Motor draait na volledig stilstaan?!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Mandy
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2010, 20:49

Motor draait na volledig stilstaan?!

19 nov 2010, 20:55

Vanavond toen ik de auto volledig tot stilaan bracht en de motor uitzette rook de auto echt verbrand aan.
Ook maaktte de motor nog een raar geluid (alsof hij nog steeds aan 't draaien was) en er kwam een piepend geluidje eronder vandaan.. Opnieuw de auto gestart en paar seconden later viel 't geluid weg.
Even onder de motorkap gecheckt maar was niets ongewoons te zien.

Kent iemand dit probleem?
Want ik heb nu toch wel wat schrik ervoor, de Mini is sinds dit jaar mei helemaal nieuw aangekocht en heb 6000km
gedaan..

Help?!
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

19 nov 2010, 21:07

denk dat het je koeling is, is niks raars aan. Doet mijn mini ook wel eens, voornamelijk als ik in de file heb gestaan (de motor dus goed warm is geworden)

dat piepende herken ik alleen niet...
Mandy
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2010, 20:49

19 nov 2010, 21:25

Heb dit nooit eerder meegemaakt en hoop dat 't dus niet te vaak zal voorkomen.
Vond het echt vreemd zo'n geluid te horen.. Was net of ie lucht uitblaasde aan zijn gril..

Maar thanks voor je reactie !^^
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

19 nov 2010, 21:26

Shag , jij refereert naar de cooling fan die kan blijven draaien na het uitzetten van de motor.

ALS dat het is, zou het duiden op een koelingsprobleem aan de auto. Dan zijn er twee opties,
- fan stand 1 kapot is, en daarom alleen heel hard in stand 2 kan draaien.
- thermostaathuis lek of andere lekkage koelvloeistof.
Symptomen:
Overactieve cooling fan. Je zou de fan horen aanslaan als je optrekt. De fan blijft dan ook draaien nadat je het contact al uitgezet hebt.
Bij vergevorderde lekkage borrelend geluid onder de kap.
Witte rook onder de kap vandaag (minimaal zichtbaar).
Witte spetters bij het reservoir koelvloeistof.
Geur verbrande koelvloeistof.

Ik heb deze problemen allebei gehad op mijn Cooper en op mijn CooperS. Echter jouw auto is pas 6000 km oud en dit probleem treedt meestal pas op na veel meer kilometer.



MAAR ik denk toch dat dit niet de symptomen zijn van de koelingsproblemen. Zeker omdat die koelingsproblemen vooral bij eerste generatie plaatsvinden en ik denk dat Mandy een R56 heeft. (mei dit jaar nieuw = R56)

Mandy ik neem aan dat je het oliepeil en het koelvloeistof-peil gecontroleerd hebt (of dat morgen gaat doen?).
Je ruikt ook een brandgeur. Is dit eenmalig geweest (op het moment dat er een zekering doorbrandt bijvoorbeeld) of continu?

Ik denk dat de sleutel tot de oplossing van het probleem zit in het controleren van je vloeistofniveaus.
Kun je ook melden wat voor Mini je rijdt (One, Cooper CooperS, bouwjaar)? Ik neem aan dat het een R56 model is ?
Laatst gewijzigd door Marcel Always Open op 19 nov 2010, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Mandy
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2010, 20:49

19 nov 2010, 21:30

De brandgeur was alleen buiten de auto te ruiken en niet aan de binnenkant.
Met men vorige auto had ik zekeringen die doorgebrand waren en dit was totaal een andere geur
(toen had ik rook uit de motorkap ook nu was er niks van dit te zien).
Vloeistof heb ik allemaal nagekeken en alles zat er nog meer dan voldoende in.

Ik rij met een Mini One bj Mei 2010.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”