Afstelling R52 cabriodak

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
rdsdordt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Afstelling R52 cabriodak

25 apr 2010, 16:16

Iemand ervaring met het "zelf" afstellen van een R52 cabriodak?, probleem bij ons is dat het dak fluit boven de 50 km/u, ik verwacht dat het te maken heeft dat het dak niet helemaal goed meer sluit, als je het dak een stukje opent is het fluiten weg.
Dus gaat om het dak iets verder tegen de rubbers aan te duwen, zoals op de foto hieronder is aangeduid.
Ik ben benieuwd of dit simpel zelf te doen is.
Afbeelding
grtz,
Ron
D5R
4 op een rij!
4 op een rij!

25 apr 2010, 18:56

Ons dak fluit ook.
Bij ons is het links voor.
Nu ontdekte ik woensdag dat als ik mijn vingers iets het dak open druk boven het linkerraam is het weg.
Dus ik moet nog proberen met tape.
Afstellen is volgens mijn een kriem
Ik heb laatste met TIS gekeken.
Wat bij ons sluit hij links niet altijd goed.

Als je info van TIS wil hebben stuur even een PM
Groeten Alwin
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

26 apr 2010, 00:03

Afstellen is inderdaad niet erg makkelijk en vaak wordt het nog slechter dan het was.

Je kan eens proberen de kabels één tandje op te schuiven, dan wordt het zonnedak 2-3 mm meer naar voren gedrukt. Dan moet daar natuurlijk wel ruimte voor zijn anders drukt de motor tegen iets aan waar hij niet verder kan. Kabels opschuiven zou je kunnen proberen door de zonnedak motor er uit te halen, het dak met de hand naar voren te duwen en tegelijkertijd met een schroevendraaier de juiste kabel meer naar binnen duwen (met beleid). En dan de motor er weer in. Ik heb wel gemerkt dat het dak in de winter een wat grotere kier heeft dan in de zomer. Temperatuursverschillen maken de kier groter en kleiner.
Je kan ook eens proberen met de meegeleverde inbussleutel de motor met de hand rond te draaien zodat het dak verder sluit maar niets forceren. Dit geheel op eigen risico dus, anders moet je het door de dealer laten doen.
Aan de voorste geleidingscoulissen valt niets af te stellen.

De kabel ziet er zo uit, groen omwonden met staalkabel waar de zonnedak motor aan trekt en duwt via een tandwiel.

Afbeelding
D5R
4 op een rij!
4 op een rij!

26 apr 2010, 21:00

He Berthil,

Jij heb het schuifdak al eens los gehad he.
Hoe kom je bij die kabels?
Ben zaterdag er mee bezig geweest omdat hij soms niet open wil.
Meestal komt hij een klein stukje los en dan blijft hij staan.
Dat is net het moment als hij van voren moet op schanieren.
Na het smeren van deze 2 draai punten werd het wel beter.
Ook met de sleutel proberen te draaien maar dat ging rette zwaar.
Ik denk dat bij onze cabbie kabel links 1 tand verder naar voren zal moeten, dan is het linnen van het dak beter gespannen waardoor het fluiten ook hopelijk minder wordt.
En als hij recht open gaat heeft de motor van de aandrijving schuifdak het ook niet zo zwaar want die springt er thermisch uit.

Greetz Alwin
Groeten Alwin
rdsdordt
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

26 apr 2010, 21:15

Berthil,

Bedankt voor je advies, ik ga er eens over denken of ik het zelf ga doen:-)

grtz,
Ron
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

26 apr 2010, 21:38

De zonnedak motor moet er uit als je bij de kabel wil komen.
Die zit in het midden van het dak achter die grote afdekklep.

Nr. 7 zit onder kapje nr 4 met 3 torx bouten vast.

Inderdaad niet forceren met handmatig open doen anders knapt de metalen inbus huls op de motor doormidden. Je kan alleen bij de kabels via die motor en dan maar bij een klein stukje. Of je moet de voorste coulissen er uithalen en de motor en dan kun je de gehele kabel met coulisse er uit trekken. Zou ik niet doen als je alleen maar wat wil verstellen.

Op de realoem tekening is ook te zien welke kabel je één tandje naar voren moet drukken, n.l. die het dichtste bij het voorruit zit als je linksvoor wil aandrukken gezien vanuit zitpositie in de bestuurdersstoel. Maar dus niet alleen met een schroevendraaier duwen maar ook met de hand het zonnedak linksvoor naar voren duwen. Dat is hier ook nog eens te zien aan de geleidebuizen van de kabels. Bij de rode kring komt het uiteinde van de rechterkabel naar buiten dus die buis daarboven is de geleidebuis van linksvoor en die komt op deze foto aan de onderkant van de motor uit dus het dichtst bij de voorruit.

Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”