Ervaringen Tiptronic Cooper S R53.

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
p.protze
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

Ervaringen Tiptronic Cooper S R53.

01 sep 2015, 10:25

Beste allen,

Op dit moment rij ik een Renault Clio 2.0 16V RS maar ik zou graag de overstap willen maken naar een Mini Cooper!!! Dit omdat het al jaren lang een van mijn meest favoriete auto's is. Ik ben afgelopen zaterdag wezen kijken naar een Mini Cooper S R53 uit 2005 met een TipTronic automaat. Echter kan ik op internet niks vinden over ervaringen hiermee.

De auto heeft 175.000+/- gelopen, en ziet er (voor het oog) top uit! Echter had hij vrij veel steenslag op de voorruit (6/7 plekken) en had ik gezien dat de pot van de uitlaat aan de rechter kant aan het roesten is. Tevens toen ik terug kwam van de test rit en ik nog een rondje om de wagen liep zag ik wat uit de uitlaat steken, dit bleek een stuk door geroest metaal te zijn...

Na zo'n 3 nachten piekeren wil ik toch graag deze vraag hier op het form stellen.

Bij deze dus de vraag: Zijn hier ooit grote problemen mee geweest? Waar moet ik extra op letten?

Alvast bedankt!
Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Ervaringen Tiptronic Cooper S R53.

01 sep 2015, 11:23

De automaat is een Aisin GA6F21WA, beetje ouderwetse bak, die niet persé onbetrouwbaar is. Laten flushen doet vaak wonderen, zoals bij bijna alle automaten.

Steenslag op de voorruit komt veel voor, die staat vrij rechtop en is daar dus nogal gevoelig voor. Roestende uitlaat komt ook veel voor, meeste auto's zijn toch 10 jaar oud ondertussen. Daarbij vaak gebruikt als twee/derde auto, dus veel korte ritten.

Maar, zoals bij alle occasions: als het niet goed voelt, door naar de volgende, er staan er genoeg te koop! :)
p.protze
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

01 sep 2015, 11:29

Heel erg bedankt voor de reactie Martijn!!

Ik heb er wel een goed gevoel bij, alleen was ik me niet zeker over het princiepe dat het een automaat is aangezien ik nergens iets kan vinden qua ervaringen. De verkoper heeft inderdaad verteld dat de auto van zijn vrouw is geweest en dat deze het afgelopen jaar niet meer dan 4500km ermee heeft gereden.

Mocht er nog iemand zijn die ook in het bezit is van een R53 Cooper S Automaat, hoor ik zijn/haar ervaringen ook graag!
Afbeelding
p.protze
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

01 sep 2015, 16:14

Ook dankjewel voor de reactie Niek!

Ik zal ook deze comment meenemen in de uiteindelijke beslissing. Mijn eerste keuze zou eigenlijk ook een handbank zijn geweest maar toen ik deze op marktplaats zag ben ik toch maar even gaan kijken en de automaat met de flippers beviel beter als gedacht. Onderhoud zal je altijd hebben en een 2e hands auto blijft altijd maar een gok of het goed uitpakt of niet.
Afbeelding
Moonwell
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

01 sep 2015, 18:31

Zonde van je RS!! ️ Mini gaat je zeker wel bevallen!
Afbeelding
p.protze
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:

03 sep 2015, 13:37

Ik zal de RS zeker missen maar een Mini Cooper is gewoon een perfecte opvolger! Zodra het allemaal rond is zal ik het met jullie delen. Nog maals bedankt allemaal!
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”