Hallo allemaal!
Ik heb even een kort vraagje. Een vriendin van me heeft net een leuke New Mini gekocht, eentje van de eerste serie. Nou zegt de garage waar het karretje naar toe ging dat deze een electronisch stuurbekrachtiging heeft. En dat deze bijna kapot is...
Nou dacht ik juist altijd dat de "new" New Mini (die net uit is dus) de eerste Mini was met een electronisch stuurbekrachtiging (en dat deze minder fijn zou sturen dan de vorige) Maar is dat ook zo? Of heeft zij ook gewoon een electronische?
En kan het zijn dat die pomp daarvan kapot is? Zo ja, hoe merk je dat dan én hoeveel zou dat ongeveer moeten gaan kosten?
Stuurbekrachtiging: electro of hydrolisch?
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Als het een elektrisch systeem is dan zit er toch geen pomp op voor de hydraulische druk, dan gebeurd de stuurbekrachtiging toch met een elektrische motor?
Ik wist niet dat de eerste modellen (moet dan 2001 zijn) een elektrische bekrachtiging hadden maar ik heb onlangs nog zo'n vraag gezien dus wellicht is dat wel het geval.
Lijkt me dat je extra veel lawaai of verminderde stuurbekrachtiging (dus zwaarder sturen) moet krijgen als er wat kapot aan het gaan is. Waaraan ziet de garage dan dat er wat kapot aan het gaan is?
Ik wist niet dat de eerste modellen (moet dan 2001 zijn) een elektrische bekrachtiging hadden maar ik heb onlangs nog zo'n vraag gezien dus wellicht is dat wel het geval.
Lijkt me dat je extra veel lawaai of verminderde stuurbekrachtiging (dus zwaarder sturen) moet krijgen als er wat kapot aan het gaan is. Waaraan ziet de garage dan dat er wat kapot aan het gaan is?
- miniloog
- Leerling Mini lid
Bericht
De stuurbekrachtiging is een hydraulisch systeem met een pomp die normaal aangedreven wordt door een multi riem, maar in geval van de mini door een electrische pomp.
Deze maakt redelijk veel lawaai en is te horen als je motor stationair draait en je aan het stuur draait.
De pomp en de electrische motor zitten in 1 onderdeel gemonteerd en kost rond de 400 euro.
Dus als hij idd defect is proberen te vervangen voor garantie.
greetzzz en suc6
Deze maakt redelijk veel lawaai en is te horen als je motor stationair draait en je aan het stuur draait.
De pomp en de electrische motor zitten in 1 onderdeel gemonteerd en kost rond de 400 euro.
Dus als hij idd defect is proberen te vervangen voor garantie.
greetzzz en suc6
- stefan23
- Nieuw Lid
Bericht
Goede avond,
Ik heb ook even een vraag omtrent die stuurbekrachtiging. Mijn auto stuurt ineens heel zwaar. De ene keer stuurt hij licht en de andere keer lijkt het wel of hij geblokkeerd wordt. Ik moet hem nog weg brengen. Maar voor ik hem wegbreng wil ik graag weten wat het een beetje kan zijn voordat ik een paar 100 euries lichter ben. Ik hoop op reacties. Wat kan het zijn en wat gaat het mij kosten?
Bedankt Stefan
Ik heb ook even een vraag omtrent die stuurbekrachtiging. Mijn auto stuurt ineens heel zwaar. De ene keer stuurt hij licht en de andere keer lijkt het wel of hij geblokkeerd wordt. Ik moet hem nog weg brengen. Maar voor ik hem wegbreng wil ik graag weten wat het een beetje kan zijn voordat ik een paar 100 euries lichter ben. Ik hoop op reacties. Wat kan het zijn en wat gaat het mij kosten?

Bedankt Stefan
Ik ben stefan van Groningen, ik ben eigenaar van een bmw mini cooper S.
- stefan23
- Nieuw Lid
Bericht
Ik heb de bmw dealer even gebeld en die zegt dat het waarschijnlijk mijn pomp van mijn stuurbekrachtiging is die kapot is. Komt in totaal op zo'n 400€ uit. Als er forum users zijn die er verstand van hebben hoor ik het graag, die tips en ideeen! 

- stefan23
- Nieuw Lid
Bericht
Hey allemaal,
Ik heb mijn mini weggebracht naar de bmw dealer. Deze kwam tot de volgende constatering: Er zat verkeerde olie in mijn reservoir. Vervolgens vertelde hij mij dat dit grapje ook de stuurkolom had beschadigd waardoor ik op een bedrag van 1300€,- uit zal komen. Maar hij kon mij niet vertellen of het probleem dan was opgelost. HIj heeft het systeem gereinigd en vertelde mij dat de stekker van de pomp deels kapot was. Nu komt er een nieuwe pomp in a totaal 550€,-
Ik heb mijn mini weggebracht naar de bmw dealer. Deze kwam tot de volgende constatering: Er zat verkeerde olie in mijn reservoir. Vervolgens vertelde hij mij dat dit grapje ook de stuurkolom had beschadigd waardoor ik op een bedrag van 1300€,- uit zal komen. Maar hij kon mij niet vertellen of het probleem dan was opgelost. HIj heeft het systeem gereinigd en vertelde mij dat de stekker van de pomp deels kapot was. Nu komt er een nieuwe pomp in a totaal 550€,-

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors