijlboot
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

09 jul 2006, 09:34

Berthil schreef:Het is wel zo mini-clubsport mij de thermostaat t.w.v. 60 euro cadeau heeft gedaan omdat ik daar ook de watergekoelde intercooler heb laten monteren.
Dinsdag hoop ik dat ik hem gemonteerd heb daar ik woensdag naar Berlijn ga rijden,
kan ik op de Duitse autobahn meteen testen of het wat uitmaakt :)
Is het zo dat de oliekoeler thermostaat gestuurd is?

Ben zeer beniewd naar je ervaring met een watergekoelde intercooler. :D
badkarma schreef:Hmm, temperaturen vd olie zijn idd veel te hoog. Een oliekoeler zal wellicht je voorlopig helpen, maar dit is nog niet de oplossing imho. Ik zal idd in ieder geval volsyntheet gebruiken, liefst 0W40.
Hoezo slechts een tijdelijke oplossing? Door een oliekoeler wordt de olietemperatuur toch verlaagd?
1993 mini cooper S
2002 MINI cooper S turbo

www.minicoopertaz.nl

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”