Mini Cooper 2002 met roestende uitlaat

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

05 apr 2012, 21:48

Nope, er zitten geen extra leidingen of reservoirs. Vandaag met de dealer gesproken, hij was er van overtuigd dat de auto airco bevatte. Ik heb een afspraak voor volgende week gemaakt, ben benieuwd wat het oplevert.

Er vallen me wel nog een paar kleine dingen op aan de mini:

- Wanneer ik stilsta met draaiende motor en ik draai aan het stuur dan hoor ik een soort hoog geluid. Dit geluid hoor ik ook als ik langzaam door een bocht rijd. Is dit de (op het forum welbekende) pomp van de stuurbekrachtiging die ik hoor?

- Ik merk dat ik de rem erg hard in moet trappen om echt goed te remmen. Misschien moet ik gewoon wennen aan het rempedaal hoor, maar ik heb het idee dat mn oude auto net iets meer "bite" had.
Tijdens het remmen hoor ik geen rare geluiden en de auto blijft stabiel rechtdoor rijden. Binnenkort laat ik de auto nakijken door mijn garage op gebreken die in de garantie hersteld kunnen worden. Uiteraard kijken ze de schijven en remblokken na, maar kan het ook zijn dat de remmen ontlucht moeten worden? Terwijl de auto uitstaat heb ik op het pedaal gedrukt tot hij hard werd en bij starten van de auto zakt het pedaal omlaag.

- Zojuist merkte ik toen ik de auto uitzette, de verlichting doofde en het alarm activeerde dat de rechter achterlamp nog brandde. Ik was helaas niet zo slim om te kijken of dit het remlicht of de achterverlichting was :) Nadat ik de auto startte de verlichting aan en weer uit deed, toen ging het licht wel uit.

Verder moet ik zeggen, hij rijd echt SUPER! Het stikt hier van de rotondes, dus ik vermaak me uitstekend :) :) :)

gr,
Jeroen
Marcel Always Open
Cabrio-King

05 apr 2012, 21:54

JBalthazar schreef:Er vallen me wel nog een paar kleine dingen op aan de mini:

- Wanneer ik stilsta met draaiende motor en ik draai aan het stuur dan hoor ik een soort hoog geluid. Dit geluid hoor ik ook als ik langzaam door een bocht rijd. Is dit de (op het forum welbekende) pomp van de stuurbekrachtiging die ik hoor?
Klopt mijns inziens --- is geen probleem maar een eigenschap.
JBalthazar schreef:- Ik merk dat ik de rem erg hard in moet trappen om echt goed te remmen. Misschien moet ik gewoon wennen aan het rempedaal hoor, maar ik heb het idee dat mn oude auto net iets meer "bite" had.
Tijdens het remmen hoor ik geen rare geluiden en de auto blijft stabiel rechtdoor rijden. Binnenkort laat ik de auto nakijken door mijn garage op gebreken die in de garantie hersteld kunnen worden. Uiteraard kijken ze de schijven en remblokken na, maar kan het ook zijn dat de remmen ontlucht moeten worden? Terwijl de auto uitstaat heb ik op het pedaal gedrukt tot hij hard werd en bij starten van de auto zakt het pedaal omlaag.
Klopt mijns inziens -- ontluchten helpt
JBalthazar schreef:- Zojuist merkte ik toen ik de auto uitzette, de verlichting doofde en het alarm activeerde dat de rechter achterlamp nog brandde. Ik was helaas niet zo slim om te kijken of dit het remlicht of de achterverlichting was :) Nadat ik de auto startte de verlichting aan en weer uit deed, toen ging het licht wel uit.
Klopt mijns inziens --- volgens mij had je wellicht het knipperlicht aan , dan gaat een standlicht aan. Weet de "sequence" niet uit m'n hoofd.
JBalthazar schreef:Verder moet ik zeggen, hij rijd echt SUPER! Het stikt hier van de rotondes, dus ik vermaak me uitstekend :) :) :)
Mooi zo !!! Veel plezier ermee. :lol:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

05 apr 2012, 22:12

hmm van dat knipperlicht zou best eens kunnen! morgen ff uittesten. Bedankt voor de tips!
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

06 apr 2012, 02:16

Klopt dat de 1e generatie met standaard remmen wat meer pedaalkracht nodig heeft.
Een goede en goedkope oplossing is R56 remmen nemen. Daarme is het echter niet geheel weg.

Maar men moet pedaalkracht niet verwisselen met remkracht.
Net nog een Fiat Pinda als leenauto gehad en ik vind dus dat die auto belachlijk hard remt met minimale pedaalkracht. Dat valt gewoon niet te doseren. Of je remt daar hard mee of je remt niet. Iets er tussenin was niet mogelijk.

Dus positief blijven zien, afremmen voor een snelle bocht kun je hiermee beter doseren waardoor de auto rustiger blijft voordat je instuurt :)
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

06 apr 2012, 16:05

remmen voor de bocht, gas geven in de bocht was het toch? :)

Dan zal het wel gewoon gewenning zijn hoor. Komt deels ook door de autoverkoper. Bij nader inzien blijken er bepaalde dingen gewoon niet goed te zijn, niet met de auto, maar met bepaalde opties en garanties. Zodoende ben ik een beetje huiverig, ik hoop namelijk niet dat ik een probleemauto heb aangeschaft. That's all. Verder ben ik super tevreden over m'n nieuwe karretje en ik zie totnogtoe alleen maar spoken op de weg die er niet zijn :)

Vandaag moest ik wat langs brengen bij de dealer waar ik de mini gekocht had. Mijn oude auto heb ik daar ingeruild, daar kregen ik praktisch helemaal niks voor, en nu staat ie voor de hoofdprijs te koop. Nou weet ik dat die auto verschillende mankementen heeft, maar zo wordt de auto niet omschreven in de advertentie. Vandaar mijn huivering bij de verkoper.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 apr 2012, 17:22

Het is idd zoals Berthil zegt! Door mijn werk in de autojournalistiek rij ik in veel verschillende auto's en bijna alle nieuwe auto's zijn overbekrachtigd. Dat heeft als voordeel dat ook de minder goede bestuurder er een prima noodstop mee kan maken, en dat de remmen lekker 'alert' aanvoelen. Nadeel is dat dit de doseerbaarheid niet ten goede komt... in mijn R50 kan ik vrij goed tegen het ABS aan remmen, iets wat in veel nieuwe auto's niet zomaar lukt.

De luidruchtige stuurbekrachtingingspomp is ook kenmerken voor Mini's! :)
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 apr 2012, 18:11

Ben toch wel benieuwd bij wie je de auto hebt gekocht....
Automatico
One wheel wonder
One wheel wonder

06 apr 2012, 18:52

Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 apr 2012, 21:56

De meeste autobedrijven hier in de regio ken ik wel maar van eco auto had ik nog niet gehoord....
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

07 apr 2012, 09:47

Haha stelletje speurneuzen. Dat is idd de dealer waar ik mijn mini gekocht heb. Louche figuur blijkt dus, maar ik was op slag verliefd op die mini
Marcel Always Open
Cabrio-King

07 apr 2012, 15:44

Ik zou eerst de zaken maar met de verkoper regelen voordat je nog meer details online gooit.

Een Mini zonder airco is beduidend moeilijker te verkopen , dus beduidend lagere prijs, dan eentje mét airco. Ik spreek uit ervaring: als je die 2ehands probeert te slijten, haken veel kopers af op het feit dat er geen airco in de auto zit.

Ik stel dat de dealer je daarvoor moet vergoeden. Als je juridisch advies wilt, zou je eens een pbtje naar Shag kunnen sturen.
Het is niet handig om tijdens de "discussie/procedure" teveel details hier neer te zetten.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

07 apr 2012, 23:51

Nee klopt, daar heb je absoluut gelijk in. Zoals je al zegt, ik moet het nog met de dealer bespreken, en ik zie het ontbreken van een airco zeker als minpunt bij eventuele verkoop. Juridisch advies is altijd bruikbaar, ik heb een rechtsbijstandsverzekering dus die zou ik altijd aan kunnen spreken. Ik wacht eerst het gesprek af, en daarnaast zijn er altijd gebreken die boven water kunnen komen tijdens de garantieperiode. Dus tot die tijd moet ik hem sowieso "te vriend" houden.
JBalthazar
Enthousiast
Enthousiast

15 apr 2012, 10:27

Beste mede-forumleden, hierbij een kleine update:

Nou gisteren contact gehad met de dealer ivm het ontbreken van de airco, zoals verwacht was het een flinke discussie. Na een heleboel gezeur over problemen met mn inruilauto (carb scheen vervangen te moeten worden) is de garantie van de mini verhoogd naar 6 maanden. Bij nader inzien hadden ze de ruilauto liever niet ingenomen en de prijs van de mini gereduceerd. Tja, dan moet je de auto ook bekijken als ik hem inruil... Eerlijk gezegd, ik was er na dat gesprek een beetje klaar mee en nog afdingen in de aankoopsprijs van de mini zou een lastig verhaal worden. Niet echt een ideale situatie, maar ja, so be it.

Binnenkort de auto even na laten checken door mn vaste garage. Ik heb toch een vermoeden dat de uitlaat vervangen of gerepareerd moet worden. Bij afdekken van de uitlaat lijkt hij gas te lekken.

Tevens begon van de week het lampje van de bandenspanning te knipperen. Even bij het tankstation gekeken, alle banden stonden op 2,8 en linksvoor op 1,7. Nou vind ik 2,8 iets te fors voor een mini :shock: Nu alle banden naar 2,2 gebracht en 4 dagen later weer hetzelfde probleem. Linksvoor loopt dus langzaam leeg. De band is gloednieuw en ik kan geen spijkers oid in de band vinden. Ik heb de velg nog even nagekeken, maar zover ik kan zien lijkt hier ook niks mis. Er zit wel wat schade aan de velg van stoepranden, maar niet aanzienlijk. Hopelijk is het het ventiel en niet de velg. Van de week maar even bij de bandenboer langs.

PS, De bandenspanning in de mini word gemeten vanuit de ABS, en niet vanuit het ventiel toch?

gr, Jeroen
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 apr 2012, 11:19

Correct, bandenspanning wordt via ABS-sensoren berekend.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 apr 2012, 11:29

Hmm, ik zou zeggen Mini weer inleveren, je oude auto weer terugnemen en op zoek gaan naar een fatsoenlijk exemplaar mét airco :roll:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”