Climate control R50

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Candy
One wheel wonder
One wheel wonder

Climate control R50

23 jul 2014, 18:15

Hoe lang duurt het normaliter voordat de climate control een beetje gaat koelen? Bij mij staat ie op LO, maar vanmiddag na 10 minuten nog steeds een warme föhn ipv frisheid. Nu ben ik (nog) niet zo heel bedreven met het interieur van de auto, maar een beetje koelte is nu toch wel fijn. Heb nu arko maar airco zou ook fijn zijn :dansen . Bij mijn vorige oudere 4x4 had ik binnen 3 minuten koele lucht... Vandaar mijn vraag. Ik heb de auto in maart gekocht en toen deed de cc het gewoon. Zou ik wellicht eens na moeten gaan of er voldoende vloeistof in de cc zit en kan ik dit zelf controleren of moet ik dit bij de garage na laten kijken? Thermostaat blijft netjes in het midden staan en er is een nieuwe thermostaat en radiateur in gegaan in maart. Wel dachten we een tijdje geleden dat ie een beetje lekte, als ie een beetje schuin stond. Kan het zijn dat er vloeistof uit de cc is weggelopen en dat ie daarom slecht koelt?
Candy
One wheel wonder
One wheel wonder

Re: Climate control R50

30 jul 2014, 14:16

Auto is vandaag nagekeken in de garage. Er staat wel spanning op maar de airco slaat niet aan. Het schijnt de magneet?spoel te kunnen zijn, dit kost ca.90,- euro en anders zou de aircopomp kapot zijn, kosten ca.400,-. Heb al gevraagd of er ook 2de hands / gereviseerde pompen bestaan maar dat schijnt niet zo te zijn. Schijnt dat de auto aardig uit elkaar zal moeten omdat de airco in een rothoek verstopt zit en ik ben hem dan een paar dagen kwijt. Garage hoopte dat het de spoel was en niet de pomp. Er schijnen ook nog 2 verschillende type aircopompen in omloop te zijn werd mij verteld? Baal er wel van als het de acpomp is. Zo lang heb ik mijn Mini nog niet... :(
Manick
Sponsor

30 jul 2014, 20:28

een defecte spoel zou goed kunnen, kom ik regelmatig tegen bij mij in de garage. Probleem is alleen dat de spoel wordt vast gehouden door 1 centrale bout die nog al de kans heeft om te breken als men deze probeert los te halen. Dus ik hoop voor je dat ze bout los kunnen krijgen zonder te breken anders wordt het een nieuwe pomp

Er kunnen idd verschillende pompen op zitten van div merken fabrikanten en waarschijnlijk ook dan nog verschillend in prijs

Airco is heel verkoelend als het werkt maar zodra er iets mis mee is gaat de teller helaas lopen

Davy heeft mess nog wel een 2de hands pomp maar hou in gedachte dat dan weer dit geintje kan gebeuren
Candy
One wheel wonder
One wheel wonder

30 jul 2014, 21:29

Thnx voor je reactie. Wie is Davy als ik vragen mag? Een andere garagehouder met parts? De kosten zitten hem dus in het onderdeel en niet in het arbeidsloon. Snap ik alleen nog niet waarom ik mijn auto een paar dagen kwijt zou zijn. Dat ga ik nog ff vragen, wellicht dan toch kijken wat het defect is en een onderdeel moeten bestellen en daarop wachten
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

30 jul 2014, 21:50

Davy is Daveke-orranje hier op het forum, doe hem maar even een PM!
Manick
Sponsor

30 jul 2014, 21:50

Davy is een forum lid dit is zijn naam: Daveke-Orranje hij doet een beetje in sloop Mini en heeft wat onderdelen her en der over

Wij laten altijd een mannetje komen voor de airco`s omdat de test apparatuur rete duur is, dus dan hebben wij altijd al een kant en klare diagnose en de onderdelen gelijk in huis. heb je al toestemming gegeven om de airco te repareren?
Candy
One wheel wonder
One wheel wonder

30 jul 2014, 22:19

Nee ik heb nog geen toestemming gegeven. Heb beloofd morgen iets te laten weten.
keyan
Mod virus alert!
Mod virus alert!

30 jul 2014, 23:42

Heel goed te doen bij een r50. Kan je goed bij.:). Denk dat het een paar dagen duurt omdat ze het druk hebben en niet zeker weten of ze er optijd mee kunnen beginnen
Afbeelding
nico320d
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

31 jul 2014, 00:20

Wat ook nog kan; ooit bij een golf gehad (aircosysteem werkt in basis hetzelfde) dat de bedrading voor de aansturing van de airco kapot was. Opnieuw gesoldeerd en hij draaide weer als vanouds. Is zeker het controleren waard.
Heb twee jaar later op diezelfde golf een gebruikte pomp geplaatst. Het is even geluk hebben; deze had een jaar buiten gelegen, maar deed het perfect.
Manick
Sponsor

31 jul 2014, 00:23

nico320d schreef:Wat ook nog kan; ooit bij een golf gehad (aircosysteem werkt in basis hetzelfde) dat de bedrading voor de aansturing van de airco kapot was. Opnieuw gesoldeerd en hij draaide weer als vanouds. Is zeker het controleren waard.
Heb twee jaar later op diezelfde golf een gebruikte pomp geplaatst. Het is even geluk hebben; deze had een jaar buiten gelegen, maar deed het perfect.
Candy zei al dat de garage al heeft gekeken naar de aansturing en die er
Candy
One wheel wonder
One wheel wonder

31 jul 2014, 07:31

Nico, de airco staat gewoon netjes onder spanning, de pomp wil alleen niet aanslaan, dus ik denk dat de bedrading gewoon ok moet zijn.
keyan
Mod virus alert!
Mod virus alert!

31 jul 2014, 07:51

Wel spanning en voldoende druk in het systeem. Spanning op het systeem is anders als druk in het systeem. Dezr druk word gemeten, als die druk te laag is slaat de magneetklep ook niet in.( geen druk is mogelijk een lek). Wel druk en slaat niet in is het de spoel.
Afbeelding
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

31 jul 2014, 08:39

Of de pressure sensor, hij kan wel (gas)druk hebben maar als dat niet goed gemeten wordt gebeurd er ook niks.
Zit zelf ook te klooien met de airco, en we hebben de sensor al vervangen (die was dus nog goed).
Heb hier dus nog een goede sensor liggen, dit terzijde :wink:
Ik kom waarschijnlijk uit op het bedieningspaneel die niet fris is.

Ron.
Candy
One wheel wonder
One wheel wonder

14 aug 2014, 19:39

Nou het duurde ff maar mijn airco doet het weer. Het was de spoel. Spoel was volgens de garagehouder niet meer nieuw leverbaar dus hij heeft er een van ik meen vw. besteld en de stekker veranderd. Airco doet het weer en hij heeft direct een aandrijfriem vervangen die daar in de buurt zit want die was ook aan vervanging toe. Nu maar hopen dat ie t weer ff blijft doen :-)

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”