Versnellingsbak Mini One

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Pa
Patrick C

Versnellingsbak Mini One

07 feb 2007, 21:07

Hallo,

Ik heb een 4tal weken terug een Mini One van het jaar 2001 aangeschaft met 35000kms op de teller, ik ben tweede eigenaar.
De wagen is bedoeld voor mijn dochter, in die maand amper 400km gereden.. Van bij het begin al hoorde je de versnellingsbak ratelen wanneer hij in achteruit gestoken werd.

Maandag gaan de dochter en schoonzoon een ritje maken en het begon, de wagen ging moeilijk in de achterste versnelling, een paar minuten later begon het ratelen erger te worden, tot ze het niet meer durfden hem verder te forceren. De wagen schokte toen hij in achteruit ging en maakte een afschrikkend lawaai, achteruit rijden was bijna onmogelijk.

Vandaag de wagen bij de dealer binnengedaan en het slechte nieuws gekregen : volledige versnellingsbak moet vervangen worden. Kostprijs : 2300euro.

Volgens de dealer ligt het aan de serie en hebben vele, tot bijna alle mini's er last van.

Ik stel mij de vraag als de mogelijkheid bestaat enkel de achterste versnelling vervangen kan worden of écht de gehele versnellingsbak?

Iemand met gelijkaardig of herkenbaar probleem?

Patrick
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

07 feb 2007, 21:19

Er zijn wel een paar bekende gevallen die dit ook gehad hebben. Er moet echt een andere bak in. De versnellingsbakken mogen door de dealers niet geopend worden. Dat kan alleen bij het BMW AG hoofdkantoor.

Kan de dealer niet een toekoming doen aangezien ze zelf aangeven dat het een bekend probleem is van het model. Dat is dan toch de fout van MINI, zij zijn degene die dat soort versnellingsbakken erin gooit.

Is gadver wel duur zeg.... :shock:

Succes ermee. Balen zeg dat je MINI-ervaringen zo moeten beginnen... :(
Afbeelding
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

07 feb 2007, 21:59

De pré-facelift modellen (tot 8-'04) One/Cooper hebben een versnellingsbak van Midlands. De facelift modellen kregen een bak van Getrag, net zoals de Cooper S.

Er zijn inderdaad erg veel Midlands versnellingsbakken verwisseld.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

07 feb 2007, 22:06

Dat is balen zeg. Hopen dat de dealer dit onder coulance kan vervangen.
LUV2XLR8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Barendrecht
Berichten: 2486
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:34

07 feb 2007, 22:17

Mijn face-lift versnellingsbak heeft ook de geest gegeven.

Monteur van BMW gaf toe; motoren zijn oersterk, alleen de bakken niet...
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

07 feb 2007, 23:08

Op realoem.com zie je de versnellingsbak als één geheel staan.
De BMW dealer gaat niet moeilijk doen met tandwielen verwisselen, die gaat de hele bak ineens vervangen. Bij BMW worden dus geen versnellingsbakken open gemaakt om te repareren maar altijd in zijn geheel gewisseld.

Ik zou er een coulance-regeling uit proberen te slepen aangezien het een bekend probleem is.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”