Bonkend geluid linksvoor R50 2006

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Bonkend geluid linksvoor R50 2006

02 jul 2011, 22:01

Het valt mij al een tijdje op dat ik een rammelend/bonkend geluid heb voor/linksvoorin... Het geluid is vooral als ik langzaam over klinkers bij mij thuis weg rij.

Die had ik eerder achteren ook, toen bleken het de stabilisatorstang rubbers aan de achterkant te zijn. Nu heb ik die aan de voorkant her en der ingespoten met wd40 en flink gereden, men dacht dat als die het waren dat het geluid weg zou gaan. Niet dus, helaas, denk niet dat die het zijn. Of iemand anders kan dit tegenspreken?

Dus nu zit ik te denken aan een rubber die je duidelijk ziet zitten in de motorruimte, en er zit vind ik best wel wat speling in en vind ze wel uitgedroogd. Zou deze het kunnen zijn? Is dit de enige of zijn er twee? Is dit trouwens een motorsteun of een versnellingsbaksteun (hij zit dus linksvoor)?

Afbeelding

Hebben jullie misschien een idee of ervaring met dit irritant geluid?
spenki
Sponsor
Contacteer:

02 jul 2011, 22:22

Dat is de steun van de versnellingsbak.
Als het rubber echt gescheurd is zou ik hem vervangen maar dat heb ik nog nooit
gehad, zelfs niet met een Mini van 2001 met 150.000 km
Ik denk eerder aan de hulpstangetjes van de stabilisator.
Loopt li en re van stabilisator naar de veerpoot/schokbreker.
Zit boven en onder een kogel aan die kan wel gammel/versleten zijn en dat krijg je
dat ie voorin gaat klapperen op een klinkerstraat of zo.

Gr Roy
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 jul 2011, 22:27

Bedoel je dan inderdaad nummer 2 op dit plaatje? Of bedoel je iets anders? Originele pagina: RealOEM

[web]http://realoem.com/bmw/diagrams/j/p/148.png[/web]
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 jul 2011, 22:33

Goed lezen scheelt een hoop... Je bedoelt eigenlijk de uiteinden van nr.6? Is dat dan 1 ding wat ik moet vervangen, of zitten daarin die kogeltjes die je los kan vervangen?
Yannick_
Mod virus alert!
Mod virus alert!

03 jul 2011, 14:34

Het probleem wat jij hebt heb ik ook gehad. Bij mij was het mijn stabilisatorstang, nummer 5 of 6 op het plaatje. Deze zijn vervangen en toen was het verholpen!
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

05 jul 2011, 07:59

Okee, jullie denken dus toch wel dat het ergens in die stang zit. We hadden van het weekend de rubbers enzo ingespoten met wd40, als het de rubbers zouden zijn dan zou je daarna het geluid eventjes niet meer horen. Maar ik hoor het nog steeds, helaas.

Ik ga dalijk naar de dealer voor een beurt, ik zal eens vragen aan ze wat het stangetje kost.
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

03 jan 2013, 12:08

Even inhaken op dit topic, en het rammelen van de stabilisatorstang... Ik weet zeker dat mijn problemen daar weg komen, want die verbindingsstangetjes komen met sturen tegen het plaatwerk aan, en de stabilisatorstang komt met inveren (met het nokje op het voorbeeld boven nr. 7) ook tegen het plaatwerk aan.
Heeft er iemand misschien een goed idee hoe ik deze problemen kan verhelpen? Ik heb de lengte van de stangetjes al verschillende keren veranderd, en dat helpt weinig. De enige optie die ik nog kan bedenken is om de hele stabilisatorstang weg te halen, maar ik weet niet wat voor effect dit op het rijgedrag heeft?
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

03 jan 2013, 12:15

Berry, als ik je beschrijving lees komt het op mij over dat de verbindingsstang verkeerd om zit. Die komen normaliter nergens tegenaan, ook niet bij sturen/inveren.
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

04 jan 2013, 12:19

Dat zou inderdaad ook nog kunnen, want voordat de schroefset eronder kwam had ik dit probleem niet. Ik heb even een foto gemaakt zoals 't er in de rijstand uitziet (Het bruine vlekje is waar de stabilisatorstang aanloopt.).

Afbeelding
Afbeelding
Ginoceros schreef:Interessante, niet verprutste Mini die 1x/ 6mnd op de weg komt en niet boven de 2000t uitkomt
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

04 jan 2013, 14:05

De stang zit goed maar ik denk dat je de stangetjes wat kort hebt ingesteld.
Hoeveel korter zijn ze vergeleken met origineel? Of zijn de voorste en achterste stangetjes omgewisseld want de achterste zijn korter dan de voorste.

Ik had ongeveer hetzelfde probleem met originele stangetjes en de dikke H&R stabilisatorstang maar dan aan de onderkant van de stabilisator stang. Als alles warm was bonkte de stang onder tegen het subframe aan.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 jan 2013, 15:33

De stangetjes aan de voorkant moeten volgens mij langer dan origineel zijn bij verlagen, het montagepunt op de veerpoot komt immers hoger te zitten.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 jan 2013, 17:03

langer? Bij onze R55 zitten er veel kortere onder. Scheelt de helft met de originele (die er echt niet tussen paste!)
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

05 jan 2013, 10:28

Berthil schreef:Hoeveel korter zijn ze vergeleken met origineel?
De standaard stangetjes zijn 30cm lang, en die onder de auto zijn 24cm lang.
MartijnGizmo schreef:De stangetjes aan de voorkant moeten volgens mij langer dan origineel zijn bij verlagen, het montagepunt op de veerpoot komt immers hoger te zitten.
Bij de Cobra-schroefset werden vier verbindingsstangetjes met twee verschillende lengtes geleverd. Daar zat een briefje bij met de tekst "Use shorter rods then originel", dus daar hadden we met monteren ook niet veel aan.
Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 jan 2013, 12:55

Is je auto nu 6cm lager dan origineel? Dat zou een richtlijn kunnen zijn voor hoeveel korter de stangetjes moeten zijn. Rand van spatbord tot de grond is zo'n 65-66cm bij een Cooper of One en 63cm bij een Cooper S (of Cooper met Sport Plus onderstel).

Hier zie je een complete stang, misschien geeft dat meer inzicht waar het nu aanloopt:

Afbeelding

De uiteindes van de stabistang voor en achter zouden in rust horizontaal moeten zijn om ervoor te zorgen dat de stang z'n werk goed kan doen. Ik weet alleen niet of dat aan de voorkant ook kan zonder iets te te raken tijdens het rijden... Lastige is wel dat de auto daarvoor op de grond moet rusten zonder dat de wielen in de weg zitten. Bij uitwegen doen ze dat bijv. zo:

Afbeelding
Berry M
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

05 jan 2013, 14:23

MartijnGizmo schreef:Is je auto nu 6cm lager dan origineel? Dat zou een richtlijn kunnen zijn voor hoeveel korter de stangetjes moeten zijn. Rand van spatbord tot de grond is zo'n 65-66cm bij een Cooper of One en 63cm bij een Cooper S (of Cooper met Sport Plus onderstel).
De afstand tussen de rand van de plastic wielkuip en de grond is 61cm, vanaf de spatbordrand is dat 59cm.
MartijnGizmo schreef:De uiteindes van de stabistang voor en achter zouden in rust horizontaal moeten zijn om ervoor te zorgen dat de stang z'n werk goed kan doen.
Hoe bedoel je dat? Op zowel jouw voorbeeld als mijn foto is te zien dat de uiteindes schuin aflopen. :?
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”