Maar in dit geval ging het niet om metingen, maar om bepaalde schokken door "bijvoorbeeld" kwalitatief slechte benzine. Tegen het schokken kan het wel degelijk helpen. Ik bedoel, ik duw er iedere maand 1 keer een tank 98 of hoger in puur omdat mij ooit is verteld dat het goed is voor de auto. En dat komt niet bepaald van iemand die er niks van weet (Walter Rohrl).
En ik moet zeggen dat toen we nog een Freelander hadden een hoger octaan één keer in de zoveel maanden veel goed deed tegen het schokken met het gas open gooien (voor zover je het zo kon noemen).
Slechte batch benzine bij Tinq?
- twilight
- Nieuw Lid
Bericht
Zeg jij nou dat het schokken van m'n mini allemaal in m'n hoofd zit?? ;-)Braspenning Racing schreef:Eén keertje hogere octaan gehalte tanken is flauwekul, je merkt helemaal niets van betere prestaties namelijk en de motor gaat niet anders verbranden.
[...]
De wat meer "gewone" motoren zal dit niet noemenswaardig te noemen zijn en is het verschil meer met je Butt meter en in je hoofd waar te nemen dan daadwerkelijk met objectieve metingen.
- Braspenning Racing
- Mod virus alert!
Bericht
Het kan van alles geweest zijn natuurlijk..... teveel om zelfs op te noemen.
Het is zelfs mogelijk dat er verontreiniging in je benzine filter is terecht gekomen, wie zal het zeggen van één keer.
Als bij jou de oplossing is geweest een beetje 98 erbij, zal dat dan wel.
Het is zelfs mogelijk dat er verontreiniging in je benzine filter is terecht gekomen, wie zal het zeggen van één keer.
Als bij jou de oplossing is geweest een beetje 98 erbij, zal dat dan wel.

- Sid
- Volledig MINI minded!
Bericht
kan het artikel niet meer vinden, maar ik meen een duits blad heeft een keer een 997 op de testbank gezet met euro95 de ene keer en v-power de andere keer... (nu blijft v-power ook gewoon 95 maar met schonere verbandingseigenschappen)
guess what?
5pk ofzo minder met v-power dan met plain ordinary 95
guess what?
5pk ofzo minder met v-power dan met plain ordinary 95

- Braspenning Racing
- Mod virus alert!
Bericht
Indianen verhalen.
Het is een chemisch gegeven dat brandstof met een hoger octaangehalte meer vermogen levert.
Het duid aan dat hoe hoger het getal, hoe meer het brandstof-lucht mengsel kan worden samengedrukt voordat het ontbrand.
Chemie...: hoe meer samendrukbaar in een zelfde volume (cilinder) hoe meer deeltjes er in kunnen. Meer deeltjes, zwaardere explosie gevolg meer vermogen
Bij een laag octaangehalte is de kans op een spontane ontbranding groter dan bij een hogere waarde, vandaar het fenomeen "pingelen" van een motor.
Bij onze moderne motoren zijn zg pingelsensoren die dit op kunnen vangen door het onstekings tijdstip te veranderen.
Hogere octaan gehaltes hebben dus niets met "schone" verbrandings eigenschappen te maken. Door de zwaardere explosie en daarbij hogere hitte, wordt wel meer verbrand, gevolg iets minder uitstoot per volume.
Je zou het zelfs zo ver kunnen doorvoeren in theorie dat juist de hogere octaan gehaltes schadelijker zouden kunnen zijn omdat er additieven in zitten om dit hogere getal te kunnen halen. Vroeger was het namelijk Benzeen als additief nu is het MTBE... (ook al niet zo'n fris goedje)
Een heel verhaal, maar ondertussen schokt de Mini van twilight niet meer als hij een beetje 98 erbij doet
(denk dat de pingel sensoren eerder een beetje in de war waren dan dat er echt iets met de benzine was)
Het is een chemisch gegeven dat brandstof met een hoger octaangehalte meer vermogen levert.
Het duid aan dat hoe hoger het getal, hoe meer het brandstof-lucht mengsel kan worden samengedrukt voordat het ontbrand.
Chemie...: hoe meer samendrukbaar in een zelfde volume (cilinder) hoe meer deeltjes er in kunnen. Meer deeltjes, zwaardere explosie gevolg meer vermogen
Bij een laag octaangehalte is de kans op een spontane ontbranding groter dan bij een hogere waarde, vandaar het fenomeen "pingelen" van een motor.
Bij onze moderne motoren zijn zg pingelsensoren die dit op kunnen vangen door het onstekings tijdstip te veranderen.
Hogere octaan gehaltes hebben dus niets met "schone" verbrandings eigenschappen te maken. Door de zwaardere explosie en daarbij hogere hitte, wordt wel meer verbrand, gevolg iets minder uitstoot per volume.
Je zou het zelfs zo ver kunnen doorvoeren in theorie dat juist de hogere octaan gehaltes schadelijker zouden kunnen zijn omdat er additieven in zitten om dit hogere getal te kunnen halen. Vroeger was het namelijk Benzeen als additief nu is het MTBE... (ook al niet zo'n fris goedje)
Een heel verhaal, maar ondertussen schokt de Mini van twilight niet meer als hij een beetje 98 erbij doet

(denk dat de pingel sensoren eerder een beetje in de war waren dan dat er echt iets met de benzine was)

- Sid
- Volledig MINI minded!
Bericht
vpower is ook gewoon 95, geen 98.
toch geloof ik niet dat dit soort verhalen 100% onzin zijn:
http://www.autobild.de/erlkoenige/neuhe ... el_seite=1
nu is in duitsland de vpower anders dan in nederland meen ik?
toch geloof ik niet dat dit soort verhalen 100% onzin zijn:
http://www.autobild.de/erlkoenige/neuhe ... el_seite=1
nu is in duitsland de vpower anders dan in nederland meen ik?
- Braspenning Racing
- Mod virus alert!
- FunkyRAT
- Be Mini
Bericht
er zijn in NL over het algemeen 2 standaarden volgens de wet, 95 en 98, welke bij zo goed als elke pomp verkrijgbaar zijn. V-Power in NL is 97. Zou je auto dus niet anders kunnen dan 98(ouwe wrak) dan kan je er geen (nl)v-power ingooien. Het heeft dus vooral 95 als doelgroep, vandaar dat het ook op de pomp zo staat.
- Sid
- Volledig MINI minded!
Bericht
okFunkyRAT schreef:er zijn in NL over het algemeen 2 standaarden volgens de wet, 95 en 98, welke bij zo goed als elke pomp verkrijgbaar zijn. V-Power in NL is 97. Zou je auto dus niet anders kunnen dan 98(ouwe wrak) dan kan je er geen (nl)v-power ingooien. Het heeft dus vooral 95 als doelgroep, vandaar dat het ook op de pomp zo staat.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors