Wie weet hoe de airbag van het tweespaak stuur gedemonteerd moet worden?
Eerst de accu los en dan?
Thnx alvast!
Zijn er trouwens meer mensen hier die ipv hun tweespaak een driespaakstuur gemonteerd hebben?
Hoe airbag demonteren tweespaaks stuur?
- Adriaan
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Cannuccia
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Uithoorn
Bericht
Hey Adriaan, ik heb vanmorgen even m'n airbag los gehaald, om te kijken naar die knoppen.
Aan de achterkant van je stuur zitten 4 schroeven, 2 met een torx maat 25 en 2 kleinere (in het gedeelte van de knoppen) Je moet die grotere schroeven losdraaien. Ze kunnen er niet helemaal uitgehaald worden, omdat de kop van de schroef groter is dan de opening. Net zo lang blijven draaien aan de schroeven totdat de airbag los komt (desnoods de airbag lichtjes naar voren trekken en schroeven tegelijk)
Ik dacht eerst dat ie niet los wilde komen, maar na lang genoeg los draaien, kwam ie loch los.
Verder kan ik je niet helpen, omdat ik alleen gekeken heb, en daarna weer alles in elkaar geschroefd. Die handleiding die je had gepost klopt wel goed volgens mij...
Succes!
Aan de achterkant van je stuur zitten 4 schroeven, 2 met een torx maat 25 en 2 kleinere (in het gedeelte van de knoppen) Je moet die grotere schroeven losdraaien. Ze kunnen er niet helemaal uitgehaald worden, omdat de kop van de schroef groter is dan de opening. Net zo lang blijven draaien aan de schroeven totdat de airbag los komt (desnoods de airbag lichtjes naar voren trekken en schroeven tegelijk)
Ik dacht eerst dat ie niet los wilde komen, maar na lang genoeg los draaien, kwam ie loch los.
Verder kan ik je niet helpen, omdat ik alleen gekeken heb, en daarna weer alles in elkaar geschroefd. Die handleiding die je had gepost klopt wel goed volgens mij...
Succes!
- thavipah
- Mod virus alert!
- Locatie: Regio Delft
Bericht
Zit er bij het tweespaaks stuurwiel geen gaatje aan de onderzijde?? Normaal gesproken zitten er 1 of twee gaatjes (bij BMW zijn het er twee). Nadat de accu losgehaald is steek je daar een kleine schroevedraaier rechtomhoog richting de hemel in. De eerste keer dat ik dit bij een BMW deed "voelde" ik de weerstand van de draad in eerste instantie niet. Toen heb ik als een wilde zitten porren maar dat hielp dus niet. Je moet echt even met beleid voelen of je tegen die U-draad aanduwt. Zodra je goed ziet druk je de schroevendraaier voorzichtig naar boven en voel je de airbag loskomen. (dit is even een edit waardoor het verhaal niet helemaal meer lekker loopt, maar ik ben al vanaf 6.30 op met een dochter die niet meer wil slapen
In het stuur zit namelijk een soort dikke ijzerdraad in een U vorm in. Die draad druk je met de schroevendraaier omhoog waardoor de airbag eigenlijk naar voren plopt. Bij het nieuwe stuur kan je die U-vormige draad zien zitten.
Dan haal je de airbag eruit, waarna je de airbag er voorzichtig rechtdoor uit kunt trekken.
Bij mijn R55 zat er aan de airbag nog een soort aarde draad die je loshaalt en de stekker waarmee hij aan de stuurring vastzit.
Dan hou je een stuur over zonder airbag met alle knoppen er nog op. Eventuele stekkers van het multifunctionele stuurwiel kan je nu ook uit de stuurring halen.
Daarna kan je de centrale bout waarmee het stuur vastzit losdraaien en komt het hele stuur met alle trims los. De trims zelf haal je dus pas los als het stuur eruit is. Veel handiger omdat je het stuur dan ondersteboven neer kunt leggen.
Schroefjes aan de achterzijde losdraaien, de trims komen dan los (als je die nog moet hergebruiken).
Nieuwe stuur werkt andersom.
Eerst zorgen dat het volledige stuur zonder airbag afgemonteerd is. Trims vastzetten (heb ik je al een keer zien doen in een topic). Stuur monteren met de centrale bout. Bij voorkeur aandraaien met een momentsleutel zodat deze goed vast zit.
Daarna klik je de airbag er als het ware weer in en ben je klaar. Accu weer vastzetten en rijden maar.
Ik heb het tweespaaks stuur nog nooit open gezien, maar ik vermoed dat dit precies hetzelfde systeem is als bij een driespaaks stuur dus dan zou bovenstaande zo moeten werken.

In het stuur zit namelijk een soort dikke ijzerdraad in een U vorm in. Die draad druk je met de schroevendraaier omhoog waardoor de airbag eigenlijk naar voren plopt. Bij het nieuwe stuur kan je die U-vormige draad zien zitten.
Dan haal je de airbag eruit, waarna je de airbag er voorzichtig rechtdoor uit kunt trekken.
Bij mijn R55 zat er aan de airbag nog een soort aarde draad die je loshaalt en de stekker waarmee hij aan de stuurring vastzit.
Dan hou je een stuur over zonder airbag met alle knoppen er nog op. Eventuele stekkers van het multifunctionele stuurwiel kan je nu ook uit de stuurring halen.
Daarna kan je de centrale bout waarmee het stuur vastzit losdraaien en komt het hele stuur met alle trims los. De trims zelf haal je dus pas los als het stuur eruit is. Veel handiger omdat je het stuur dan ondersteboven neer kunt leggen.
Schroefjes aan de achterzijde losdraaien, de trims komen dan los (als je die nog moet hergebruiken).
Nieuwe stuur werkt andersom.
Eerst zorgen dat het volledige stuur zonder airbag afgemonteerd is. Trims vastzetten (heb ik je al een keer zien doen in een topic). Stuur monteren met de centrale bout. Bij voorkeur aandraaien met een momentsleutel zodat deze goed vast zit.
Daarna klik je de airbag er als het ware weer in en ben je klaar. Accu weer vastzetten en rijden maar.
Ik heb het tweespaaks stuur nog nooit open gezien, maar ik vermoed dat dit precies hetzelfde systeem is als bij een driespaaks stuur dus dan zou bovenstaande zo moeten werken.
- thavipah
- Mod virus alert!
- Locatie: Regio Delft
Bericht
Ik heb nog eens even zitten googelen. En zoals ik het nu zie zitten er bij het tweespaaksstuur inderdaad twee schroeven aan de achterzijde die je los moet draaien om de airbag los te krijgen.

Op het plaatje kun je zien waar de 2 schroeven de airbag vasthouden (er zitten zilveren vierkante plaatjes omheen).

Op het plaatje kun je zien waar de 2 schroeven de airbag vasthouden (er zitten zilveren vierkante plaatjes omheen).
- jeffry
- Nieuw Lid
Bericht
stuurwissel av 2 naar 3 spaaks
Ik heb dit klusje net zelf ook gedaan is echt supersimpel.
Accupool er af halen en voor de zekerheid even 10min wachten zodat alle computers in ruststand zijn.
Dan de twee torxschroeven goed losdraaien die achter op je 2spaaks stuur zitten dan komt de airbag los.
Vervolgens de twee stekkers die in de airbag gedrukt zitten voorzichtig los halen LET OP!! deze zitten met een borglipje vast dus deze moet je eerst even los klikken met een kleine schroefendraaier doe je dit niet dan sloop je de stekkers!!!!
Dan de massa stekker er af trekken en de eventuele stekker van de mulifunctionele bediening.
Zo dan kan je nu het stuur verwijderen doormiddel van de centrale bout los te draaien.
Pas wel even op dat je de sleepring NIET verdraaidt!!!!!!!
Dan kun je nu je nieuwe 3spaaks stuur monteren let op hij kan er maar op 1 manier op let op de spiebaanvertanding.
Dan de stekker van de massa en de multifuncionele bediening er weer in.
Zo en dan nu de nieuwe airbag er weer op let op voorzichtig de twee stekkers er zeer goed indrukken en daarna het borglipje weer vastdrukken.
Nu kun je de airbag met een beetje duwen voorzichtig in z,n vergrendeling drukken.
Als je alles hebt gedaan dan de accupool er weer op en heb je een stuurwissel gedaan als je alles goed hebt gedaan dan heb je geen airbagmelding op je display.
Mocht er iets niet goed zijn gegaan en je de nieuwe airbag weer los moeten halen dan is hier de truc daarvoor,als je aan de linker en rechter bovenzijde van je stuur kijkt zie je daar twee kleine kuiltjes in het leer zitten deze moet je dan voorzichtig met een kleine schroevendraaier doorprikken dan kun je namelijk de vergredelingsveer wegduwen zodat de airbag loskomt.
Heel veel succes met de stuurwissel.
Accupool er af halen en voor de zekerheid even 10min wachten zodat alle computers in ruststand zijn.
Dan de twee torxschroeven goed losdraaien die achter op je 2spaaks stuur zitten dan komt de airbag los.
Vervolgens de twee stekkers die in de airbag gedrukt zitten voorzichtig los halen LET OP!! deze zitten met een borglipje vast dus deze moet je eerst even los klikken met een kleine schroefendraaier doe je dit niet dan sloop je de stekkers!!!!
Dan de massa stekker er af trekken en de eventuele stekker van de mulifunctionele bediening.
Zo dan kan je nu het stuur verwijderen doormiddel van de centrale bout los te draaien.
Pas wel even op dat je de sleepring NIET verdraaidt!!!!!!!
Dan kun je nu je nieuwe 3spaaks stuur monteren let op hij kan er maar op 1 manier op let op de spiebaanvertanding.
Dan de stekker van de massa en de multifuncionele bediening er weer in.
Zo en dan nu de nieuwe airbag er weer op let op voorzichtig de twee stekkers er zeer goed indrukken en daarna het borglipje weer vastdrukken.
Nu kun je de airbag met een beetje duwen voorzichtig in z,n vergrendeling drukken.
Als je alles hebt gedaan dan de accupool er weer op en heb je een stuurwissel gedaan als je alles goed hebt gedaan dan heb je geen airbagmelding op je display.
Mocht er iets niet goed zijn gegaan en je de nieuwe airbag weer los moeten halen dan is hier de truc daarvoor,als je aan de linker en rechter bovenzijde van je stuur kijkt zie je daar twee kleine kuiltjes in het leer zitten deze moet je dan voorzichtig met een kleine schroevendraaier doorprikken dan kun je namelijk de vergredelingsveer wegduwen zodat de airbag loskomt.
Heel veel succes met de stuurwissel.

- henne
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Nijkerk
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors