Spacers in de winter?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Spacers in de winter?

26 okt 2009, 00:23

Ik heb al een tijdje zitten denken of het niet verstandiger zou zijn om tijdens de winter de spacers er van tussenuit halen. Bij slechte weersomstandigheden is zo'n breed spoor toch niet erg in je voordeel?

Of hoef ik me nergens druk in te maken?
Mitchell
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

26 okt 2009, 09:04

Jij rijd toch altijd zo netjes dat je je nergens druk over hoeft te maken :mrgreen:
coendek
Stoepsleutelaar

26 okt 2009, 09:18

nergens druk over maken.... zeikerd

:mrgreen: >) >) >) >)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

26 okt 2009, 11:26

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat minder brede banden in de sneeuw goed zijn.

Wel een andere overweging. Als je aluminium, spacers hebt zal de pekel de glimmende zijkant helemaal om zeep helpen :)
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

26 okt 2009, 12:00

Wel ja veel mensen wisselen in de winter met dunnere banden dus krijg je toch een smaller spoor? Of is het enkel de bandenbreedte die van belang is?

Vorig jaar heb ik een heel eind op een besneeuwde weg gereden (was ondertussen moes geworden) en ding was echt niet op de weg te houden. Winterbanden zaten er al onder. Zijn gat sloeg voortdurend weg, toen dacht ik dat het met de spacers te maken had? Ik had ook enkel achter 5mm zitten toen.

Wel als het dan toch niets uitmaakt dan kan ik ze lekker toch laten zitten :)
Mitchell
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

26 okt 2009, 12:26

Fred schreef:Wel ja veel mensen wisselen in de winter met dunnere banden dus krijg je toch een smaller spoor? Of is het enkel de bandenbreedte die van belang is?
Alleen de bandbreedte.
mikkie23
Be Mini
Be Mini

26 okt 2009, 21:57

Het gaat idd alleen om de bandbreedte, :mrgreen:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

26 okt 2009, 22:00

Berthil schreef:Wel dat minder brede banden in de sneeuw goed zijn.
Zoals ik al schreef :)

Minder brede banden drukken dieper in plassen en sneeuw wat resulteert in meer grip.
Verder is de rubbersamenstelling van winterbanden zodanig dat deze optimaal grip heeft bij lage temperaturen.
Optimaal grip bij lagere temperaturen betekent dat het rubber nog soepel is bij lagere temperaturen.
Daarom moet je met een winterband niet bij zomerse temperaturen gaan rijden want dan wordt deze veel te soepel wat resulteert in een hoge slijtage. Zo goed? :)
Meani
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

27 okt 2009, 23:20

Bij minder brede banden is het water eerder naar de buitenkant vd band afgevoerd en dus ook minder kans op aquaplanning. Dat is iig wat er in mijn studieboeken stond :wink:
215PK, GRS Intercooler, 15% Alta compressor pulley, 102% Alta krukas pulley, M7 CAI, M7 Strut, M7 OCC, Beek tuning, BBK AP-racing, 18"Rota Subzero, KW V2, Milltek + Bastuck
Afbeelding
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 okt 2009, 00:07

Ja dat van die winterbanden wist ik wel, anders zou ik gewoon mijn zomerbanden erop houden :wink:. Ik vroeg me gewoon af of de spoorbreedte wat uitmaakt. Thanks voor de replies iig
padechjo
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

14 nov 2009, 10:20

Meani schreef:Bij minder brede banden is het water eerder naar de buitenkant vd band afgevoerd en dus ook minder kans op aquaplanning. Dat is iig wat er in mijn studieboeken stond :wink:
Banden zijn complexe dingen waar hele studies achter zitten voordat een band in de produktie wordt gebracht. Maar wat jij zegt is naar mijn mening niet de hoofdreden maar een bijkomend voordeel die niet erg zwaar mee weegt....tenminste als we spreken over normale banden :wink: Ik heb bijvoorbeeld onder mijn Saab 18" met daarop 235 banden en rij moeiteloos door plassen met hoge snelheden zonder in de aquaplanning te komen.

Maar zoals Berthil al eigenlijk al uitlegt....doordat de banden smaller zijn is het raakoppervlak van de band per vierkante cm, met de weg, kleiner in vergelijking met een bredere band. Ofwel het aantal kg per vierkante cm is bij een smallere band veel hoger wat uiteindelijk zal resulteren in meer grip op bijvoorbeeld besneeuwde wegen. Op natte wegen prefereer ik juist brede banden met het juiste profiel en rubber samenstelling :wink:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”