Aankoop Mini Cooper 2003

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

Re: Aankoop Mini Cooper 2003

13 dec 2014, 23:19

En ondertussen zijn we weer even verder...

Geen problemen meer gehad met de accu, en ook het raam blijft altijd mooi dicht!

Nu denk ik ondertussen helaas dat ik me wat heb laten 'afzetten' met de auto... Er is blijkbaar toch geen alarm aanwezig, want ik heb geen rood lampje aan mijn pinkers (of bij de ruitenwissers). Voor mij hoefde het nu niet per se, maar daar dacht ik uiteindelijk wel voor betaald te hebben... Toen ik de auto de eerste maal ging bekijken, geloofde ik de mensen ook wel. Ik denk ook dat zij wel écht denken dat de auto een alarm heeft :s Ook werkt bij de temperatuurregeling, de verlichting niet bij de knop die de warmte bepaald (die dus van rood naar wit naar blauw gaat). Geen enorm probleem, maar komt er ook wel bij. (Als je de auto overdag gaat testen, valt het ook niet zo op dat dat lichtje niet werkt. Valt dat toevallig makkelijk te repareren?) En dan staan op de motorkap enkele putjes van hagelschade die je enkel bij een bepaald licht goed ziet, wederom: toen we de auto gingen bekijken heb ik daar écht niets van gemerkt.

En qua opties op de auto...
Echt opties heb ik eigenlijk, achteraf gezien, niet denk ik. Blijkbaar zit oa. airco al standaard in de Mini's van tegenwoordig, en de velgen zijn ook maar de 'gewone standaard alu velgen'. Mistlichten vooraan zijn ook al standaard, en de ASC zal het verschil niet maken denk ik dan zo... Ik heb nog steeds geen spijt dat ik de auto gekocht heb, maar ik vind precies wel dat de 7500 euro die ik ervoor betaald heb (voor een Mini Cooper van 2005 met 80.000km) wat te veel was eigenlijk. Me wat laten doen door een vlotpratende verkoper zeker? (De chili rode kleur die bij de nieuwe Mini's 3000 euro kost doordat de JC Works erbij komen, blijkt ook gewoon een rood te zijn dat 'maar' 300 euro meer kost... Ik wil gewoon te veel zeker? ^^)

Ik vraag me dan wel af of de sportophanging en het sportstuur wel waar zijn... Het stuur heeft enkel leren bekleding, maar niet de multifunctionele opties die er zouden moeten opzitten. En de ophanging, daar heb ik helemaaaal geen idee van. En wat is de 'gele lamp' aan de hendel voor de ruitenwissers nu juist? Ik lees precies allemaal tegenstrijdige zaken daarover.

Zal mijn klaagzang hier wel bij houden, maar ik baal een beetje van het 'gebrek aan opties' en de, naar mijn mening, te hoge prijs. Gedane zaken nemen echter geen keer... Leren uit mijn fouten en blijven rijden met de Mini zeker ^^
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 dec 2014, 00:19

Maakt het zoveel uit als je meer dan de marktwaarde hebt betaald? Het gaat er toch om dat je blij bent met wat je koopt? Koopje of niet :)

Dat gele lampje flikkert bij het starten als je ruitenwisservloeistof op is.
Marcel Always Open
Cabrio-King

14 dec 2014, 18:17

De standaard startonderbreker wordt gezien als alarm klasse 1.
Er kan ook een aftermarket alarm inzitten (clifford bijvoorbeeld).

Het interieur lampje zou kapot kunnen zijn, in dat geval je interieur openhalen en een nieuw LEDje erin en klaar. In een erger geval heb je een kabelbreuk, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Het lampje is goedkoop maar je bent wel een zatermiddag kwijt om je interieur helemaal open te halen. Je kunt het zelf.

In een 2005 MINI was airco zeker niet standaard, het was onderdeel van Chili of Pepper pakket of je bestelde het los apart bij . Ik heb jaren in een niet-airco cooper R50 rondgereden tot grote tevredenheid.

Ik had ook een sportstuur in de mini besteld, en dat was niet MFSW. Dus ook daar heb je geen miskoop.

Sportophanging zit standaard op een Cooper R50, de Cooper-S heeft sportonderstel-Plus.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

14 dec 2014, 21:36

Eigenlijk heb je wel gelijk: niet zeuren en inderdaad gewoon blij zijn met een leuke auto! :)

Daarstraks opgemerkt dat als we 50 km/uur en sneller rijden, dat er dan vanvoor, rond de 'verwarmingsopening' precies iets een beetje rammelt/ tikt. Het is ook bij lagere snelheden, maar dan valt het precies iets minder op. Misschien is dat altijd al het geval geweest, maar nu stond de radio eens niet zo luid ^^ Verwarming ook al op - af gezet, in verschillende standen enzo, maar niets hielp... :(

Elke keer als we de motor stilleggen, klinkt er na enkele seconden een vier-vijftal keer een korte toon. Het is niet omdat de gordels al los zijn, de sleutel nog in het contact steekt of de handrem niet op staat (alle drie getest). Wat kan dat dan zijn?

Iemand trouwens toevallig nog een handleiding over voor een Mini Cooper van 2005? Heb een Italiaanse, omdat de auto oorspronkelijk uit Italië komt, maar die taal spreek ik nu helaas eens niet... Bij de Mini Store wisten ze me gisteren te zeggen dat het toch algauw op 40 - 50 euro komt als je er eentje wil bestellen. :s Online hier wel al een versie gevonden, maar een papieren is toch handiger voor in de auto...

Alleszins bedankt voor jullie antwoorden weer! ENORM handig dit forum! :)
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 dec 2014, 22:30

Kraakjes e.d. zijn standaard bij een pre-facelift R50. Lekker hoeken met dat ding en genieten!
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

14 dec 2014, 23:00

Kraken, ja, dat ook wel, maar dit klinkt eerder zo als een cv/ verwarming die in gang moet schieten... Maar het is dus ook hoorbaar als de verwarming volledig uitstaat. Moeilijk te omschrijven eigenlijk.
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

10 feb 2015, 17:46

En... ondertussen tot de vaststelling gekomen dat we zijn opgelicht. De auto had volgens twee officiële Mini dealers hier in België nooit schade gehad. Think again. De auto staat momenteel bij TVM works die het ene na het andere probleem ermee ontdekt. Als de garages hier hun werk hadden gedaan, hadden ze wél de oliën vervangen zoals op de facturen staat en hadden ze wél gezien dat er zaken gewoon vastgelijmd zijn aan elkaar of met 'plasticjes' vastgemaakt. Dan hadden ze gezien dat er zaken ontbreken, de airco niet werkt (verwarming zelf wel), slechte afdichtingen zijn enzovoort... En dan hadden ze uberhaupt gewoonweg gezien dat de auto wel een schadegeval was! Helaas heb ik de auto bij een particulier gekocht en kan er dus geen kant meer mee op... Twee weken voor ik de auto effectief kocht, was die gekeurd geweest voor tweedehands verkoop en door de dealer van de vorige eigenaar 100% in orde verklaard. Wie ben ik als leek om die oordelen in twijfel te trekken? Achteraf gezien had ik misschien meer zaken zelf kunnen controleren, maar dit is gewoon té schaamtelijk voor woorden. En woorden als 'je had dat of dat of dat maar moeten doen' kan ik op dit moment ook even missen... Ik waarschuw jullie maar ^o)
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 feb 2015, 19:22

Heb je foto's van de vastgelijmde zaken en de zaken die ontbreken? Misschien kunnen we je wel verder helpen met onderdelen en/of tips..
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

10 feb 2015, 19:36

Hoi

Het is een hele waslijst:

1, Bodemplaat is gebroken
2, Wiel kuip mist 12 klemmetjes
3, Mistlamp R.V. heeft geen lamp-fitting en de bekabeling is zomaar aan elkaar geknoopt!!
4, Claxon rechts is compleet weg!!
5, bumperbalk heeft een flinke tik gehad!
6, Knipperlicht unit Rechts is in elkaar gelijmd
7, Stekker koelventilator is afgebroken en vergrendeld niet!
8, Condensor (koeler voor de airco) is lek en de leiding mist een centreer dopje
9, Motorkap schakelaar is afgebroken
10, Remvloeistof is aan verversing toe
11, motorolie is kachel zwart, lijkt ook al heeeeeel lang niet ververst of met een goede kwaliteit olie ververst te zijn!

Komt nog bij de uitlaat einddemper rubber, een lampje in het dashboard dat stuk is (geen ramp, maar toch wéér iets), multiriemspanner en omlooprol, nieuwe batterij enzovoort...

Toen we een testritje met de auto deden, was het enige dat wat opviel het schakelen dat niet mega vlot ging. Maar het schakelen en koppelen laat ik voor wat het is, het is vooral het feit dat dit rotgeval een schadeauto is waar we niets van wisten en wat garages ons ook steeds ontkend hebben! En dat er zaken blijkbaar gewoon gelijmd zijn geweest. En dat de dealer van de vorige eigenaars zei dat hij de remolie en motorolie steeds aanvulde/ ververste, maar dat dat dus nooit gebeurd is geweest (ik heb de facturen dus denk nu niet dat de vorige eigenaars daar echt over liegen). Wie weet wat is de schade aan het motorblok? :s Wie weet is de nieuwe airbag die ze er in gezet hebben wel helemaal niet juist geïnstalleerd? Of is de nieuwe carter en profielpakking er wat met de losse hand ingezet geweest... :s

Ik meen me ook iets te herinneren van dat de antigel radiator op peil is gebracht door die vorige dealer... Hangt dat niet samen met puntje 8 of totaal niet?

Heb enkele foto's, zijn voor mij niet meteen duidelijk, maar ik zal zien of ik ze hier ergens kan zetten...
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

10 feb 2015, 20:32

Mocht trouwens iemand gewoon de auto willen overkopen, doe gerust! Perfect tijdsverdrijf. Weken mee bezig! (y) Eerste Mini en al meteen een rotgeval....
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 feb 2015, 23:27

Schoetka schreef: 1, Bodemplaat is gebroken
2, Wiel kuip mist 12 klemmetjes
3, Mistlamp R.V. heeft geen lamp-fitting en de bekabeling is zomaar aan elkaar geknoopt!!
4, Claxon rechts is compleet weg!!
5, bumperbalk heeft een flinke tik gehad!
6, Knipperlicht unit Rechts is in elkaar gelijmd
7, Stekker koelventilator is afgebroken en vergrendeld niet!
8, Condensor (koeler voor de airco) is lek en de leiding mist een centreer dopje
9, Motorkap schakelaar is afgebroken
10, Remvloeistof is aan verversing toe
11, motorolie is kachel zwart, lijkt ook al heeeeeel lang niet ververst of met een goede kwaliteit olie ververst te zijn!
1. Die kun je best missen
2. Die heb ik nog meer dan 50 liggen, dus die kunje best 12 meenemen
3. Die heb ik wellicht binnenkort weer liggen
4. Die heb ik nu sowieso liggen
5. Die heb ik ook
6. Zie punt 5, met wit knipperlicht, dus geen spiegelei
7. Complete ventilator; check
8. Zie 5
9. Zie 5
10. Dat zou sowieso eens aan de orde komen
11. Eens je olie vervangt, is ie na een paar km al weer zwart, je krijgt 'm er namelijk toch nooit helemaal uit en ja, het is een verbrandingsmotor...

Lampje voor je dashboard, een multiriemspanner en die omlooprol heb ik wrs ook allemaal liggen. Wel in goede staat.

Mocht je wat spullen nodig hebben dan doe je maar een PM..
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

10 feb 2015, 23:35

Jammer dat je eerste Mini meteen een rotgeval is.
Ik heb mijn One ook te snel gekocht. Was ik maar eerder lid geworden van onze forum.
Ik heb bijna alle kwaaltjes van een Mini moeten vervangen, zoals versnellingsbak enz.
Ondanks dat de Mini mij duizenden euro's extra heeft gekost, heb ik echt genoten en geniet ik nog van mijn One.
En nog steeds helemaal verslaafd aan de R50/R53 model, bijna een jaar geleden een Cooper S erbij gekocht.
Laatst gewijzigd door nepnerd op 11 feb 2015, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoetka
One wheel wonder
One wheel wonder

10 feb 2015, 23:47

Daveke

Het zijn de exacte woorden van Toon van TVM Works, ik denk dat ie de meeste zaken wel al zal hebben. Over die remolie en motorolie: de vorige eigenaars hebben een goed jaar geleden die oliën laten vervangen bij het groot onderhoud (staat op het factuur). Dus normaal gezien waren die zaken nu toch helemaal geen probleem geweest?? Ik weet momenteel niet goed of ik de auto wel ga laten herstellen... Auto kostte me drie maanden geleden 7000 euro en er dan nu nog eens 4000 insteken... Ik zeg het, als de motorolie van zulke slechte kwaliteit was, wie weet wat voor schade heeft dat dan al aangericht? En om over een half jaar te horen te krijgen dat dat motorblok eigenlijk toch wel heeft afgezien toen en eigenlijk total loss is... Njah. Ik bekijk het nog even en laat 't je wel weten. Alvast bedankt!

Nepnerd

Ik denk eigenlijk niet dat ik die Mini echt per se te 'snel' heb gekocht. Heb meerdere mailtjes gestuurd, facturen over herstellingen en dergelijke goed nagekeken, alsook de keuring voor tweedehandsverkoop, testritje,... Het voelde op het moment van de aankoop echt allemaal goed aan, vriendelijke mensen, geen 'gedwongen' sfeer,... Ze waren echt wel overtuigd van hun 'goede' autootje. De auto komt van bij mensen met aardig wat kapitaal in hun auto's zitten, die voor 'het minste' naar hun garage holden, dus geloof ook niet echt dat zij dit allemaal echt bewust deden/ wisten. Langs de andere kant, de mankementen zijn echt wel 'toevallig' de laatste twee maanden naar boven gekomen allemaal... Hadden de garages meteen gezien dat het een schadegeval betreft, had ik 'm noooit gekocht. Dat wou ik ten allen tijde vermijden, niet gelukt dus.... :s
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 feb 2015, 00:27

Suc6 in ieder geval met wat je ook besluit te doen.
Marcel Always Open
Cabrio-King

11 feb 2015, 12:11

Bij wat voor soort dealer is dat vorig onderhoud uitgevoerd?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”