Opzoek 1e eigenaar van mijn MINI Cooper S r53 70-PF-PV

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Rick Simons
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Opzoek 1e eigenaar van mijn MINI Cooper S r53 70-PF-PV

20 dec 2024, 23:23

Vorige week heb ik eindelijk mijn eerste MINI Cooper S gekocht, iets waar ik al maanden naar op zoek was! Het is precies de auto die ik wilde, met opties zoals het Harman Kardon-geluidssysteem, volledig lederen bekleding, een panoramadak en cruise control.

De MINI heb ik echter gekocht zonder enige onderhoudshistorie (niet mijn slimste beslissing) bij een wat twijfelachtige garage in Den Haag. Het lijkt erop dat het een inruilauto was, want er is maar één vorige eigenaar. Toch vind ik het vreemd dat er helemaal geen onderhoudsdocumentatie is, zelfs het MINI-mapje ontbreekt.

Wat wel interessant is, is dat er een NewMINIclub-sticker op de auto zit. Dat doet me vermoeden dat de vorige eigenaar misschien actief was op dit forum.

Herken je deze auto en heb je toevallig nog de onderhoudsboekjes thuis liggen? Laat het me weten! Hopelijk kan ik zo meer te weten komen over de geschiedenis van mijn nieuwe aanwinst. Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Extra info: km stand 156k
Kenteken 70-PF-PV
Aftermarket uitlaat
Gekocht bij Autobedrijf van Batenburg
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Opzoek 1e eigenaar van mijn MINI Cooper S r53 70-PF-PV

21 dec 2024, 09:53

Welkom op het forum. Leuke MINI! Een hoop mooie kilometers gewenst, al zie ik de MINI op Marktplaats te koop staan. Je typt: er is maar 1 vorige eigenaar. Maar volgens Finnik waren dat er 7 (of 13 als de autobedrijven meetellen); volgens Finnik heeft de eerste eigenaar in 2010 afscheid genomen van de MINI. Mogelijk komt die hier nog als ie nog MINI-enthousiast is. Aan de andere kant, het is wel al lang geleden. De laatste particuliere eigenaar heeft de MINI wel zo'n 11 jaar gehad, daar maak je denk ik meer kans om enige onderhoudshistorie te weten te komen.
PS: ik zie een ander luchtfilter, en andere ontsteking gemonteerd. Dus motorisch is er aan gewerkt.
Rick Simons
Nieuw Lid
Nieuw Lid

21 dec 2024, 09:56

Oh wat gek! Op autowerk staat namelijk dat ik nu de 2e eigenaar ben.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

21 dec 2024, 10:11

Autoweek (en ook RDW) laten het aantal eigenaren van de laatste 9 jaar zien. Dan klopt het wel dat je 2 ziet, want de laatste particuliere eigenaar had de MINI 11 jaar... Wat dat betreft levert Finnik een beter beeld op.
Rick Simons
Nieuw Lid
Nieuw Lid

21 dec 2024, 10:12

Goed om te weten haha! Wist ik zelf niet, dankjewel
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator

22 dec 2024, 21:50

Hartelijk welkom Rick en gefeliciteerd met je Mini.
Ziet er een leuk uitgevoerde R53 uit. Zo te zien heeft je Mini ook een Cravenspeed oliepeilstok/veer.
Houdt het oliepeil goed in de gaten, sommige lusten een slokje olie.
Controleer ook of de compressor nog genoeg olie heeft, anders draait ie stuk.
Rick Simons
Nieuw Lid
Nieuw Lid

22 dec 2024, 21:52

Hoi Niek dankjewel! Misschien een domme vraag, maar hoe check ik de oliepeil van de compressor?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator

23 dec 2024, 10:15

Is geen domme vraag. Je moet de compressor daarvoor (laten) uitbouwen en dat is wel even werk. Er zitten 2 oliereservoirs in de compressor.
Volgens Mini gaat de olie levenslang mee, logisch want als de compressor het begeeft is het leven voorbij. :mrgreen:
Beter voorkomen dan genezen maar ik heb toendertijd ook te lang gewacht deze compressor service te (laten) doen en bij iets meer dan 2 ton op de teller heeft de compressor het begeven.
Gelukkig kon een vriend in Duitsland een nieuwe compressor voor een mooie prijs vinden en hij heeft deze voor mij ingebouwd en tevens veel andere onderdelen zoals multiriem met rollen en spanner vervangen, omdat je daar dan ook makkelijk bij kan en bovendien waren die onderdelen ook niet meer fabrieksnieuw haha.
Een R53 is het waard om dat alles, ook met 2 ton op de teller, te vervangen. Mijne was dan ook nog een GP. Ik heb ook een R58 gehad en nu nog een F56 JCW maar de R53 blijft toch mijn favoriet, want dat is van de New Mini's toch het meest een go-kart. Nadeel is dat het inmiddels auto's zijn van +/-20 jaar oud en ze zijn enkel nog goed als ze goed onderhouden zijn.

Hier een filmpje op internet over de compressor service, er zijn er nog meer te vinden.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”