Aanschaffen van een Mini S JCW
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Keuze tussen compressor en turbo. Is nogal een verschil. Denk dat je eerst maar eens moet gaan rijden om te kijken wat je het meest aanspreekt. 2e generatie turbomotoren is niet de meest betrouwbare, met name de eerste productiejaren (2007-2009). Kapotte turbo's, hoog olieverbruik, verbrande kleppen en zuigers. Zorg er dus voor dat je er eentje vind met een sluitende en traceerbare historie. 1st gen (r53 dus compressor) verbruikt ook olie maar niet zo dramatisch als de turbo blokken. Als er iets kapot gaat is de R53 ook een stuk goedkoper weer op de weg te brengen. Ik heb alle uitvoeringen gehad, van stock tot getuned dus ik durf wel te zeggen dat ik een aardig beeld heb
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Erjen
- Bijna verslaafd
- Locatie: Zuid-Holland
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Hier nog een vergelijking op MotoringFile:
http://www.motoringfile.com/2007/11/26/ ... 53-vs-r56/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motoringfile.com/2007/11/26/ ... 53-vs-r56/" onclick="window.open(this.href);return false;
Uhr
- LinkjeZ
- Leerling Mini lid
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Turbo is vooral makkelijker "schoon" te maken plus dat je wat flexibeler kan omgaan met vermogen en koppel.
De eerste generatie compressormotoren was voornamelijk een bij elkaar geraapt zooitje, wel met een hele mooie uitkomst maar had iig niets met milieu te maken. Alleen daarom al is een R53 te prefereren boven een R56. Geen gezeik met EGR en carbon build up en al dat gezeik. Om over die laffe electronicaketen met canbus nog maar te zwijgen.
Ik ben echt blij dat ik weer gewoon een oldskool R53 heb.
De eerste generatie compressormotoren was voornamelijk een bij elkaar geraapt zooitje, wel met een hele mooie uitkomst maar had iig niets met milieu te maken. Alleen daarom al is een R53 te prefereren boven een R56. Geen gezeik met EGR en carbon build up en al dat gezeik. Om over die laffe electronicaketen met canbus nog maar te zwijgen.
Ik ben echt blij dat ik weer gewoon een oldskool R53 heb.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Rob, weet je dat je soms best verstandige taal spreekt? :-)
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- LinkjeZ
- Leerling Mini lid
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
100%
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Amen to that!mushrop schreef:Turbo is vooral makkelijker "schoon" te maken plus dat je wat flexibeler kan omgaan met vermogen en koppel.
De eerste generatie compressormotoren was voornamelijk een bij elkaar geraapt zooitje, wel met een hele mooie uitkomst maar had iig niets met milieu te maken. Alleen daarom al is een R53 te prefereren boven een R56. Geen gezeik met EGR en carbon build up en al dat gezeik. Om over die laffe electronicaketen met canbus nog maar te zwijgen.
Ik ben echt blij dat ik weer gewoon een oldskool R53 heb.

- Cheek-O
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
R53 it is!!
lekker retro!
heb zelf ook een R56 gehad... gewoon weer terug gegaan!

heb zelf ook een R56 gehad... gewoon weer terug gegaan!
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Voor het milieu niet schoon, voor je motor wel.
Omdat een R53 z'n benzine over de inlaatkleppen heen spuit en ze daarmee schoon spoelt, voorkom je het nr 1 probleem van een R56 met directe injectie : koolophoping op de inlaatkleppen
Sper diff kun je snel achterhalen; optielijst bekijken of de code op de bak zoeken - bij BKL code zit er een diff in
De R53 JCW is in drie opties uitgebracht; JCW GP met alle toeters en bellen (218 pk), de JCW versie (211 pk - zonder GP Intercooler) en de JCW versie (200 pk - zonder GP Intercooler, zonder JCW injectoren en zonder JCW luchtfilter). De stock JCW is OK maar is niet top. Als je je software optimaal laat maken (op een JCW of een gewone S met extra motortuning, loopt ie sowieso altijd beter. Ik denk dat ik op dat vlak ook wel mee kan praten, haha!
Het standaard onderstel van een MINI zuigt sowieso, dus beter wordt dat vervangen door een leuke schroefset. Dan ga je nog veel beter de bocht om
Als je er een gaat kopen, altijd starten met koude motor. Als ie dan niet ratelt heb je in elk geval een kleinere kans dat: de kettingspanner stuk is, de ketting over de tijd langer geworden is, je klepstoters versleten zijn of er een ander distributieprobleem is. Peilstok eruit trekken en sowieso als je er een koopt goed bijhouden.
Ik heb voor een JCW gekozen omdat mn meisje niet van al die "tuning" houdt, en dit prettig genoeg is zo, om er niks meer aan te doen. Wil je een goede basis hebben om mee verder te gaan pak je beter een gewone S en laat je je qua tuning helemaal gaan. 240 pk is een makkelijk te halen nummertje uit een standaard R53 blok zonder al te veel poespas erop los te laten. Na de 240 worden het dure pk's en worden de ingrepen ook groter en kostbaarder.
Omdat een R53 z'n benzine over de inlaatkleppen heen spuit en ze daarmee schoon spoelt, voorkom je het nr 1 probleem van een R56 met directe injectie : koolophoping op de inlaatkleppen
Sper diff kun je snel achterhalen; optielijst bekijken of de code op de bak zoeken - bij BKL code zit er een diff in
De R53 JCW is in drie opties uitgebracht; JCW GP met alle toeters en bellen (218 pk), de JCW versie (211 pk - zonder GP Intercooler) en de JCW versie (200 pk - zonder GP Intercooler, zonder JCW injectoren en zonder JCW luchtfilter). De stock JCW is OK maar is niet top. Als je je software optimaal laat maken (op een JCW of een gewone S met extra motortuning, loopt ie sowieso altijd beter. Ik denk dat ik op dat vlak ook wel mee kan praten, haha!
Het standaard onderstel van een MINI zuigt sowieso, dus beter wordt dat vervangen door een leuke schroefset. Dan ga je nog veel beter de bocht om
Als je er een gaat kopen, altijd starten met koude motor. Als ie dan niet ratelt heb je in elk geval een kleinere kans dat: de kettingspanner stuk is, de ketting over de tijd langer geworden is, je klepstoters versleten zijn of er een ander distributieprobleem is. Peilstok eruit trekken en sowieso als je er een koopt goed bijhouden.
Ik heb voor een JCW gekozen omdat mn meisje niet van al die "tuning" houdt, en dit prettig genoeg is zo, om er niks meer aan te doen. Wil je een goede basis hebben om mee verder te gaan pak je beter een gewone S en laat je je qua tuning helemaal gaan. 240 pk is een makkelijk te halen nummertje uit een standaard R53 blok zonder al te veel poespas erop los te laten. Na de 240 worden het dure pk's en worden de ingrepen ook groter en kostbaarder.
- ajede
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Gelderland
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
De enige ervaring die ik heb met de oudere generatie is dat er een R50 Cooper is geweest als 2e auto plm 11 jaar terug maar dat is natuurlijk motorisch al sowieso heel anders. Maar heb 2,5 jaar geleden diverse testritten gemaakt met de R53 serie (zowel de S als JCW) omdat ik toen eigenlijk van plan was om er 1 een uit 2006 aan te schaffen. Had nul ervaring dus met de R53 en R56. Had de jaren ervoor eigenlijk ook alleen maar Turbo diesels gehad (Golf5 TDI, BMW 320D en 330D) waardoor ik de R53 S en JCW eigenlijk gewoon niet fijn vond rijden. Diverse keren geprobeerd, maar werd er niet blij van, te nerveus op 1 of andere manier en daar kwam ook nog bij dat die compressorhuil ( die geliefd is bij velen) icm de div kraakjes en enzo mij snel irriteerde. Welliswaar realiseerde ik me dat pas nadat ik besloten had om toch maar wat meer uit te geven en te kijken/ proefrijden met een R56. Die beleving sloot veel meer aan bij dat turbo diesel rijden wat ik gewend was en ook gewoon het lekkerst vind rijden. Met hoog koppel kunnen rijden in niet te lage versnellingen, zo relaxed mogelijk, maar als je vooruit moet dat er dan ook gelijk echt wat gebeurd. Plus dat de afwerking veel beter voor elkaar was dan bij de R53's.
Ik vond en vind de 2e generatie ook mooier toen ik daar meer naar had gekeken, maar dat heeft niks met het rijden te maken natuurlijk.
Wel heb ik meteen op de terugreis vanuit Duitsland waar ik de auto had gekocht aan den lijve ondervonden wat een "zwakke" plek is/was van deze generatie omdat de Turbo overleed thv de grens.....
Dat was natuurlijk een grote domper, maar is geweldig opgelost met de verkoper toen.
Ergens was het ook wel een prettig gevoel toen de Mini dus weer voorzien was van een nieuwe turbo en aanverwante. Ook is alles bekeken toen verder, was verder dik voor elkaar.
Het is dus zeker geen fabel dat je je peilstok goed in de gaten moet houden en het peil ook zeker aan de bovenkant moet houden..... Heel gevoelig voor een iets lagere oliestand!
Maar ondanks de ietwat valse start die ik gemaakt heb met deze 2e generatie rij ik er nu over een maand 2 jaar mee en (ff afkloppen) heb ik er nooit geen ellende meer mee gehad. Verbruikt ook erg weinig olie, dus denk ook echt dat er goede exemplaren zijn, 100%.
Conclusie is denk ik dat je gewoon moet kopen (als je budget dat toelaat natuurlijk) wat het best bij je past qua gevoel en vooral rijbeleving, daar heb ik tenminste mijn keus op bepaald. Kom je maar op 1 manier achter en dat is om te gaan testrijden. En je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben met wat je koopt. Alles kan kapot natuurlijk....
Succes met je aankoop!

Ik vond en vind de 2e generatie ook mooier toen ik daar meer naar had gekeken, maar dat heeft niks met het rijden te maken natuurlijk.
Wel heb ik meteen op de terugreis vanuit Duitsland waar ik de auto had gekocht aan den lijve ondervonden wat een "zwakke" plek is/was van deze generatie omdat de Turbo overleed thv de grens.....
Dat was natuurlijk een grote domper, maar is geweldig opgelost met de verkoper toen.
Ergens was het ook wel een prettig gevoel toen de Mini dus weer voorzien was van een nieuwe turbo en aanverwante. Ook is alles bekeken toen verder, was verder dik voor elkaar.
Het is dus zeker geen fabel dat je je peilstok goed in de gaten moet houden en het peil ook zeker aan de bovenkant moet houden..... Heel gevoelig voor een iets lagere oliestand!
Maar ondanks de ietwat valse start die ik gemaakt heb met deze 2e generatie rij ik er nu over een maand 2 jaar mee en (ff afkloppen) heb ik er nooit geen ellende meer mee gehad. Verbruikt ook erg weinig olie, dus denk ook echt dat er goede exemplaren zijn, 100%.
Conclusie is denk ik dat je gewoon moet kopen (als je budget dat toelaat natuurlijk) wat het best bij je past qua gevoel en vooral rijbeleving, daar heb ik tenminste mijn keus op bepaald. Kom je maar op 1 manier achter en dat is om te gaan testrijden. En je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben met wat je koopt. Alles kan kapot natuurlijk....

Succes met je aankoop!


- LinkjeZ
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Bedankt allemaal ben nu echt aan het twijfelen
Al zijn er meer mensen die de r53 aanraden ben ik nog geneigd om voor de r56 te gaan ivm met het koppel verhaal. Plus vind hem zelf mooier
Hoeveel km gaat gemiddeld zoon turbo mee ?
En als ik dan toch een r56 zou nemen welk typen kan ik dan het beste pakken ? ( s of jcw)
Bedankt Thomas
Al zijn er meer mensen die de r53 aanraden ben ik nog geneigd om voor de r56 te gaan ivm met het koppel verhaal. Plus vind hem zelf mooier
Hoeveel km gaat gemiddeld zoon turbo mee ?
En als ik dan toch een r56 zou nemen welk typen kan ik dan het beste pakken ? ( s of jcw)
Bedankt Thomas
- ajede
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Gelderland
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Dat is natuurlijk zeer afhankelijk van hoe er met de desbetreffende auto is omgegaan. Turbo kan lang mee, maar je kunt em ook op korte termijn vernaggelen maar dat geldt voor de meeste dingen.... Denk dat een Turbo als er gewoon goedmee omgegaan wordt absoluut de 100k moet kunnen halen.
Als budget geen punt is zou ik voor een JCW gaan ook al zal het per saldo niet veel uitmaken. Heeft betere zuigers, ander spruitstuk, uitlaat, luchtfilter en iets andere turbo maar ook plm. 30-40 pk meer dan een standaard S, afhankelijk van bouwjaar, dus heeft ie die zuigers ook wel nodig en die zijn ook nog wel eens kapot gelopen.... Zelf heb ik de S met JCW tuning kit en die bevalt uitstekend! Heeft ook ander spruitstuk, uitlaat, luchtfilter en software dan een standaard S.
Je kunt vele kanten op, maar je moet naast budget ook wat geluk hebben en gewoon gezond verstand...

Als budget geen punt is zou ik voor een JCW gaan ook al zal het per saldo niet veel uitmaken. Heeft betere zuigers, ander spruitstuk, uitlaat, luchtfilter en iets andere turbo maar ook plm. 30-40 pk meer dan een standaard S, afhankelijk van bouwjaar, dus heeft ie die zuigers ook wel nodig en die zijn ook nog wel eens kapot gelopen.... Zelf heb ik de S met JCW tuning kit en die bevalt uitstekend! Heeft ook ander spruitstuk, uitlaat, luchtfilter en software dan een standaard S.
Je kunt vele kanten op, maar je moet naast budget ook wat geluk hebben en gewoon gezond verstand...


- Niels.
- Leerling Mini lid
- Locatie: Vlakbij Groningen
Bericht
Re: Aanschaffen van een Mini S JCW
Een turbo van goede kwaliteit gaat zeker paar honderd duizend mee maar alles valt en staat met het gebruik 

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors