Ik heb weer gewacht tot het geluid er weer was, maar niet meer gehoord.
Ik hoor bij koude motor wel hele lichte tril bij koppeling, maar dat is bij indrukken van koppeling weg...
Motor (R53) tikt bij koude start. Opnieuw...
- Floor-is
- Volledig MINI minded!
Bericht
Het is een onderdeel van iets van €15-20. Het werk dat nodig is om hem te vervangen is echter euh .. "vrij fors" om het netjes te zeggen.
Luchtinlaat eruit, computer los, wielen eraf, voorbumper eraf, modderkuip eruit, schokbrekers eruit, aandrijfassen eruit. Subframe er onder uit (even motor ophangen voor de zekerheid. Dan de bak er onderuit, koppeling+vliegwiel uit de bak halen. Dan kan je bij het druklager en daarna kan je alles weer in- en opbouwen. Ook even laten uitlijnen als je klaar bent!
Gemiddelde garage heeft hier 10-12 uur werk voor nodig, de dealer schrijft 14 uur voor het wisselen van een koppeling: auto moet er twee dagen zijn. (Bij de gemiddelde dealer zit je aan ±€120/uur + onderdelen, meestal een paar rubbers en het druklager.) Als je toch aan de slag gaat, laat ze even naar de koppeling kijken, kan de moeite zijn die gelijk te vervangen, zelfde geldt voor het vliegwiel, hoewel die echt stevig aan de prijs is.
Bijpassende tip: als je het bij een niet-merkdealer laat doen. Laat ze voorzichtig zijn met de vacuumleidingen en de bedrading van de nokkenassensor. Ze willen wel eens een leidinkje nikken of een kabeltje ergens beschadigen. Dan ben je rustig een paar dagen verder voor helemaal helder is waarom je motor plots afslaat; kost je ook zomaar weer €500-1000 exclusief onderdelen... (Tenzij je de schuld bij de garage kunt leggen, maar da's alsnog geen feest
)
No big deal at all! Kan heel weinig kwaad, maar is wel vervelend qua geluid.martijnvanderh schreef:No big deal toch?
Het is een onderdeel van iets van €15-20. Het werk dat nodig is om hem te vervangen is echter euh .. "vrij fors" om het netjes te zeggen.

Luchtinlaat eruit, computer los, wielen eraf, voorbumper eraf, modderkuip eruit, schokbrekers eruit, aandrijfassen eruit. Subframe er onder uit (even motor ophangen voor de zekerheid. Dan de bak er onderuit, koppeling+vliegwiel uit de bak halen. Dan kan je bij het druklager en daarna kan je alles weer in- en opbouwen. Ook even laten uitlijnen als je klaar bent!
Gemiddelde garage heeft hier 10-12 uur werk voor nodig, de dealer schrijft 14 uur voor het wisselen van een koppeling: auto moet er twee dagen zijn. (Bij de gemiddelde dealer zit je aan ±€120/uur + onderdelen, meestal een paar rubbers en het druklager.) Als je toch aan de slag gaat, laat ze even naar de koppeling kijken, kan de moeite zijn die gelijk te vervangen, zelfde geldt voor het vliegwiel, hoewel die echt stevig aan de prijs is.
Bijpassende tip: als je het bij een niet-merkdealer laat doen. Laat ze voorzichtig zijn met de vacuumleidingen en de bedrading van de nokkenassensor. Ze willen wel eens een leidinkje nikken of een kabeltje ergens beschadigen. Dan ben je rustig een paar dagen verder voor helemaal helder is waarom je motor plots afslaat; kost je ook zomaar weer €500-1000 exclusief onderdelen... (Tenzij je de schuld bij de garage kunt leggen, maar da's alsnog geen feest

GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.
Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Motor (R53) tikt bij koude start. Opnieuw...
Topic is al weer behoorlijk oud, maar ik heb weer hetzelfde probleem als enige tijd terug, alleen nu dan bij mijn 2e blok.
-Motor tikt als een gek bij koude start.
-Tikken gaat soms na enige tijd weg, maar bij uitzetten en opnieuw starten is vrijwel meteen weg.
-Het geluid klinkt echt als bij de kleppen.
-Het is geen kettingspanner, want bij koude start en eerst een klein scheutje olie bovenin kleppendeksel gieten zorgt voor geen tikken. Hij loopt dan meteen perfect.
Mijn gevoel is dat de olie uit de kleppen loopt en dat het meegenomen vuil in de pompzeef onderin het carter blijft hangen. Hij zal het niet opgepompt krijgen en lijkt te lopen zonder oliesmering. Ik begrijp alleen niet waarom bij herstarten het vaak meteen voorbij is?
Iemand die toch een verklaring heeft voor het tikken? En mogelijk bevestigen dat ik juist zit?
De pomp zelf is niet kapot, dan zou het continu voor problemen moeten zorgen...
-Motor tikt als een gek bij koude start.
-Tikken gaat soms na enige tijd weg, maar bij uitzetten en opnieuw starten is vrijwel meteen weg.
-Het geluid klinkt echt als bij de kleppen.
-Het is geen kettingspanner, want bij koude start en eerst een klein scheutje olie bovenin kleppendeksel gieten zorgt voor geen tikken. Hij loopt dan meteen perfect.
Mijn gevoel is dat de olie uit de kleppen loopt en dat het meegenomen vuil in de pompzeef onderin het carter blijft hangen. Hij zal het niet opgepompt krijgen en lijkt te lopen zonder oliesmering. Ik begrijp alleen niet waarom bij herstarten het vaak meteen voorbij is?
Iemand die toch een verklaring heeft voor het tikken? En mogelijk bevestigen dat ik juist zit?
De pomp zelf is niet kapot, dan zou het continu voor problemen moeten zorgen...
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
- koosie
- Volledig MINI minded!
Bericht
Zou het niet een lekker klepstoter kunnen zijn? Ik heb zelf ook last van getik gehad bij koude start, ook vanalles laten vervangen, kettingspanner etc en bij het vervangen van mijn kleppenstoters was dit weg
- JosCountrymanCooper
- Bijna verslaafd
Bericht
Dit heb ik ook.
Volgens mij is het heel simpel: als de motor stilstaat, blijven er altijd een paar kleppen open staan.
Bij deze kleppen lekt heel langzaam de olie uit de hydr. klepstoter.
Bij een koude start heb je dan heel veel klepspeling.
De gaatjes om de stoter weer te vullen, zijn heel klein en de olie nog dik, dus duurt het vrij lang voordat de stoter weer helemaal gevuld is.
Bij een warme start zijn de stoters nog gevuld, en vullen ze ook sneller.
Waarom je het niet hoort als je bovenin wat olie giet, vat ik niet.
Het klinkt idd. niet erg professioneel. Andere merken hebben hier veel minder last van.
Volgens mij is het heel simpel: als de motor stilstaat, blijven er altijd een paar kleppen open staan.
Bij deze kleppen lekt heel langzaam de olie uit de hydr. klepstoter.
Bij een koude start heb je dan heel veel klepspeling.
De gaatjes om de stoter weer te vullen, zijn heel klein en de olie nog dik, dus duurt het vrij lang voordat de stoter weer helemaal gevuld is.
Bij een warme start zijn de stoters nog gevuld, en vullen ze ook sneller.
Waarom je het niet hoort als je bovenin wat olie giet, vat ik niet.
Het klinkt idd. niet erg professioneel. Andere merken hebben hier veel minder last van.
- sander_r53
- Volledig MINI minded!
Bericht
De olie heb ik inmiddels ververst incl. oliefilter.
Helaas geen effect.
Heb er een filmpje van gemaakt:
[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Wie weet wat dit is...
Helaas geen effect.
Heb er een filmpje van gemaakt:
[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Wie weet wat dit is...
R53 2005, -17% compressorpulley, custom K&N hybrid airbox, GRS IC, Milltek-catback, M2 header (decat), AP-coilovers, Silverline camberplates, camberlinks, Porsche 964 seats, custom alcantara
- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Maar waarom is het dan weg na een paar keer starten?
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer

MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik heb hier nog een set klepstoters liggen Sander, pm/whatsapp/bel/postduif maar even mochten ze van pas kunnen komen
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors