Gewoon even een kwestie van wennen. Het is iig normaal.
Volgende keer bij een meet even vergelijken wellicht?
Zoemend/zingend geluid stuurbekrachtiging
- CTMINI
- 4 op een rij!
Bericht
Het is idd de stuurbekrachtiging.
Stuurbekrachtiging is weleenswaar hydraulisch ( oliedruk ) maar het pompje wat de oliedruk leverd wordt weer aangedreven door een elektromotor. Bij bijna alle andere auto's zit deze oliepomp gewoon bij de multiriem / V-snaar maar Mini heeft gekozen deze pomp dus te laten draaien mbv een elektromotor. Het geluid wat jij hoort is dus de elektromotor die het oliepompje van de stuurbekrachtiging laat draaien. Als het geluid echt zo luid is en meer is als in het begin is je elektromotor misschien wel stuk aan het gaan.
Komt nog wel eens voor, helaas.
Gr.
Theo.
llaura schreef:het is voornamelijk als ik aan me stuur draai.
hoort dit echt zo?
Ik hoor het alleen als ik stilsta hoor, als ik rij hoor ik het niet.
maar ik vind het vrij veel geluid..
echt een zoemend en elektrisch geluid. maar dit hoort zo dan?
ik heb eerlijk gezegt geen idee of dit vanaf het begon zo was heb er niet echt zo op gelet.. ik heb wel het idee dat het geluid harder is geworden iig storender
Het is idd de stuurbekrachtiging.
Stuurbekrachtiging is weleenswaar hydraulisch ( oliedruk ) maar het pompje wat de oliedruk leverd wordt weer aangedreven door een elektromotor. Bij bijna alle andere auto's zit deze oliepomp gewoon bij de multiriem / V-snaar maar Mini heeft gekozen deze pomp dus te laten draaien mbv een elektromotor. Het geluid wat jij hoort is dus de elektromotor die het oliepompje van de stuurbekrachtiging laat draaien. Als het geluid echt zo luid is en meer is als in het begin is je elektromotor misschien wel stuk aan het gaan.

Gr.
Theo.
- TIEMEN
- Enthousiast
Bericht
Hallo,
3 weken geleden heb ik voor mijn vrouw een cooper s gekocht, 81000km bouwjaar 2003. Prachtige wagen, goed onderhouden. Gisteren tijdens een rit van 30 kilometer, hoorde ik plots een licht zoemend geluid, die niet verdween en terug kwam. ik dacht bij mezelf, maybe de wiellagers. Vandaag bij het starten hoorde plots dit gezoem terug, heb een kleine
rit gemaakt, en volgens mij komt deze van het motor compartiment of de kompressor. Ik voel geen vermogen verlies of dergelijke, maar moet ik me zorgen maken?
Tot hoors,
Oli
3 weken geleden heb ik voor mijn vrouw een cooper s gekocht, 81000km bouwjaar 2003. Prachtige wagen, goed onderhouden. Gisteren tijdens een rit van 30 kilometer, hoorde ik plots een licht zoemend geluid, die niet verdween en terug kwam. ik dacht bij mezelf, maybe de wiellagers. Vandaag bij het starten hoorde plots dit gezoem terug, heb een kleine
rit gemaakt, en volgens mij komt deze van het motor compartiment of de kompressor. Ik voel geen vermogen verlies of dergelijke, maar moet ik me zorgen maken?
Tot hoors,
Oli
- @mr
- Bijna verslaafd
Bericht
Hoi Tiemen,
Dit kan best de electrische pomp zijn van de stuurbekrachtiging.
(kun je horen door bij stilstand en lopende motor even je stuur heen en wer te bewegen. Veranderd het geluid, is het idd de stuurpomp.),
Niks ernstigs en inherent aan een electrische bekrachtiging.
Stel je trouwens even voor in het volgende topic:
http://www.newminiclub.nl/forum/viewforum.php?f=9
Ar.
Dit kan best de electrische pomp zijn van de stuurbekrachtiging.
(kun je horen door bij stilstand en lopende motor even je stuur heen en wer te bewegen. Veranderd het geluid, is het idd de stuurpomp.),
Niks ernstigs en inherent aan een electrische bekrachtiging.
Stel je trouwens even voor in het volgende topic:
http://www.newminiclub.nl/forum/viewforum.php?f=9
Ar.
- TIEMEN
- Enthousiast
Bericht
Dag Ar,
Bedankt voor je reactie. maar ik heb toch mijn twijfels over dit geluid. Wat me ook opviel gisteren avond, dat bij het gas geven een sissent geluid constant aanwezig was; los ik gas dan niet. Ok, ik weet dat de wagen reeds 81000km heeft en 5 jaar is, maar ik ben zo maniakaal op de mini dat bij het minste geluid ik begin te stressen. Dom e, maarhet is sterker dan mezelf. Ik lees dat de mini's veel kraakjes en dergelijke maken , maar toch, het is onze trots en de enige Cooper S in de streek!
Oli
Bedankt voor je reactie. maar ik heb toch mijn twijfels over dit geluid. Wat me ook opviel gisteren avond, dat bij het gas geven een sissent geluid constant aanwezig was; los ik gas dan niet. Ok, ik weet dat de wagen reeds 81000km heeft en 5 jaar is, maar ik ben zo maniakaal op de mini dat bij het minste geluid ik begin te stressen. Dom e, maarhet is sterker dan mezelf. Ik lees dat de mini's veel kraakjes en dergelijke maken , maar toch, het is onze trots en de enige Cooper S in de streek!
Oli
- BlueCooperS
- Volledig MINI minded!
Bericht
Stuurbekrachtiging zoemend geluid
Hallo allemaal,
Even een vraag van deze kant:
Tineke kwam net aanrijden met de Mini,en toen ze stil stond hoorde ik de pomp van de stuurbekrachtiging heel zachtjes "zoemen ".
Ik heb er nog niet eerder op gelet.
Is dit normaal,of is binnenkort de pomp aan de beurt?
Ik hoor het wel.
Even een vraag van deze kant:
Tineke kwam net aanrijden met de Mini,en toen ze stil stond hoorde ik de pomp van de stuurbekrachtiging heel zachtjes "zoemen ".
Ik heb er nog niet eerder op gelet.
Is dit normaal,of is binnenkort de pomp aan de beurt?
Ik hoor het wel.
Gr. Johnny
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
- BlueCooperS
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik bedoel dus met stationair draaien van de motor 

Gr. Johnny
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
- henne
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- marcelclemens
- Bijna verslaafd
- BlueCooperS
- Volledig MINI minded!
Bericht
Gelukkig maar
Maar als het wel zou moeten,heb ik ieder geval een duidelijke handleiding van Che

Maar als het wel zou moeten,heb ik ieder geval een duidelijke handleiding van Che

Gr. Johnny
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Hahaha... kom maar langs dan....vele handen maken licht werk !!!
Kan je wel vertellen dat mijn nieuwe pomp veel minder herrie maakt dan de ouwe !!!!!
Polo GTI Cup Edition schreef:Gelukkig maar![]()
Maar als het wel zou moeten,heb ik ieder geval een duidelijke handleiding van Che![]()
Hahaha... kom maar langs dan....vele handen maken licht werk !!!
Kan je wel vertellen dat mijn nieuwe pomp veel minder herrie maakt dan de ouwe !!!!!
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors