lawewing schreef:@Waldpyk: Lekte het bij jou ook langs de naden of bij de dop van het reservoir? En heb je ook "mayonaise" op/onder je olievulstok? Volgens mij is dat nl. een duidelijk teken van een lekke koppakking?
niks te zien aan de olie en oliedop, keurig goud gele olie ( pas ververst

eerst lekte mijn reservoir, die heb ik laten vervangen.
daarna weer koelvloeistof druppen onder aan het blok. weer terug naar de garage conclusie thermostaathuis pakking lek. toen thermostaat en de pakking vervangen.
toen ik bijna thuis was bij de garage vandaan allemaal rook onder de kap vandaan. koelvloeistof wordt uit de dop van het expansievat gedrukt. dus rechtsomkeert gemaakt en de auto weer naar de garage teruggebracht.
daar kregen ze de motor niet goed ontlucht. lucht komt steeds terug in het koelsysteem.
conclussie van de garage: door een lekke koppakking is eerst het expansievat door de druk in het koelsysteem bezweken.toen het expansievat vervangen was was het thermostaathuis de zwakste schakel.
toen die ook vervangen was kon de druk er nog maar op 1 manier uit en dat was de expansievat dop.
het blok wordt deze week door de garage uitmekaar gesleuteld en dan maar kijken wat de schade is