Probleem Cabriokap

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Tamara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:21

08 feb 2010, 23:00

Even voor de duidelijkheid....

Ik ben inderdaad bij een echte officieele dealer van BMW en Mini geweest.

Vond het ook heel vreemd dat door de amerikaanse software ze de auto wel kunnen uitlezen maar niet kunnen maken of achterhalen wat het probleem is....
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

08 feb 2010, 23:05

Wat je sowieso kunt checken ivm eventuele lage accuspanning, is om de kap te openen met een draaiende motor.

Hier nog een link met wat duidelijke foto's van problemen met het dak, danwel van de technische oplossing en partnummers (let op, sommige stukjes gaan over de 2e generatie cabrio R57 en niet over de 1e generatie).
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... pen-2.html
http://community.webshots.com/album/569 ... =community
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

09 feb 2010, 18:48

De kabelset zelf kost 250 Euro.
Ik denk daarbij 3 tot 4 uur montage.
Dan kom je uit op ongeveer 650 Euro.
Laat je dus geen nieuwe zonnedak-cassette aansmeren want dat hoeft niet als het de losse kabels zijn.

En dan moet je proberen om er wat coulance uit proberen te slepen omdat het een bekend probleem is en van zo'n jonge kap mag je verwachten dat alles heel blijft.
Tamara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:21

09 feb 2010, 21:34

Ik heb het idee dat het niet aan de kabels ligt. Je hoort het mechanisme namelijk niet in werking treden als ik het knopje in druk. Zou het misschien een motertje kunnen zijn dat kapot is???
Ik heb mijn accu laten testen en daar is ook niks mis mee. Hij zou voldoende stroom moeten krijgen...

Berthil schreef:De kabelset zelf kost 250 Euro.
Ik denk daarbij 3 tot 4 uur montage.
Dan kom je uit op ongeveer 650 Euro.
Laat je dus geen nieuwe zonnedak-cassette aansmeren want dat hoeft niet als het de losse kabels zijn.

En dan moet je proberen om er wat coulance uit proberen te slepen omdat het een bekend probleem is en van zo'n jonge kap mag je verwachten dat alles heel blijft.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

09 feb 2010, 21:40

Midden bovenin het dak zit de motor voor het zonnedak.
Als je daar de klep er afhaalt kun je er bij.
Je kan dan met de hand m.b.v. de zeskantige sleutel in S vorm die in je kofferbak ligt het zonnedak met de hand openen. Als dat werkt zijn de kabels nog intact. Dan kun je meteen de twee stekkers nakijken op de motor. Misschien zit er één los. Het zou de motor kunnen zijn, kwestie van uitproberen als je het zonnedak helemaal open hebt of je het dak dan verder wel elektrisch open krijgt. Het zonnedak moet dan wel helemaal open zijn om het dak te ontgrendelen voor het geheel openen met de hydrauliek.

Als dit allemaal abracadabra is kun je beter naar de dealer gaan :)
Of je komt even bij mij langs als je nabij Limburg woont.
Tamara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:21

09 feb 2010, 22:41

Goeie tip !!!! THANKS!!!!

Even voor de duidelijkheid.... Zit het in het midden van de voorraam of zit het in het midden van het dak van de auto???
Berthil schreef:Midden bovenin het dak zit de motor voor het zonnedak.
Als je daar de klep er afhaalt kun je er bij.
Je kan dan met de hand m.b.v. de zeskantige sleutel in S vorm die in je kofferbak ligt het zonnedak met de hand openen. Als dat werkt zijn de kabels nog intact. Dan kun je meteen de twee stekkers nakijken op de motor. Misschien zit er één los. Het zou de motor kunnen zijn, kwestie van uitproberen als je het zonnedak helemaal open hebt of je het dak dan verder wel elektrisch open krijgt. Het zonnedak moet dan wel helemaal open zijn om het dak te ontgrendelen voor het geheel openen met de hydrauliek.

Als dit allemaal abracadabra is kun je beter naar de dealer gaan :)
Of je komt even bij mij langs als je nabij Limburg woont.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

10 feb 2010, 00:42

In het midden van het dak, nummer 4 hier.
De motor is nummer 7. Die zit dus gemonteerd in de schuifdakcassette nr. 1 achter het kapje nr. 4.
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1253
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:56

10 feb 2010, 11:09

Ik denk dat je heel ergens anders moet zoeken. Je geeft zelf aan dat de auto 5gr. aangeeft als je de kap open probeert te doen. Dit lijkt de beveiliging dat de kap onder de 5 graden niet open mag. Zal wel een US beveiliging zijn, omdat anders de amerikanen MINI kunnen aanklagen vanwege een stijve nek oid :s . In EU zit dit er volgens mij niet op.

Anyway denk ik dat die sensor dus niet goed werkt. Even zoeken waar die sensor zit. Klopt de temp van je boordcomputer wel?? Wie weet is die niet goed meer en is die gelinkt aan het dak.

Ik zou het ook hier dus even zoeken, aangezien je auto die foutmelding geeft.

Succes
Tamara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 feb 2010, 12:21

10 feb 2010, 17:24

De auto heeft een paar dagen in een verwarmde garage gestaan, 18 graden, dan werkt de kap ook niet....
Enig idee waar die sensor zou kunnen zitten???
Thanks!!

PPCS schreef:Ik denk dat je heel ergens anders moet zoeken. Je geeft zelf aan dat de auto 5gr. aangeeft als je de kap open probeert te doen. Dit lijkt de beveiliging dat de kap onder de 5 graden niet open mag. Zal wel een US beveiliging zijn, omdat anders de amerikanen MINI kunnen aanklagen vanwege een stijve nek oid :s . In EU zit dit er volgens mij niet op.

Anyway denk ik dat die sensor dus niet goed werkt. Even zoeken waar die sensor zit. Klopt de temp van je boordcomputer wel?? Wie weet is die niet goed meer en is die gelinkt aan het dak.

Ik zou het ook hier dus even zoeken, aangezien je auto die foutmelding geeft.

Succes
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

10 feb 2010, 18:04

aan de temperatuur zal het niet liggen denk ik.

ik zou sowieso de hoedenplank sensor eens doorverbinden zodat deze al uitgesloten kan worden.

ik denk dat je echt aan de slag moet met een multimeter. zo vind ik het bv ook raar dat je geen énkel lichtje hebt als je de knop van het dak bedient.

als je hoedenplank fout zit, dan doet dat ledje in die knop rood knipperen.

hij hoort volgens mij altijd iets van kleur/lichtje te geven als je er op duwt.

zijn alle zekeringen nagekeken ?



ik zeg: meet organiseren en dat ding binnenstebuiten draaien :mrgreen:



edit: je kan dit probleem ook eens posten op het amerikaanse MINI forum. www.mini2.com
misschien kunnen zij iets specifieks voor amerikaanse mini's verduidelijken
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

10 feb 2010, 18:17

snans schreef:...als je hoedenplank fout zit, dan doet dat ledje in die knop rood knipperen.
Dat klopt. Heb je alle zekeringen al eens goed nagekeken omdat er helemaal niets knippert?

www.mini2.com is het Engelse forum wat trouwens in commerciële handen is overgegaan dus ik zou daar wegblijven. Die website is tegenwoordig bedolven onder de reclame.

Het Amerikaanse forum is www.northamericanmotoring.com dus daar heb je misschien meer kans i.v.m. een mogelijke temperatuursrestrictie.

Kijk de manual ook eens door en kijk eens of je hem helemaal met de hand kunt openen en sluiten?
Wie weet doet hij het daarna weer. De hoedenplanksensor zit links direct onder de hoedenplank. Die microschakelaar kun je met de hand indrukken en dan hoor je een zacht klikje.
jay
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Roeselare
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jan 2009, 09:08

10 feb 2010, 19:36

mss een domme opmerking maar al eens gekeken of de tussenplank " hoedenplank" die in uw koffer ligt wel goed zit ? Heb ooit ook eens zo een probleem gehad met mijn cabrio en bleek een beveiliging te zijn zodat de kap niet kan open gaan moest er iets in uw koffer zitten die te groot is.

Hoedenplank lag een beetje schuin en daardoor wilde de motor ook niet aanslaan van de kap
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

10 feb 2010, 21:06

jay schreef:mss een domme opmerking maar al eens gekeken of de tussenplank " hoedenplank" die in uw koffer ligt wel goed zit ? Heb ooit ook eens zo een probleem gehad met mijn cabrio en bleek een beveiliging te zijn zodat de kap niet kan open gaan moest er iets in uw koffer zitten die te groot is.

Hoedenplank lag een beetje schuin en daardoor wilde de motor ook niet aanslaan van de kap
die tip is in dit topic al meermaals geopperd :wink: :mrgreen:
minipino
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:01

11 feb 2010, 10:08

Even een ander vraagje, heb je deze auto al lang? Zelf meegenomen uit de US?
alain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Breda
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 mar 2008, 12:50

11 feb 2010, 11:46

mocht je eruit zijn wat het probleem is ik heb hier nog een kapframe liggen , incl. motor van een schade cabrio maar er zijn een hoop bruikbare onderdelen bij..
mocht ik je daarmee kunnen helpen doe ik het graag.

succes met het vinden van de oplossing.

ondertussen hoor ik hier een hele hoop informatie en leer ik weer een hoop bij.

groeten,

alain

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”