Welke maat winterbanden?????
- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb op marktplaats 4 banden gekocht voor €125,-
zijn wel 205/50/17inch maar ach
weet eigenlijk niet eens welk merk.. ik ga ze morgen ophalen.. 7mm profiel en 5mm profiel.. niet heel erg veel maar dat is toch alleen voor deze winter.. volgend jaar zien we wel weer.

- MiniPaul
- Yoga-master
Bericht
Ik weet inmiddels hoe het in elkaar zit met de winterbanden ( navraag gedaan bij Euromaster
). Een winterband heeft altijd 8mm profiel
( dit is de norm ) en het maakt dus niet uit of je dan 16inch of 17inch neemt. Wat wel verschil uitmaakt is de breedte van de band. Hoe smaller de band des te meer grip. Als je gaat van 205 naar 195mm dan heb je een nog betere grip met winterbanden dan dat je al hebt.
De omtrek van de band ( dus de hoogte ) is niet bepalend voor betere of slechtere rij-eigenschappen met een winterband.
Als je kiest voor winterbanden dan kies je sowieso voor een betere grip en dat is in de winterperiode veiliger ( een test heeft aangetoond dat je met winterbanden een kortere remweg hebt van ca. 15 meter ten opzichte van zomerbanden ). Je merkt met een winterband al een positief verschil in rijgedrag als de buitentemperatuur onder de 7graden komt zonder dat het wegdek glad is door sneeuwval of regen.
Ik weet al wel welke velgen blonT007 op haar MINI wil

( dit is de norm ) en het maakt dus niet uit of je dan 16inch of 17inch neemt. Wat wel verschil uitmaakt is de breedte van de band. Hoe smaller de band des te meer grip. Als je gaat van 205 naar 195mm dan heb je een nog betere grip met winterbanden dan dat je al hebt.
De omtrek van de band ( dus de hoogte ) is niet bepalend voor betere of slechtere rij-eigenschappen met een winterband.
Als je kiest voor winterbanden dan kies je sowieso voor een betere grip en dat is in de winterperiode veiliger ( een test heeft aangetoond dat je met winterbanden een kortere remweg hebt van ca. 15 meter ten opzichte van zomerbanden ). Je merkt met een winterband al een positief verschil in rijgedrag als de buitentemperatuur onder de 7graden komt zonder dat het wegdek glad is door sneeuwval of regen.
Ik weet al wel welke velgen blonT007 op haar MINI wil

- mikev
- One wheel wonder
Bericht
Maar ik moet zeggen dat de Pirelli W240's me niet tegenvallen hoor. Ze rollen iets meer als de Dunlop's maar als het nat is heb ik veeel meer grip. Zijn er dan zoveel ontwikkelingen in bandenland dat een band met een ontwerp van 2 jaar oud erg achterloopt?
Ik heb vorige week de Pirelli's laten monteren omdat dit idd een van de weinige in deze maat is met RF. Overigens had ik zelf niet veel te kiezen omdat de keuze van de banden blijkbaar bij de leasemaatschappij ligt en de banden om mijn eigen velgen (17" Bullet) gelegd worden.Dave C schreef:er bestaan wel winterbanden in de maat 205/45/17, pirelli's zelf en desgewenst in RF, maar de band is 2 jaartjes oud, en kan niet meer volgen met de nieuwste....,
Maar ik moet zeggen dat de Pirelli W240's me niet tegenvallen hoor. Ze rollen iets meer als de Dunlop's maar als het nat is heb ik veeel meer grip. Zijn er dan zoveel ontwikkelingen in bandenland dat een band met een ontwerp van 2 jaar oud erg achterloopt?
- Dave C
- Enthousiast
Bericht

heb hier een bandentest liggen met 6 verschillende A merken, ze hebben allemaal een 2006 model, behalve eentje niet, de michelin Alpin 2, een band van 2005 (nochtans hun laatste model)
deze band kan dus niet meer opboxen tegen de andere 5 en scoort daarmee ook laatst, ik citeer "een band die fin de carriére is..."
wil niet zeggen dat je met deze band nog steeds beter scoort in winterse omstandigheden als een zomerband
hier effe de results van die test
1 goodyear ultragrip 7
2 dunlop wintersport 3 D
3 vredestein snowtrack 2
4 continental wintercontact ts 810
5 pirelli winter 210
6 michelin alpin 2
grtz DC
jammer genoeg welmikev schreef:Zijn er dan zoveel ontwikkelingen in bandenland dat een band met een ontwerp van 2 jaar oud erg achterloopt?

heb hier een bandentest liggen met 6 verschillende A merken, ze hebben allemaal een 2006 model, behalve eentje niet, de michelin Alpin 2, een band van 2005 (nochtans hun laatste model)
deze band kan dus niet meer opboxen tegen de andere 5 en scoort daarmee ook laatst, ik citeer "een band die fin de carriére is..."
wil niet zeggen dat je met deze band nog steeds beter scoort in winterse omstandigheden als een zomerband

hier effe de results van die test
1 goodyear ultragrip 7
2 dunlop wintersport 3 D
3 vredestein snowtrack 2
4 continental wintercontact ts 810
5 pirelli winter 210
6 michelin alpin 2
grtz DC

Cooper Checkmate
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors