"geratel"...

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
TIEMEN
Enthousiast
Enthousiast

"geratel"...

10 nov 2009, 20:12

Hi,

Is me 2 maal reeds opgevallen, bij het stationair draaien van de motor, hoor ik soms een licht geluid, not easy om te beschrijven, laat ons zeggen een "geratel" vanuit het motorcompartiment. Niet altijd, maar soms, efkes wel en dan niet meer.
De "S" heeft 84500 km, onderhoud is gedaan, en the car drives SUPER! Whats the problem, if there is one? Koppeling? motorschade?. In ieder geval alles is voor de rest inorde, qwa kracht en dergelijke. Ik heb horen zeggen dat een Mini soms wel wat "rare" geluiden heeft. Moet ik me zorgen maken?

Alvast bedankt.

"S" Greatings.
"Mijn vrouw de cooper, ik de "S"..."
Carl
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 nov 2009, 21:17

Heb je dit "geratel" alleen op stationair ? en is het weg boven de 3000 toeren ? Dan kun je denken aan een defecte kettingspanner. Kost ongeveer 30 euro ex montage bij de dealer.
TIEMEN
Enthousiast
Enthousiast

10 nov 2009, 22:10

Ja, alleen stationair, en efkes gas geven, of na 30 seconden is het weg. Ik zeg wel, het komt "soms" voor, zeker niet altijd. Als het dat is, volledige motor er uit? Kan flink wat oplopen in werkuren? Kan ik er zo blijven mee verder rijden?
TIEMEN
Enthousiast
Enthousiast

11 nov 2009, 18:12

Heb de "S" vandaag een poetsbeurt gegeven, hem stationair wat laten warmdraaien, nauwkeurig op gelet of het, naar mijn beschrijving "geratel" terug te horen was. Heel eventjes het zachte geluid waargenomen in het begin, toch eens getest of het niet van de koppeling zou komen, en effectief, duw ik de koppeling in, dan is het geluid weg!

Na 5 minuten stationair laten draaien, niets meer hoor..

Na de poetsbeurt effe een ritje gaan maken, en de wagen drives super. De "S" is 6 jaar oud, 84500 km, en zoals ik al gelezen heb, maken ze altijd wat geluiden binnen en buiten. "geratel" is mischien niet de juiste benaming voor anderen, maar in ieder geval, de koppeling efkes indrukken en het was weg. Ik zal mijn echtgenote vragen dit ook eens
te beluisteren bij volgende ritten. De Mini maakt in de werkweek, weinig en korte ritten. Ik laat de pk's wel eens in het weekend hun beloop. Zolang hertzo blijft moet ik mij geen zorgen maken denk ik, niet?

"S" Greatings
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

11 nov 2009, 19:40

Als het weg is met de koppeling indrukken hoef je je (waarschijnlijk) geen zorgen te maken. Het is dan de koppelingplaat die je wat hoort klapperen.

Let er eens op of het erger is als de Mini overhelt naar rechts, dan komen de platen tegen je vliegwiel wat een beetje geluid maakt. Als dat het is is dat dus niet erg.
TIEMEN
Enthousiast
Enthousiast

11 nov 2009, 20:13

Un grand merci Berthil!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”