Hoi allemaal:
Ik heb een probleempje met een CooperS 2003
Alleen bij ver doortrekken in de toeren ca 5500 t/pm gaat de motor in noodloop
Uitlezen bij dealer geeft storing P1688.
Bij normaal rijden geen problemen gehad.
Heeft iemand dit ook al eens gehad.
Ik weet dat het kan liggen aan: druksensor,gasklephuis of lek in inlaat- systeem
Mocht er iemand zijn die gelijk weet waar ik moet beginnen met zoeken/vervangen dan
hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Gr Roy
Motor in Noodloop Foutcode p1688
- spenki
- Sponsor
- Contacteer:
- ndenotter
- Mod virus alert!
Bericht
Hmm, kakt 't morgen gaandewge ook in? Ik heb het namelijk gehad dat toen ik mijn GP intercooler iets te enthousiast monteerde en wilde proefdraaien hij bij doortrekken ook in noodloop schoot. Beugels om de IC op zijn plek te houden zaten nog niet goed vast waardoor er lucht lekte bij de IC. rubbers. Alles goed aandraaien zodat de IC. echt vast zat, en een rondje rijden zorgden dat hij weer als een zonnetje liep! Lijkt mij dat er in je "inductie-circuit" iets fout zit.
- spenki
- Sponsor
- Contacteer:
Bericht
Hoi:
Ik ben er uit.
Het was de bypass-klep.
Ik kon ook wel zien dat ie niet helemaal tegen zijn aanslag aan zat.
Gevolg dus dat ie valse lucht kreeg en dus ook trager was dan normaal.
Klep vervangen en hij gaat weer als een speer.
Heb je ook dit probleem of denk je het te hebben, mail me maar dan kan ik
mss wel een tip geven ivm vervangen.
Gr Roy
Ik ben er uit.
Het was de bypass-klep.
Ik kon ook wel zien dat ie niet helemaal tegen zijn aanslag aan zat.
Gevolg dus dat ie valse lucht kreeg en dus ook trager was dan normaal.
Klep vervangen en hij gaat weer als een speer.
Heb je ook dit probleem of denk je het te hebben, mail me maar dan kan ik
mss wel een tip geven ivm vervangen.
Gr Roy
- jeroen210
- Leerling Mini lid
Bericht
Roy,
Waar zit die bypass-klep (bij de compressor vermoed ik
)
Hoe duur is dit onderdeel en is het makkelijk zelf te vervangen ??
Ik denk dat mijn Cooper S (2002) ook een probleempje heeft met deze klep omdat het vermogen er niet lekker uit wil komen. Als ik het gas loslaat bij stevig accelereren dan is het net of de motor nog een tijd na-ijlt (heen en weer schokt, een betere omschrijving weet ik ook niet te geven)
De dealer heeft al een update van de software geinstalleerd omdat de auto een behoorlijke dip had bij het optrekken vanuit stilstand (deze dip is nu geheel weg).
Tevens is er een probleem met het starten na een dag stilstand, de eerste keer start de auto niet, maar wel altijd bij de volgende poging.
Diverse andere mensen op het forum hebben hier ook al last van (meestal Cooper S' en van 2002)
Dank en groet, Jeroen
Waar zit die bypass-klep (bij de compressor vermoed ik

Hoe duur is dit onderdeel en is het makkelijk zelf te vervangen ??
Ik denk dat mijn Cooper S (2002) ook een probleempje heeft met deze klep omdat het vermogen er niet lekker uit wil komen. Als ik het gas loslaat bij stevig accelereren dan is het net of de motor nog een tijd na-ijlt (heen en weer schokt, een betere omschrijving weet ik ook niet te geven)
De dealer heeft al een update van de software geinstalleerd omdat de auto een behoorlijke dip had bij het optrekken vanuit stilstand (deze dip is nu geheel weg).
Tevens is er een probleem met het starten na een dag stilstand, de eerste keer start de auto niet, maar wel altijd bij de volgende poging.
Diverse andere mensen op het forum hebben hier ook al last van (meestal Cooper S' en van 2002)
Dank en groet, Jeroen
- spenki
- Sponsor
- Contacteer:
Bericht
Hoi:
Die by-pass klep zit zo ongeveer als je met je hand tussen de intercooler en de luchtfilter buis door naar
beneden gaat en dan naar links.
Het is moeilijk uit te leggen maar als je er met een lamp tussen door schijnt dan zie je het grote gasklephuis
en daar iets achter/onder zit nog en soort klein klepje met een plastik hefboompje er aan vast.
Als je motor uit is moet het hefboompje tegen z'n aanslag zitten en niet los ervan staan.
Ik weet niet wat ie kost want ik hed er nog een liggen.
De de-en montage is behoorlijk veel werk maar ik ken een truukje.
Je kunt hem ook uittesten dmv proefrit.
Optrekken in 1e versn dan naar 2e versn en helemaal doortrekken t/m ca 6200 toeren.
Als ie niet goed werkt klapt de motor in de noodloop en gaan div lampjes branden oa ASC/ABS en motorstoring.
Auto stopzetten en daarna starten en hij loopt weer gewoon.
Genoeg info?
Anders maar even langsrijden in Enschede of bij iemand anders
Gr Roy
Die by-pass klep zit zo ongeveer als je met je hand tussen de intercooler en de luchtfilter buis door naar
beneden gaat en dan naar links.
Het is moeilijk uit te leggen maar als je er met een lamp tussen door schijnt dan zie je het grote gasklephuis
en daar iets achter/onder zit nog en soort klein klepje met een plastik hefboompje er aan vast.
Als je motor uit is moet het hefboompje tegen z'n aanslag zitten en niet los ervan staan.
Ik weet niet wat ie kost want ik hed er nog een liggen.
De de-en montage is behoorlijk veel werk maar ik ken een truukje.
Je kunt hem ook uittesten dmv proefrit.
Optrekken in 1e versn dan naar 2e versn en helemaal doortrekken t/m ca 6200 toeren.
Als ie niet goed werkt klapt de motor in de noodloop en gaan div lampjes branden oa ASC/ABS en motorstoring.
Auto stopzetten en daarna starten en hij loopt weer gewoon.
Genoeg info?
Anders maar even langsrijden in Enschede of bij iemand anders
Gr Roy
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Jeroen, dit probleem heb ik ook gehad en na uitgebreid testen bleek het opgelost toen ik weer terug euro 95 ging tanken ipv superbenzine maar ik wil dit topic niet verder vervuilen.jeroen210 schreef: Tevens is er een probleem met het starten na een dag stilstand, de eerste keer start de auto niet, maar wel altijd bij de volgende poging.
Dank en groet, Jeroen
- jeroen210
- Leerling Mini lid
Bericht
Maar het blijft vreemd dat als je ron 95 tankt dat het startprobleem dan weg is
wat is de verklaring hiervan (kan de ECU dit niet goed aansturen als de koudestartprocedure uitgevoerd wordt met ron 98 ??)
Spenki en Che bedankt voor jullie antwoorden, denk dat ik maar even langs de dealer ga voor een nieuwe bypass.Che schreef:Jeroen, dit probleem heb ik ook gehad en na uitgebreid testen bleek het opgelost toen ik weer terug euro 95 ging tanken ipv superbenzine maar ik wil dit topic niet verder vervuilen.jeroen210 schreef: Tevens is er een probleem met het starten na een dag stilstand, de eerste keer start de auto niet, maar wel altijd bij de volgende poging.
Dank en groet, Jeroen
Maar het blijft vreemd dat als je ron 95 tankt dat het startprobleem dan weg is

- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Heb echter ook NAM en Engelse fora gelezen en daar doen zich problemen van gelijke aard voor. In de zomer blijkt de samenstelling van benzine anders te zijn dan in de winter aldaar.
Denk dat een dealer hier weinig aan doet/kan doen. Bij sommigen helpt en softwareupdate maar ook dat is geen garantie.
Kan best dat dit alleen met mijn Mini het geval is hoor. Dacht eerst dat het door mijn open luchtfilter kwam en heb dus weer de originele gemonteerd. Daarna vorige eigenaar gebeld en die heeft tot aan verkoop, net geen 100.000 km altijd ron 95 getankt dus heb het idee dat het motormanagement zich er op de een of andere manier op instelt.jeroen210 schreef:Spenki en Che bedankt voor jullie antwoorden, denk dat ik maar even langs de dealer ga voor een nieuwe bypass.Che schreef:Jeroen, dit probleem heb ik ook gehad en na uitgebreid testen bleek het opgelost toen ik weer terug euro 95 ging tanken ipv superbenzine maar ik wil dit topic niet verder vervuilen.jeroen210 schreef: Tevens is er een probleem met het starten na een dag stilstand, de eerste keer start de auto niet, maar wel altijd bij de volgende poging.
Dank en groet, Jeroen
Maar het blijft vreemd dat als je ron 95 tankt dat het startprobleem dan weg iswat is de verklaring hiervan (kan de ECU dit niet goed aansturen als de koudestartprocedure uitgevoerd wordt met ron 98 ??)
Heb echter ook NAM en Engelse fora gelezen en daar doen zich problemen van gelijke aard voor. In de zomer blijkt de samenstelling van benzine anders te zijn dan in de winter aldaar.
Denk dat een dealer hier weinig aan doet/kan doen. Bij sommigen helpt en softwareupdate maar ook dat is geen garantie.
- Deniz
- Volledig MINI minded!
Bericht
Een schopje.. ik mag me sinds vandaag ook bij dit clubje aanmelden.. Stond vandaag ook weer aan de kant zonder vermogen. P1688.. Ik tank inderdaad 98.. maar lijkt me toch echt sterk dat dit het is..? Tot aan onder de 4000 toeren geen probleem, maar zodra ik daarboven kom (dus als ik lekker wil doortrekken) schiet de motor in noodloop..
Weer naar de dealer..
Weer naar de dealer..
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors