Koplampafstelling

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

20 dec 2008, 08:24

Bij XENON heb je op de voorwiel en achterwiel ophanging een schakelaar zitten die de stand van de auto (hoogte) "leest". Hierdoor komen de lampen altijd in de meest gunstige hoogte te staan. Nu komt het wel eens voor dat er bij het wisselen van de velgen (bv. zomer naar winterbanden) dat 1 schakelaar is afgebroken of beschadigd. Dat blijven de lampen altijd op de laagste stand staan. De schakelaars zitten altijd diagonaal op de auto. Bv. rechts voor en links achter. Het kan ook gebeuren dat het scharnierpunt van de schakelaars niet goed meer bewegen waardoor de hoogte instellen niet juist is. Misschien een tipje voor diegene die dit nog niet wisten... :D

Greetz, Brullie... 8)
!!! ENJOY THE MINI LIFESTYLE !!!
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

20 dec 2008, 08:29

Brullie schreef:Bij XENON heb je op de voorwiel en achterwiel ophanging een schakelaar zitten die de stand van de auto (hoogte) "leest". Hierdoor komen de lampen altijd in de meest gunstige hoogte te staan. Nu komt het wel eens voor dat er bij het wisselen van de velgen (bv. zomer naar winterbanden) dat 1 schakelaar is afgebroken of beschadigd. Dat blijven de lampen altijd op de laagste stand staan. De schakelaars zitten altijd diagonaal op de auto. Bv. rechts voor en links achter. Het kan ook gebeuren dat het scharnierpunt van de schakelaars niet goed meer bewegen waardoor de hoogte instellen niet juist is. Misschien een tipje voor diegene die dit nog niet wisten... :D

Greetz, Brullie... 8)

Goeie tip Brullie, weet je toevallig ook of het 1 schakelaar is die de afstelling van 2 lampen regelt?
Want als 1 lamp het wel doet (hoogte) en de andere het niet kun je er wellicht van uitgaan dat de schakelaar nog goed is toch?
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

20 dec 2008, 09:46

De beide schakelaars fuctioneren voor beide koplampen. Als 1 schakelaar defect is, doen beide koplampen het niet meer. De schakelaars meten of er misschien ballast in de kofferbak ligt of mensen op de achterbank zitten waardoor de vering verder wordt ingedrukt en dus ook de schakelaar verder. Dus: carroserie t.o.v. de voor en achteras. Achter meer gewicht?...dan komt in princiepe het voorterrein iets hoger en de achter ophanging lager. De schalaars lezen beide het hoogte verschil en wordt door de computer gecorrigeerd waarna de lampen zich automatisch verstellen. Als maar 1 lamp niet automatisch versteld vrees ik het ergste...motortje defect of een draadbreuk. Die lampen en bedrading zitten wel critisch t.o.v. de wagen. De kabelmantel heeft eigenlijk altijd schuursporen net onder de koplampunits. Misschien verstellt de lamp wel als je de motorkap open doet? Of een beetje rommelt met de kap open, aan de bedrading?
Schakelaars kost €50 ex per stuk. Als je de ETK cd hebt, kan je de schakelaars bekijken in het grafische overzicht v/d de voor en achteras.
De scharnierende gedeeltes van deze schakelaars worden eigenlijk altijd minimaal en maximaal ingedrukt bij normaal auto rijden. Dus bij drempels en hobbels. Maar als je de auto ineens op de krik zet, komen de voor en achteras veel verder dan normaal, los v/d carroserie. Het komt dan dus voor dat een scharnierpunt afbreekt door corrosie in deze scharnierpuntjes omdat het niet ver genoeg kan scharnieren. De electronische schakelaars gaan eigenlijk nooit kapot maar enkel het mechanische gedeelte! Maar...dat is weer niet los te koop en moet dus alles worden vervangen in zijn geheel.
Hoop dat je er iets aan hebt!

Succes man!!

Greetz, Brullie... 8)
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 dec 2008, 14:06

Schakelaars werken dus zo'n beetje net als het lastafhankelijke remregelventiel !

Ik heb vandaag beide koplampen eruit gehaald. Bij de linker die het nog wel doet is de "gleuf" gebroken waaraan het stangetje vh verstelmotortje vastzit. Vreemd genoeg werkt deze hoogte verstelling nog steeds.

Bij de rechter motor heb ik het stangetje uit de houder gewipt en heb de lamp aan de stroom gehangen. Je hoort het motortje brommen en ziet het stangetje trillen maar hij gaat niet omhoog of omlaag. Betekent dus dat alle kabels etc nog goed zijn maar het verstelmotortje rechts niet meer goed werkt. Jammer genoeg kunnen de lampen niet uit elkaar dus we gaan toch maar us wat actiever de markt in de gaten houden mbt facelift Xenons.
Heb de rechter xenon nu maar net zo hoog/laag als de linker afgesteld maar betekent ook dat ik anderen verblind wanneer ik door een kuil of i.d. rijd.

Als iemand nog een rechter xenon heeft liggen voor een prikkie hou ik me aanbevolen.

Vraag me trouwens af of de motortjes wellicht toch los te krijgen zijn. Dmv de Joey mod kun je de lamp natuurlijk wel uit elkaar halen..........
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!

21 dec 2008, 16:47

Che, op marktplaat 1tje...wel €180!!
Misschien nog wat afdingen??

Succes man verder! Je het in iedergeval de fout gevonden.
Neh, motortjes zijn niet los verkrijgbaar volgens de ETK.

Greetz, Hans... 8)
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 dec 2008, 16:55

Brullie schreef:Che, op marktplaat 1tje...wel €180!!
Misschien nog wat afdingen??

Succes man verder! Je het in iedergeval de fout gevonden.
Neh, motortjes zijn niet los verkrijgbaar volgens de ETK.

Greetz, Hans... 8)

Hmmm....denk dat ik dat geld beter kan sparen en straks bij de facelifts kan duwen.
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 dec 2008, 21:36

Mbt afstellen van je koplampen: de dealer heeft hiervoor een speciaal apparaat waarmee je zowel de hoogte als de gewenste link/rechts-verhouding kunt afstellen. Ik heb dit een keer zelf bij de Opel-dealer gedaan voordat ik MINI reed.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 dec 2008, 22:13

Sepp schreef:Mbt afstellen van je koplampen: de dealer heeft hiervoor een speciaal apparaat waarmee je zowel de hoogte als de gewenste link/rechts-verhouding kunt afstellen. Ik heb dit een keer zelf bij de Opel-dealer gedaan voordat ik MINI reed.
Zou niet goed zijn als ie dat niet had !! :lol: :lol: :wink:

Om de rechter, die het niet doet, gelijk te zetten aan de linker zet ik gewoon de kap open in de garage en kijk waar de linker op het plafond schijnt waarna ik de rechter daarop afstel. Kind kan de was doen en heb nog geen tegenflitsers gehad dus voorlopig doe ik het er maar mee.
IMP
Mod virus alert!
Mod virus alert!

26 nov 2009, 08:28

Nu bijna een jaar verder heb ik 2 andere (halogeen) koplampunits geplaatst.
Deze werkten in 1e instantie perfect maar een tijdje later heb ik weer precies hetzelfde probleem als wat ik daarvoor had.
Of beide lampen blijven laag of 1 van de 2 gaat wel omhoog na het aan doen van de lampen.
De lamp die omhoog gaat is wel af te stellen met het wieltje in de auto.
Vraag me af of dit niet iets met de elektronica te maken heeft.
Iemand nog een idee?

Greetz Ivo
IMP
Mod virus alert!
Mod virus alert!

21 apr 2010, 12:14

Ik heb een soort van oplossing gevonden voor het probleem als 1 koplamp (halogeen) niet meer omhoog wil en naar beneden blijft schijnen.
Dit komt omdat het motortje van die koplamp voor de hoogteafstelling niet goed functioneert.
Het is vergelijkbaar met het probleem van de elektrische ramen die niet meer naar beneden willen.
Wat je moet doen is met een hard voorwerp wat tikken geven achter op de koplamp waar R of L staat (ligt aan de zijde van de koplamp) hier achter bevindt zich het motortje.
Heb het gister uitgeprobeerd en bij mij werkt de hoogte afstelling van de koplamp weer.

Gr Ivo

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”