Wie kan mij vertellen waar ik kan vinden he de compressor vann een cooper S in elkaar steekt. ben met name geinteresseerd in het werkingsprincipe. Ik lees vaak dat men van een roots compressor spreekt. Dit is een type waarbij twee 8-vormige delen tegenelkaar in draaien. Op de foto's die ik van de "losse" compressor vind herken ik dit niet.
Wie kan mij helpen mijn technische nieuwsgierigheid te bevredigen.
Wat voor type compressor?
- Bartman
- One wheel wonder
- Locatie: Hoorn
- Evomini
- Enthousiast
Bericht
de '8 vorm' waar je over spreekt (zoals te zien is in http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger , is in feite de (2D) doorsnede van een soort lange 'schroef' http://www.capa.com.au/pics/eaton_diagram2.jpg een 3D plaatje). Twee van deze draaien en grijpen in elkaar. Zie voor een goede animatie Te zien is hoe deze in elkaar draaien.
Ik denk dat je dus misleid was door dat 2D plaatje zoals in wikipedia. Maar het is dus niet zo'n pomp: http://www.gowcb.com/products/pumps/univlbpm.asp Die bestaan dus wel alleen voor bijv. water, ze geven een heel varierend pompgedrag, pulserend als een bloedvat bijna, met een frequentie gelijk aan x maal het toerental van de pomp. Dat zie je ook wel eens als er ergens water wordt gepompt, er komt afwisselend water uit in korte spuugjes, in plaats van een continue straal. (voorbeeld ) Dat is te begrijpen als je de opbouw van zon pomp ziet.
Terug naar de supercharger, die werkt ongeveer(!) hetzelfde, alleen omdat het het een 'gedraaide' schroefvorm is, werkt de superchager veel minder in pulsen. Je kunt je voorstellen (als we de doorsnede weer als twee '8 vormpjes' beschouwen die in elkaar grijpen), dat als het begin van de twee rollen in elkaar grijpen, de rollen in het midden allang in elkaar zitten, en aan het einde alweer uit elkaar gaan. Dat komt dus door de gedraaide vorm ('schroefvorm'). Dat onderscheid de supercharger van de waterpomp in mijn voorbeeldlinkje. Dit zorgt dus voor meer continue werking.
De 8vormige delen kunnen dus ook meerdere vormen hebben (driehoeksterretjes, of vierkantjes afhankelijk van hoeveel ribbels de 'schroeven' hebben die in elkaar draaien...
Verder weinig toe te voegen aan wikipedia link...
Ik denk dat je dus misleid was door dat 2D plaatje zoals in wikipedia. Maar het is dus niet zo'n pomp: http://www.gowcb.com/products/pumps/univlbpm.asp Die bestaan dus wel alleen voor bijv. water, ze geven een heel varierend pompgedrag, pulserend als een bloedvat bijna, met een frequentie gelijk aan x maal het toerental van de pomp. Dat zie je ook wel eens als er ergens water wordt gepompt, er komt afwisselend water uit in korte spuugjes, in plaats van een continue straal. (voorbeeld ) Dat is te begrijpen als je de opbouw van zon pomp ziet.
Terug naar de supercharger, die werkt ongeveer(!) hetzelfde, alleen omdat het het een 'gedraaide' schroefvorm is, werkt de superchager veel minder in pulsen. Je kunt je voorstellen (als we de doorsnede weer als twee '8 vormpjes' beschouwen die in elkaar grijpen), dat als het begin van de twee rollen in elkaar grijpen, de rollen in het midden allang in elkaar zitten, en aan het einde alweer uit elkaar gaan. Dat komt dus door de gedraaide vorm ('schroefvorm'). Dat onderscheid de supercharger van de waterpomp in mijn voorbeeldlinkje. Dit zorgt dus voor meer continue werking.
De 8vormige delen kunnen dus ook meerdere vormen hebben (driehoeksterretjes, of vierkantjes afhankelijk van hoeveel ribbels de 'schroeven' hebben die in elkaar draaien...
Verder weinig toe te voegen aan wikipedia link...
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
X2
Bartman schreef:Wauw, wat een super uitleg.
X2
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors