Wipschakelaar aansluitingen

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Wipschakelaar aansluitingen

20 okt 2006, 13:18

Ik heb een wipschakelaar met verlichting, daar zitten drie aansluitpunten aan. Er zit alleen geen schema bij wat wat is. Hoe sluit ik dat ding aan?

Één zal wel aarde zijn, één waar 12v op staat en één waar de 12V na aanschakelen wordt doorgegeven, maar wat is wat?
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 okt 2006, 13:49

Ik wilde zo'n wipschakelaar extra erbij nemen, omdat er bij m'n R56 die gaat komen een plekkje over is. En daar dan de strobes op aansluiten.
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

20 okt 2006, 14:11

Ben ik dus ook aan het doen. Anders ga ik het zo proberen uit te vinden met doormeten. Ik neem dus aan dat twee punten de geschakelde plus is en één punt de massa. Kan echter ook zijn dat één punt voor de 12 volt van het lampje is i.p.v. de massa en dat de massa helemaal niet meedoet op de schakelaar.
emillio
Be Mini
Be Mini

20 okt 2006, 15:12

Berthil,

Massa zal zeker wel mee moeten doen, beetje lastig anders om het lampje te laten branden....

Als het een ledje is, kun je met je multimeter een diode test doen, dan zie je aan de kleur van je meetsnoeren wat + en - is...

Schakelaar kun je ook doormeten...

Is even freubelen, maar moet te doen zijn...
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 okt 2006, 19:27

Meten is weten :mrgreen:
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

20 okt 2006, 19:48

Ik heb de weerstand gemeten, schakelaar uit is nergens een weerstand, schakelaar aan is overal een weerstand. Ik denk dat het gokken word en kijken of er een zekering kapot gaat.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 okt 2006, 19:55

Berthil schreef:Ik heb de weerstand gemeten, schakelaar uit is nergens een weerstand, schakelaar aan is overal een weerstand. Ik denk dat het gokken word en kijken of er een zekering kapot gaat.
Wat is de waarde van de weerstand dan? ( lijkt me sterk dat het overal hetzelfde is)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

20 okt 2006, 22:18

Ééntje is wel laag. Ik denk dat ik heb uitgedokterd maar ben wel twee zekeringen armer, ik moet zo even stoppen bij een tankstation en kijken of ze die hebben :)
Als ik plus en min op de buistenste zet en doe de schakelaar aan gaat het lapmje van de schakelaar branden, dus dat is goed. Maar op het middelste pinnetje komt geen stroom te staan. Ik denk dat ik dus de plus en min moet omwisselen op de buitenste? De aarde op de middelste pin gaat niet goed, dan knalt de zekering er door.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 okt 2006, 22:31

Berthil schreef:Ééntje is wel laag. Ik denk dat ik heb uitgedokterd maar ben wel twee zekeringen armer, ik moet zo even stoppen bij een tankstation en kijken of ze die hebben :)
Als ik plus en min op de buistenste zet en doe de schakelaar aan gaat het lapmje van de schakelaar branden, dus dat is goed. Maar op het middelste pinnetje komt geen stroom te staan. Ik denk dat ik dus de plus en min moet omwisselen op de buitenste? De aarde op de middelste pin gaat niet goed, dan knalt de zekering er door.
Als er een diode in zit dan kan het zijn dat je de spanning om moet draaien. (dit kun je ook meten met de piep functie op je meter)
Dan zal hij de ene kant wel doorpiepen en omgedraaid niet.
De laagste weerstand zal de schakelaar zijn!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”