Stuurbekrachtiging: electro of hydrolisch?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Rossifumi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2006, 18:24

Stuurbekrachtiging: electro of hydrolisch?

02 jan 2007, 16:59

Hallo allemaal!

Ik heb even een kort vraagje. Een vriendin van me heeft net een leuke New Mini gekocht, eentje van de eerste serie. Nou zegt de garage waar het karretje naar toe ging dat deze een electronisch stuurbekrachtiging heeft. En dat deze bijna kapot is...

Nou dacht ik juist altijd dat de "new" New Mini (die net uit is dus) de eerste Mini was met een electronisch stuurbekrachtiging (en dat deze minder fijn zou sturen dan de vorige) Maar is dat ook zo? Of heeft zij ook gewoon een electronische?

En kan het zijn dat die pomp daarvan kapot is? Zo ja, hoe merk je dat dan én hoeveel zou dat ongeveer moeten gaan kosten?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13489
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

02 jan 2007, 17:03

Als het een elektrisch systeem is dan zit er toch geen pomp op voor de hydraulische druk, dan gebeurd de stuurbekrachtiging toch met een elektrische motor?

Ik wist niet dat de eerste modellen (moet dan 2001 zijn) een elektrische bekrachtiging hadden maar ik heb onlangs nog zo'n vraag gezien dus wellicht is dat wel het geval.

Lijkt me dat je extra veel lawaai of verminderde stuurbekrachtiging (dus zwaarder sturen) moet krijgen als er wat kapot aan het gaan is. Waaraan ziet de garage dan dat er wat kapot aan het gaan is?
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

02 jan 2007, 17:30

Volgens mij servo gestuurd. doet het of wel of niet en niet een beetje.
koste ca. €400,00 (maar bij mij was het garantie)
miniloog
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: huissen
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2006, 09:32

02 jan 2007, 18:07

De stuurbekrachtiging is een hydraulisch systeem met een pomp die normaal aangedreven wordt door een multi riem, maar in geval van de mini door een electrische pomp.
Deze maakt redelijk veel lawaai en is te horen als je motor stationair draait en je aan het stuur draait.
De pomp en de electrische motor zitten in 1 onderdeel gemonteerd en kost rond de 400 euro.
Dus als hij idd defect is proberen te vervangen voor garantie.
greetzzz en suc6
Rossifumi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2006, 18:24

02 jan 2007, 23:53

Dankje miniloog, duidelijk verhaal! :)

@Hans J

Er is op dit moment volgens haar niks van te merken, maar de garage (non-BMW) kwam met het verhaal. Vandaar.

400 euri is een hoop geld zeg! Ben benieuwd of daar onderuit te komen is... :?
miniloog
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: huissen
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2006, 09:32

03 jan 2007, 07:28

okidoki.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
:D :D :D :D
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

03 jan 2007, 09:05

Misschien dacht de dealer (non bmw) wel dat dat gepiep komt doordat die slecht is maar is normaal.
stefan23
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2007, 20:39

31 jan 2007, 21:15

Goede avond,

Ik heb ook even een vraag omtrent die stuurbekrachtiging. Mijn auto stuurt ineens heel zwaar. De ene keer stuurt hij licht en de andere keer lijkt het wel of hij geblokkeerd wordt. Ik moet hem nog weg brengen. Maar voor ik hem wegbreng wil ik graag weten wat het een beetje kan zijn voordat ik een paar 100 euries lichter ben. Ik hoop op reacties. Wat kan het zijn en wat gaat het mij kosten? :D

Bedankt Stefan
Ik ben stefan van Groningen, ik ben eigenaar van een bmw mini cooper S.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

31 jan 2007, 21:26

Kijk eerst eens of er nog genoeg hydroliek olie in het potje zit!
Of een slecht contact bij de electromotor van de pomp!
stefan23
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2007, 20:39

31 jan 2007, 21:46

He Bedankt voor je reactie maar dit heb ik al gedaan! Er zit voldoende olie in. Ik weet niet wat het anders kan zijn. Ik hoor graag van jullie. :wink: Ik hoop niet dat het te veel gaat kosten. Maar goed.
Ik ben stefan van Groningen, ik ben eigenaar van een bmw mini cooper S.
stefan23
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2007, 20:39

01 feb 2007, 08:18

Ik heb de bmw dealer even gebeld en die zegt dat het waarschijnlijk mijn pomp van mijn stuurbekrachtiging is die kapot is. Komt in totaal op zo'n 400€ uit. Als er forum users zijn die er verstand van hebben hoor ik het graag, die tips en ideeen! :wink:
Ik ben stefan van Groningen, ik ben eigenaar van een bmw mini cooper S.
stefan23
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jan 2007, 20:39

05 feb 2007, 18:40

Hey allemaal,

Ik heb mijn mini weggebracht naar de bmw dealer. Deze kwam tot de volgende constatering: Er zat verkeerde olie in mijn reservoir. Vervolgens vertelde hij mij dat dit grapje ook de stuurkolom had beschadigd waardoor ik op een bedrag van 1300€,- uit zal komen. Maar hij kon mij niet vertellen of het probleem dan was opgelost. HIj heeft het systeem gereinigd en vertelde mij dat de stekker van de pomp deels kapot was. Nu komt er een nieuwe pomp in a totaal 550€,- :evil:
Ik ben stefan van Groningen, ik ben eigenaar van een bmw mini cooper S.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”