Mini One 1.6 blok betrouwbaar?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Lennart95
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 mei 2011, 10:52

Mini One 1.6 blok betrouwbaar?

01 okt 2012, 21:25

Hallo allemaal,

Mijn zus heeft een autootje nodig en zit onder andere te denken aan een mini one (wss een van rond 2002) en de optie om hem te importeren uit Duitsland is er ook.
Maar afgelopen weekend had ik het er nog over met haar vriend en hij vroeg zich af of die oude 1.6 blokjes van PSA Chrysler-BMW wel een beetje betrouwbaar zijn na ongeveer een ton te hebben gelopen. Ik kon er niet direct iets over vinden dus ik hoop dat jullie me aan een antwoord kunnen helpen.

Lennart
Laatst gewijzigd door Lennart95 op 02 okt 2012, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

01 okt 2012, 21:30

De onderblokken zijn van gietijzer en zo goed als onverwoestbaar. De cilinderkop is van aluminium maar gaan ook goed lang mee..

Ik heb een cooper S met 210dkm en loopt als een zonnetje :)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

01 okt 2012, 21:44

De 1.6 uit de eerste generatie MINI (R50, R52, R53) was niet van PSA, maar is ontstaan uit een samenwerking tussen Chrysler en BMW: http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine

Problemen met deze motor komen volgens mij niet veel voor (die van mij doet het al ruim 170.000 km perfect). Het is vaker de versnellingsbak bij Ones en Coopers van de eerste bouwjaren (2001-2004) die voor problemen zorgt.
Afbeelding
Lennart95
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 mei 2011, 10:52

01 okt 2012, 21:46

Okay. Dat is dan handig om te weten. En ik dacht dat die blokken van PSA waren, maar niet dus. Heb ik ook weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

02 okt 2012, 13:04

Heb zelf 1x cilinderkop van een R50 moeten doen (112000 km verbrande uitlaatklep)

Maar vraag bij overweging van aankoop historie van het onderhoudt kijk of er nog rekeningen aan wezig zijn. Als de auto in goed onderhoudt is geweest en op tijd zijn beurten heeft gehad en geen gekke storingen heeft gehad zou er weinig aan de hand kunnen zijn met het blok

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”