Slingerende krukaspoelie en olielekkage _> ruilblok??

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Marko
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Slingerende krukaspoelie en olielekkage _> ruilblok??

28 apr 2014, 00:02

Hallo, Ik ben in het bezit van een R50 (Cooper) uit 2002
Vorig jaar is al de krukaskeerring vervangen (en de bak (revisie), en het oliefilterhuis). Nu lekt er weer weer olie aan de bijrijderszijde van het blok. Waarschijnlijk weer die keerring.

De garage (Bovag, allround) zag ook dat de krukaspoelie slingert. Ik heb het zelf ook gezien. De poelie slingert (zoals een een fietswiel met een slag) ca. 1 mm en zorgt voor verhoogde slijtage van de multi-riem. Ik heb net de "bouw"tekeningen bekeken van de Mini-site. Volgens deze tekeningen is de poelie via een schokbreker op de krukas bevestigd door een lange bout.
Wie heeft dit gedeelte wel eens uit elkaar gehaald, kan de schokbreker kapot gaan?
Zijn dit dure onderdelen?

Mijn garagist zegt dat ik beter een ruilblok kan zoeken. Vooral omdat de keerring weer lekt en hij ook de distributie niet goed vind klinken. Volgens de monteur moet voor de reparatie van de keerring het blok toch al worden uitgebouwd (is dat zo?).
Persoonlijk vind ik het blok wel redelijk klinken maar ja ik ben slechthorend :D , dus dat zegt niet zo veel. Het olieverbruik is gering, 155.000 km gelopen. (Nb: ik ken de monteur al meer dan 15 jaar en vertrouw hem wel) Ik vind het alleen zo'n rigoureuze oplossing.

Ik heb al geïnformeerd wat een ruilblok kost. Prijzen variëren van 750 tot 1000 voor 60 tot 90.000 km.

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Groeten,

Marko
Groeten,
Marko
Patje1979
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: Slingerende krukaspoelie en olielekkage _> ruilblok??

28 apr 2014, 12:25

Blok hoeft er niet uit voor de keering te vervangen .... En als de ketting ook vervangen moet worden zou ik dit ook meteen meenemen....
Goedkoper dan ander blok monteren..
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

28 apr 2014, 13:15

Distributie vervangen betekent sowieso krukaspulley loshalen, vervang dan direct alle spanstuk, loopstuk, kettingspanner en ketting. Eventueel zelfs nokkenastandwiel, maar die slijten niet zo heel hard. Dan kun je ook direct een andere krukaspulley monteren.
Marko
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

28 apr 2014, 13:40

Het gaat (waarschijnlijk) om de keerring bij de aandrijving van de multiriem. Deze is vorig jaar ook al vervangen. Toen is ook de carterpan en de pakking vervangen.
Ik heb gelezen dat de o-ring van de krukassensor vaak lekt maar die zit meer aan de bestuurderszijde (toch?). Die kant van het blok is kurkdroog. Deze olie zit echt aan de multiriemzijde (wordt ook rondgeslingerd waardoor deze hele zone vet is.
Daarbij komt dan nog dat volgens de monteur de distributieketting lawaaig is. persoonlijk vind ik dit wel meevallen maar ik weet niet hoe een goede distributie klinkt.

Het is dus en.. en.. Ik ben bang dat ik over een jaar weer met een kapotte keerring zit omdat deze nu ook al na een jaar (6000 km) weer lekt. De poelie slingert dus ook misschien krukas krom ?? Of kan dit in de schokdemper hiervan zitten?

Zitten er aan de bestuurderszijde (multiriemzijde) nog andere lekgevoelige onderdelen. Het is overigens niet de koppakking of de klepdekselpakking. De bovenzijde van het blok is droog.
Groeten,
Marko
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

28 apr 2014, 17:47

ALs je krukas krom is, draait je blok uberhaupt niet meer
Manick
Sponsor

28 apr 2014, 19:57

De pully wordt ook wel trillingsdemper genoemd, een trillingsdemper bestaat uit een rubberen vulkanisatie wat na verloop van tijd los kan laten met gevolg dat het hart van de demper en de buiten ring van demper los van elkaar komen/scheef kan draaien. Heb het bij zat andere auto`s ook al gezien waar door de pully scheef gaat draaien of zelfs stil blijft staan.

het enige wat er nog aan die kant kan lekken is de deksel waar de olie pomp in zit verwerk
Marko
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

28 apr 2014, 23:25

Bedankt voor de info, dit moest ik precies weten.
Ik heb er net goed onder gekeken. Ik denk dat het de trillingsdemper is. Bij het vervangen van de krukas keering (vorig jaar) is deze gedemonteerd en weer gemonteerd.
Verder is de olie lekkage echt gering. En volgens mij niet de keerring. Wel zweet het deksel van de pomp nogal. De plotselinge olieplasjes kwamen waarschijnlijk doordat wij het garagepad hebben opgehoogd en het eerste deel waar de mini staat, nogal onder een helling staat. Hierdoor loopt de verzamelde olie van vorige lekkages, olie verversen, etc. uit de holle balken en draaiarmen enzo. Nu hij horizontaal staat op straat, zie ik geen olie sporen meer.
Voorlopig doe ik er niks aan. Ik ga wel achter die slingerende poelie aan, dat zit me niet lekker.
Dan vervang ik gelijk de spanrol, die hoor ik ook.
Blok laat ik voorlopig zitten.
Groeten,
Marko
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

28 apr 2014, 23:31

Ik zou niet te lang wachten met die krukas pulley, als de rubber laag helemaal doorbreekt sta je stil.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”