Koelvloeistofmeter van slag

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

Koelvloeistofmeter van slag

07 mar 2009, 21:30

Afgelopen week heb ik mijn dubbele teller op het stuur laten coderen door de dealer ivm inbouw tomtom. Ik reed vandaag pas weer in de mini en zag dat de temp meter van de koelvloeistof helemaal boven aan stond. Meteen motor uitgezet en onder de motorkap het niveau gecheckt. Alles in orde. Bij navraag bij mijn vriendin die er na de codering al wel in gereden had, bleek dat hij dat sinds de codering aangaf. De meter gaat dus direct helemaal omhoog (geen rood lampje echter) net zoals de meter van de brandstof als ie helemaal vol is ( maar dan gespiegeld natuurlijk). Dit gebeurt dus ook als de auto helemaal koud is (24 uur stilgestaan).
Is dit toeval en is er een sensor kapot, of zou er iets tijdens de codering zijn misgegaan? :s
Maandag maar ff langs de dealer

EDIT: herinnerde me ineens dat ik na het plaatsen van de duoteller nog een filmpje gemaakt had van de opstartvolgorde van de ledjes in de tellers. Hier is de foutieve meter van nu nog in orde.
Vrijdag gecodeerd, zondag auto gewassen en filmpje gemaakt, alles in orde. Auto stilgestaan tot woensdag, vriendin viel het woensdag op maar is het mij vergeten te vertellen.
Wie weet er wat ik zelf kan checken?

EDIT 2: auto heeft hele nacht en ochtend stil gestaan sinds acht uur gisteren avond. Net even de zekeringen nagelopen. Alles in orde. Bij het op contact zetten gaat de koelvloeistof meter naar ongeveer 1/8 vanaf de bodem. Binnen 500 meter loopt deze op naar meer dan de helft en binnen een km zit ie op het maximum.
Het rode lampje brandt echter niet. Ook heb ik de koelfan bi de radiateur nog niet zien draaien. Ook niet naar een km of 20 en een tijdje stationair lopen.
Laatst gewijzigd door Rein op 08 mar 2009, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Re: Koelvloeistofmeter verkeerd om?

07 mar 2009, 22:52

Rein, ik meen me van mijn oude auto's te herinneren dat je de meters op uitslaan kon testen door de 2 draden met elkaar te verbinden. Wellicht komt het uitslaan van je meter door een foute aansluiting na inbouw of een kabel die ergens sluiting maakt of aan de massa ligt ??
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

Re: Koelvloeistofmeter verkeerd om?

08 mar 2009, 15:11

Che schreef:Rein, ik meen me van mijn oude auto's te herinneren dat je de meters op uitslaan kon testen door de 2 draden met elkaar te verbinden. Wellicht komt het uitslaan van je meter door een foute aansluiting na inbouw of een kabel die ergens sluiting maakt of aan de massa ligt ??
ben net even wezen kijken bij de auto en preofritje gemaakt, zie beginpost edit 2. Ik denk dat de teller en het coderen er niets mee te maken heeft. De haynes manual geeft aan dat het een:

1 breuk in een kabel kan zijn
2 de sensor kapot is
3 de sensor behuizing/zender kapot is.

morgen maar even langs de dealer om te laten uitlezen
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

16 mar 2009, 09:48

De boel is vrijdag uitgelezen en de MINI specialist denkt toch dat het te maken heeft met het coderen. Dus dan gaat het hele feest waarschijnlijk niet door en laat ik de enkele teller terugcoderen. Dit moet echter iedere keer aangevraagd worden bij BMW en daar was vrijdag geen tijd meer voor. Ga nu terug naar de dealer om de enkele teller terug te laten coderen.
Er is trouwens nog een kansje dat het wel gaat lukken. De dubbele teller gaf eerst in onze beide MINI's aan "CODE" en dat doet ie nu meer. Hij laat alles gewoon zien. Met een beetje mazzel reageert de cabrio dus net zo op een dubbele teller als de pure silver. Ofwel niet gecodeerd als dubbele teller, maar gecodeerd als enkele en dan gewoon de dubbele eropaangesloten.
We zullen zien.
Ben ook benieuwd naar de kosten trouwens. Ze zijn er toch wel ff mee bezig geweest. :shock:
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”