Even voor de duidelijkheid....
Ik ben inderdaad bij een echte officieele dealer van BMW en Mini geweest.
Vond het ook heel vreemd dat door de amerikaanse software ze de auto wel kunnen uitlezen maar niet kunnen maken of achterhalen wat het probleem is....
Probleem Cabriokap
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Wat je sowieso kunt checken ivm eventuele lage accuspanning, is om de kap te openen met een draaiende motor.
Hier nog een link met wat duidelijke foto's van problemen met het dak, danwel van de technische oplossing en partnummers (let op, sommige stukjes gaan over de 2e generatie cabrio R57 en niet over de 1e generatie).
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... pen-2.html
http://community.webshots.com/album/569 ... =community
Hier nog een link met wat duidelijke foto's van problemen met het dak, danwel van de technische oplossing en partnummers (let op, sommige stukjes gaan over de 2e generatie cabrio R57 en niet over de 1e generatie).
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... pen-2.html
http://community.webshots.com/album/569 ... =community
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
De kabelset zelf kost 250 Euro.
Ik denk daarbij 3 tot 4 uur montage.
Dan kom je uit op ongeveer 650 Euro.
Laat je dus geen nieuwe zonnedak-cassette aansmeren want dat hoeft niet als het de losse kabels zijn.
En dan moet je proberen om er wat coulance uit proberen te slepen omdat het een bekend probleem is en van zo'n jonge kap mag je verwachten dat alles heel blijft.
Laat je dus geen nieuwe zonnedak-cassette aansmeren want dat hoeft niet als het de losse kabels zijn.
En dan moet je proberen om er wat coulance uit proberen te slepen omdat het een bekend probleem is en van zo'n jonge kap mag je verwachten dat alles heel blijft.
- Tamara
- Leerling Mini lid
Bericht
Ik heb het idee dat het niet aan de kabels ligt. Je hoort het mechanisme namelijk niet in werking treden als ik het knopje in druk. Zou het misschien een motertje kunnen zijn dat kapot is???
Ik heb mijn accu laten testen en daar is ook niks mis mee. Hij zou voldoende stroom moeten krijgen...
Ik heb mijn accu laten testen en daar is ook niks mis mee. Hij zou voldoende stroom moeten krijgen...
Berthil schreef:De kabelset zelf kost 250 Euro.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Midden bovenin het dak zit de motor voor het zonnedak.
Als je daar de klep er afhaalt kun je er bij.
Je kan dan met de hand m.b.v. de zeskantige sleutel in S vorm die in je kofferbak ligt het zonnedak met de hand openen. Als dat werkt zijn de kabels nog intact. Dan kun je meteen de twee stekkers nakijken op de motor. Misschien zit er één los. Het zou de motor kunnen zijn, kwestie van uitproberen als je het zonnedak helemaal open hebt of je het dak dan verder wel elektrisch open krijgt. Het zonnedak moet dan wel helemaal open zijn om het dak te ontgrendelen voor het geheel openen met de hydrauliek.
Als dit allemaal abracadabra is kun je beter naar de dealer gaan
Of je komt even bij mij langs als je nabij Limburg woont.
Je kan dan met de hand m.b.v. de zeskantige sleutel in S vorm die in je kofferbak ligt het zonnedak met de hand openen. Als dat werkt zijn de kabels nog intact. Dan kun je meteen de twee stekkers nakijken op de motor. Misschien zit er één los. Het zou de motor kunnen zijn, kwestie van uitproberen als je het zonnedak helemaal open hebt of je het dak dan verder wel elektrisch open krijgt. Het zonnedak moet dan wel helemaal open zijn om het dak te ontgrendelen voor het geheel openen met de hydrauliek.

- Tamara
- Leerling Mini lid
Bericht
Goeie tip !!!! THANKS!!!!
Even voor de duidelijkheid.... Zit het in het midden van de voorraam of zit het in het midden van het dak van de auto???
Even voor de duidelijkheid.... Zit het in het midden van de voorraam of zit het in het midden van het dak van de auto???
Berthil schreef:Midden bovenin het dak zit de motor voor het zonnedak.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
In het midden van het dak, nummer 4 hier.
De motor is nummer 7. Die zit dus gemonteerd in de schuifdakcassette nr. 1 achter het kapje nr. 4.
De motor is nummer 7. Die zit dus gemonteerd in de schuifdakcassette nr. 1 achter het kapje nr. 4.
- PPCS
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik denk dat je heel ergens anders moet zoeken. Je geeft zelf aan dat de auto 5gr. aangeeft als je de kap open probeert te doen. Dit lijkt de beveiliging dat de kap onder de 5 graden niet open mag. Zal wel een US beveiliging zijn, omdat anders de amerikanen MINI kunnen aanklagen vanwege een stijve nek oid
. In EU zit dit er volgens mij niet op.
Anyway denk ik dat die sensor dus niet goed werkt. Even zoeken waar die sensor zit. Klopt de temp van je boordcomputer wel?? Wie weet is die niet goed meer en is die gelinkt aan het dak.
Ik zou het ook hier dus even zoeken, aangezien je auto die foutmelding geeft.
Succes

Anyway denk ik dat die sensor dus niet goed werkt. Even zoeken waar die sensor zit. Klopt de temp van je boordcomputer wel?? Wie weet is die niet goed meer en is die gelinkt aan het dak.
Succes
- Tamara
- Leerling Mini lid
Bericht
De auto heeft een paar dagen in een verwarmde garage gestaan, 18 graden, dan werkt de kap ook niet....
Enig idee waar die sensor zou kunnen zitten???
Thanks!!
Enig idee waar die sensor zou kunnen zitten???
Thanks!!
PPCS schreef:Ik denk dat je heel ergens anders moet zoeken. Je geeft zelf aan dat de auto 5gr. aangeeft als je de kap open probeert te doen. Dit lijkt de beveiliging dat de kap onder de 5 graden niet open mag. Zal wel een US beveiliging zijn, omdat anders de amerikanen MINI kunnen aanklagen vanwege een stijve nek oid. In EU zit dit er volgens mij niet op.
Succes
- snans
- Volledig MINI minded!
Bericht
aan de temperatuur zal het niet liggen denk ik.
ik zou sowieso de hoedenplank sensor eens doorverbinden zodat deze al uitgesloten kan worden.
ik denk dat je echt aan de slag moet met een multimeter. zo vind ik het bv ook raar dat je geen énkel lichtje hebt als je de knop van het dak bedient.
als je hoedenplank fout zit, dan doet dat ledje in die knop rood knipperen.
hij hoort volgens mij altijd iets van kleur/lichtje te geven als je er op duwt.
zijn alle zekeringen nagekeken ?
ik zeg: meet organiseren en dat ding binnenstebuiten draaien
edit: je kan dit probleem ook eens posten op het amerikaanse MINI forum. www.mini2.com
misschien kunnen zij iets specifieks voor amerikaanse mini's verduidelijken
ik zou sowieso de hoedenplank sensor eens doorverbinden zodat deze al uitgesloten kan worden.
ik denk dat je echt aan de slag moet met een multimeter. zo vind ik het bv ook raar dat je geen énkel lichtje hebt als je de knop van het dak bedient.
als je hoedenplank fout zit, dan doet dat ledje in die knop rood knipperen.
hij hoort volgens mij altijd iets van kleur/lichtje te geven als je er op duwt.
zijn alle zekeringen nagekeken ?
ik zeg: meet organiseren en dat ding binnenstebuiten draaien

edit: je kan dit probleem ook eens posten op het amerikaanse MINI forum. www.mini2.com
misschien kunnen zij iets specifieks voor amerikaanse mini's verduidelijken
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
www.mini2.com is het Engelse forum wat trouwens in commerciële handen is overgegaan dus ik zou daar wegblijven. Die website is tegenwoordig bedolven onder de reclame.
Het Amerikaanse forum is www.northamericanmotoring.com dus daar heb je misschien meer kans i.v.m. een mogelijke temperatuursrestrictie.
Kijk de manual ook eens door en kijk eens of je hem helemaal met de hand kunt openen en sluiten?
Wie weet doet hij het daarna weer. De hoedenplanksensor zit links direct onder de hoedenplank. Die microschakelaar kun je met de hand indrukken en dan hoor je een zacht klikje.
Dat klopt. Heb je alle zekeringen al eens goed nagekeken omdat er helemaal niets knippert?snans schreef:...als je hoedenplank fout zit, dan doet dat ledje in die knop rood knipperen.
www.mini2.com is het Engelse forum wat trouwens in commerciële handen is overgegaan dus ik zou daar wegblijven. Die website is tegenwoordig bedolven onder de reclame.
Het Amerikaanse forum is www.northamericanmotoring.com dus daar heb je misschien meer kans i.v.m. een mogelijke temperatuursrestrictie.
Kijk de manual ook eens door en kijk eens of je hem helemaal met de hand kunt openen en sluiten?
Wie weet doet hij het daarna weer. De hoedenplanksensor zit links direct onder de hoedenplank. Die microschakelaar kun je met de hand indrukken en dan hoor je een zacht klikje.
- jay
- One wheel wonder
Bericht
mss een domme opmerking maar al eens gekeken of de tussenplank " hoedenplank" die in uw koffer ligt wel goed zit ? Heb ooit ook eens zo een probleem gehad met mijn cabrio en bleek een beveiliging te zijn zodat de kap niet kan open gaan moest er iets in uw koffer zitten die te groot is.
Hoedenplank lag een beetje schuin en daardoor wilde de motor ook niet aanslaan van de kap
Hoedenplank lag een beetje schuin en daardoor wilde de motor ook niet aanslaan van de kap
- snans
- Volledig MINI minded!
Bericht
die tip is in dit topic al meermaals geopperdjay schreef:mss een domme opmerking maar al eens gekeken of de tussenplank " hoedenplank" die in uw koffer ligt wel goed zit ? Heb ooit ook eens zo een probleem gehad met mijn cabrio en bleek een beveiliging te zijn zodat de kap niet kan open gaan moest er iets in uw koffer zitten die te groot is.

- alain
- Nieuwsgierig
Bericht
mocht je eruit zijn wat het probleem is ik heb hier nog een kapframe liggen , incl. motor van een schade cabrio maar er zijn een hoop bruikbare onderdelen bij..
mocht ik je daarmee kunnen helpen doe ik het graag.
succes met het vinden van de oplossing.
ondertussen hoor ik hier een hele hoop informatie en leer ik weer een hoop bij.
groeten,
alain
mocht ik je daarmee kunnen helpen doe ik het graag.
succes met het vinden van de oplossing.
ondertussen hoor ik hier een hele hoop informatie en leer ik weer een hoop bij.
groeten,
alain
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”