Slechte batch benzine bij Tinq?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

29 okt 2006, 01:09

Maar in dit geval ging het niet om metingen, maar om bepaalde schokken door "bijvoorbeeld" kwalitatief slechte benzine. Tegen het schokken kan het wel degelijk helpen. Ik bedoel, ik duw er iedere maand 1 keer een tank 98 of hoger in puur omdat mij ooit is verteld dat het goed is voor de auto. En dat komt niet bepaald van iemand die er niks van weet (Walter Rohrl).

En ik moet zeggen dat toen we nog een Freelander hadden een hoger octaan één keer in de zoveel maanden veel goed deed tegen het schokken met het gas open gooien (voor zover je het zo kon noemen).
Afbeelding
twilight
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2006, 12:43

30 okt 2006, 07:43

Braspenning Racing schreef:Eén keertje hogere octaan gehalte tanken is flauwekul, je merkt helemaal niets van betere prestaties namelijk en de motor gaat niet anders verbranden.
[...]

De wat meer "gewone" motoren zal dit niet noemenswaardig te noemen zijn en is het verschil meer met je Butt meter en in je hoofd waar te nemen dan daadwerkelijk met objectieve metingen.
Zeg jij nou dat het schokken van m'n mini allemaal in m'n hoofd zit?? ;-)
Braspenning Racing
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dublin
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2006, 22:51

30 okt 2006, 10:34

Het kan van alles geweest zijn natuurlijk..... teveel om zelfs op te noemen.

Het is zelfs mogelijk dat er verontreiniging in je benzine filter is terecht gekomen, wie zal het zeggen van één keer.
Als bij jou de oplossing is geweest een beetje 98 erbij, zal dat dan wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

30 okt 2006, 10:58

kan het artikel niet meer vinden, maar ik meen een duits blad heeft een keer een 997 op de testbank gezet met euro95 de ene keer en v-power de andere keer... (nu blijft v-power ook gewoon 95 maar met schonere verbandingseigenschappen)

guess what?
5pk ofzo minder met v-power dan met plain ordinary 95 :mrgreen:
Braspenning Racing
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dublin
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2006, 22:51

30 okt 2006, 11:28

Indianen verhalen.

Het is een chemisch gegeven dat brandstof met een hoger octaangehalte meer vermogen levert.
Het duid aan dat hoe hoger het getal, hoe meer het brandstof-lucht mengsel kan worden samengedrukt voordat het ontbrand.
Chemie...: hoe meer samendrukbaar in een zelfde volume (cilinder) hoe meer deeltjes er in kunnen. Meer deeltjes, zwaardere explosie gevolg meer vermogen

Bij een laag octaangehalte is de kans op een spontane ontbranding groter dan bij een hogere waarde, vandaar het fenomeen "pingelen" van een motor.
Bij onze moderne motoren zijn zg pingelsensoren die dit op kunnen vangen door het onstekings tijdstip te veranderen.

Hogere octaan gehaltes hebben dus niets met "schone" verbrandings eigenschappen te maken. Door de zwaardere explosie en daarbij hogere hitte, wordt wel meer verbrand, gevolg iets minder uitstoot per volume.
Je zou het zelfs zo ver kunnen doorvoeren in theorie dat juist de hogere octaan gehaltes schadelijker zouden kunnen zijn omdat er additieven in zitten om dit hogere getal te kunnen halen. Vroeger was het namelijk Benzeen als additief nu is het MTBE... (ook al niet zo'n fris goedje)

Een heel verhaal, maar ondertussen schokt de Mini van twilight niet meer als hij een beetje 98 erbij doet >)
(denk dat de pingel sensoren eerder een beetje in de war waren dan dat er echt iets met de benzine was)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

30 okt 2006, 11:51

vpower is ook gewoon 95, geen 98.

toch geloof ik niet dat dit soort verhalen 100% onzin zijn:

http://www.autobild.de/erlkoenige/neuhe ... el_seite=1

nu is in duitsland de vpower anders dan in nederland meen ik?
Braspenning Racing
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dublin
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2006, 22:51

30 okt 2006, 11:56

Nou gelukkig rijd ik in een BMW en geen Passat :wink:

Duitse V power is 100 Ron, Nederland 98 Ron
Afbeelding
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1253
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:56

30 okt 2006, 13:06

vpower nederland is 97 :wink: , gek maar waar
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

30 okt 2006, 13:12

waarom zetten ze dan 95 op de pomp :?
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini
Locatie: ZTM
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:17

30 okt 2006, 15:06

er zijn in NL over het algemeen 2 standaarden volgens de wet, 95 en 98, welke bij zo goed als elke pomp verkrijgbaar zijn. V-Power in NL is 97. Zou je auto dus niet anders kunnen dan 98(ouwe wrak) dan kan je er geen (nl)v-power ingooien. Het heeft dus vooral 95 als doelgroep, vandaar dat het ook op de pomp zo staat.
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

30 okt 2006, 15:13

FunkyRAT schreef:er zijn in NL over het algemeen 2 standaarden volgens de wet, 95 en 98, welke bij zo goed als elke pomp verkrijgbaar zijn. V-Power in NL is 97. Zou je auto dus niet anders kunnen dan 98(ouwe wrak) dan kan je er geen (nl)v-power ingooien. Het heeft dus vooral 95 als doelgroep, vandaar dat het ook op de pomp zo staat.
ok :mrgreen: :mrgreen:

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”