Hoge snelheid op winterbanden?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Mike71
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Hoge snelheid op winterbanden?

29 jan 2012, 19:46

Beste mede Minirijders,

Ik heb plannen om voor het eerst naar de Nordschleife te gaan. Waarschijnlijk indien het weer het toe laat volgend weekend of het weekend erna.
Ik heb nu winterbanden onder mijn Mini liggen omdat ik vaak in Duitsland ben, en ze daar nou eenmaal verplicht zijn.
Weet iemand van jullie of er ook vol gas gereden mag worden op winterbanden?
Slijten ze harder dan zomerbanden met hoge snelheid?

Groeten Michael
JR mini
Enthousiast
Enthousiast

29 jan 2012, 20:04

Op je banden staat een zogenaamde snelheidscodering in de vorm van een letter. Vaak is dit een H of V en die staan respectievelijk voor 210 km/h en 240 km/h. Daar zou je in theorie niet overheen mogen gaan. Harder dan 240 km/h wordt toch al lastig in een MINI.

In het geval van veel wrijving, en dat heb je op een circuit, wordt een band warmer en zeker omdat winterbanden van zachter rubber gemaakt zijn, zal er meer slijtage optreden. Maar hoeveel dit in de praktijk is durf ik niet te zeggen.

In mijn vorige auto (Golf) reed ik nagenoeg elke dag ook volgas op winterbanden echter was bij 180 km/h de koek al op. Maar dit was niet op het circuit.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: hoge snelheid op winterbanden???

29 jan 2012, 21:01

Wat ^^ zegt over de snelheidscode, kun je zo nakijken op de band...
Mike71 schreef:Slijten ze harder dan zomerbanden met hoge snelheid?
Ja, dat is gewoon inherent aan de andere rubbersamenstelling en de kleinere profielblokken.
Mike71
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

29 jan 2012, 21:56

Bedankt beiden.

Er staat een V op mijn winterband, dus kan er dus gas mee geven, alleen met beleid.
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

30 jan 2012, 10:54

Afgelopen vrijdag in Duitsland nog 201 (op de TomTom) op winterbanden met Mart z'n Dooper+ (wilde niet harder met volle bepakking)

Afbeelding
Afbeelding
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 jan 2012, 12:05

Ik heb met de BMW ook al de 250 aangetikt op winterbanden. Geen idee welke codering ze hebben...maar ik heb het iig overleefd.. :lol:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”