Hoge toon

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
minimel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Hoge toon

12 aug 2015, 12:47

Beste mede mini leden,
Sinds kort hebben wij een r50 1.6 115 pk uit 2001

Nu zal ik de zoveelste zijn die bang is voor de midland bak :roll: als ik rij met de auto hoor ik een hoge toon bij de motor komen, deze gaat mee met het toerental.
Als dit niet de bak is, kan ik dan nog preventief iets doen om de midland te laten werken zoals het hoort? weet iemand ook wat ongeveer de kosten zijn voor revisie? de auto heeft 115.000 km gereden en boekjes zijn afgestempeld, helaas kan ik niet zien of deze bak reeds is vervangen, zou een midland het redden zonder revisie naar de 119.000 km?

Misschien al eens eerder besproken, de Mini heeft een hinderlijke resonantie/brom bij wegrijden en 3.500 rpm, er zit een hagelnieuwe einddemper op, waarbij de garage zegt dat het de schotjes kunnen zijn.
PetraG
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: Hoge toon

15 aug 2015, 16:10

Ik heb ook een Mini Cooper uit 2001, en de mijne zingt alleen in de 5e versnelling. Wordt wel iets hoger met toerental idd. Ik heb het bij een grote beurt gemeld, en volgens mijn garage is het een bijgeluidje, kan gebeuren, gaat mijn bak niet sneller kapot van ("daar worden auto's gewoon oud mee") en is eigenlijk ook niets aan te doen behalve hele bak wisselen. Nu is de toon bij mij ook niet echt storend hard, dus ik rij er gewoon mee verder. Mij het geld van nieuwe versnellingsbak zeker niet waard.

Is het bij jou ook maar in 1 versnelling? Of altijd? En je kunt het natuurlijk altijd bij de volgende beurt melden, kijken zij het even na en weet jij het zeker.

EDIT: ik heb inmiddels bijna 170.000 op de teller, auto in bezit sinds 155.000 en toen deed hij het ook al.
minimel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

19 aug 2015, 10:16

Het is niet erg storend, je hoort het is eigenlijk in alle versnellingen, de auto start, rijdt en schakelt overigens goed
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

19 aug 2015, 20:23

minimel schreef:Het is niet erg storend, je hoort het is eigenlijk in alle versnellingen, de auto start, rijdt en schakelt overigens goed
Zet eens een geluidsfragment online. Het is een beetje lastig oordelen zo :icon_top:
Afbeelding
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Hoge toon

19 aug 2015, 21:30

Als het je versnellingsbak is dan hoor je geen hoge toon maar echt gebonk.
Gebonk verdwijnt als je koppeling intrapt.

Ik had met mijn R50 wel problemen met mijn versnellingsbak, heb toen een nieuwe laten plaatsen, kostte mij € 3250,- incl. vervangen koppelingsplaten.

Revisie kost dacht ik bij Roy (Spenki) iets van € 1200,-.

Vaak ligt het aan tandwiel in vijfde versnelling. Is te vervangen, dus nieuwe versnellingsbak is niet nodig.

Ik kende Roy toen nog niet, anders was ik zeker naar hem gegaan voor revisie.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”