Wat voor type compressor?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

Wat voor type compressor?

10 feb 2012, 23:33

Wie kan mij vertellen waar ik kan vinden he de compressor vann een cooper S in elkaar steekt. ben met name geinteresseerd in het werkingsprincipe. Ik lees vaak dat men van een roots compressor spreekt. Dit is een type waarbij twee 8-vormige delen tegenelkaar in draaien. Op de foto's die ik van de "losse" compressor vind herken ik dit niet.
Wie kan mij helpen mijn technische nieuwsgierigheid te bevredigen.
Vet fun zo'n Cooper-S!!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 feb 2012, 23:58

Je hebt er een Eaton M45 inzitten
Inderdaad een Roots-compressor

Dit zijn de "lobes" die er inzitten

Afbeelding

Werkingsprincipe
Evomini
Enthousiast
Enthousiast

11 feb 2012, 00:30

de '8 vorm' waar je over spreekt (zoals te zien is in http://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger , is in feite de (2D) doorsnede van een soort lange 'schroef' http://www.capa.com.au/pics/eaton_diagram2.jpg een 3D plaatje). Twee van deze draaien en grijpen in elkaar. Zie voor een goede animatie Te zien is hoe deze in elkaar draaien.

Ik denk dat je dus misleid was door dat 2D plaatje zoals in wikipedia. Maar het is dus niet zo'n pomp: http://www.gowcb.com/products/pumps/univlbpm.asp Die bestaan dus wel alleen voor bijv. water, ze geven een heel varierend pompgedrag, pulserend als een bloedvat bijna, met een frequentie gelijk aan x maal het toerental van de pomp. Dat zie je ook wel eens als er ergens water wordt gepompt, er komt afwisselend water uit in korte spuugjes, in plaats van een continue straal. (voorbeeld ) Dat is te begrijpen als je de opbouw van zon pomp ziet.

Terug naar de supercharger, die werkt ongeveer(!) hetzelfde, alleen omdat het het een 'gedraaide' schroefvorm is, werkt de superchager veel minder in pulsen. Je kunt je voorstellen (als we de doorsnede weer als twee '8 vormpjes' beschouwen die in elkaar grijpen), dat als het begin van de twee rollen in elkaar grijpen, de rollen in het midden allang in elkaar zitten, en aan het einde alweer uit elkaar gaan. Dat komt dus door de gedraaide vorm ('schroefvorm'). Dat onderscheid de supercharger van de waterpomp in mijn voorbeeldlinkje. Dit zorgt dus voor meer continue werking.

De 8vormige delen kunnen dus ook meerdere vormen hebben (driehoeksterretjes, of vierkantjes afhankelijk van hoeveel ribbels de 'schroeven' hebben die in elkaar draaien...

Verder weinig toe te voegen aan wikipedia link...
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

11 feb 2012, 09:37

Wauw, wat een super uitleg. Mooi ook die foto van de lobes. Ik was op het verkeerde been gezet door de schroefvorm, die had ik niet verwacht. Bedankt mannen! :D
Vet fun zo'n Cooper-S!!
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 feb 2012, 09:42

Bartman schreef:Wauw, wat een super uitleg.

X2
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”