Uitval / defecte stuurbekrachtiging, pomp blijft lopen

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini

19 jan 2010, 13:23

Heb het in de zomer van 2009 1 x gehad toen het 31 graden was dat ie uitviel. Opnieuw gestart en daarna nooit meer last van gehad. Tijdelijk oververhit. Is m.i. wel een constructiefout/ontwerpfout van MINI.
sharpsafer
Mod virus alert!
Mod virus alert!

19 jan 2010, 18:22

Bij mijn R50 is ie 3 maal vervangen geweest en onder garantie.
Na het verlagen en uitlijnen nooit geen last meer van gehad....
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jan 2010, 19:07

Bij mijn 1e generatie (ex-)MINI (bj 2002)is de stuurpomp al vervangen...mijn 2e generatie (ex-)Works (2-2005) had er ook incidentieel last van....levensgevaarlijk eigenlijk...rij je in een bocht en merk je plotseling dat de stuurbekrachting uitvalt. Het is dat ik sterk ben maar anders!!!!!!we zullen maar zeggen MINI-kwaliteit :?
jimapima
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

20 jan 2010, 09:11

die van mij is nu ook kapot, dealer vraagt erg hoge prijs. ik kom niet in aanspraak voor garantie of coulance.
dat je al jaren klant bent maakt voor die gasten ook geen fluit uit.. jammer....

in ieder geval heb je hier dus nog een lot genoot
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

20 jan 2010, 23:59

Als ik dit zo lees is het blijkbaar een kwestie van tijd voordat die van mij het gaat begeven... zal je dan zeker in gedachten houden Roy!

@ Berthil: waar zit die ventilator ongeveer? kan ik deze met de kap open zien zitten? Mijn mini is uit 2002.

Anders toch maar een brandblussertje in de mini leggen voor het gevoel :?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

21 jan 2010, 00:40

De ventilator zit onder de stuurpomp, alleen vanaf de onderkant te zien en te bereiken.

Met de Blauwe heb ik na wat lang stlstaan ook al een keer stuurpomp uitval gehad.
Ik heb toen alles schoongemaakt en toen deed hij het weer.
coendek
Stoepsleutelaar

22 jan 2010, 14:58

http://www.detroittuned.com/shop/?productID=337

dit zou eentje zijn die de OEM versie vervangt en tegen een steentje kan...
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

22 jan 2010, 15:14

Volgens de beschrijving van DT is het de OEM fan (zie sticker op hun foto)?

Afbeelding
Detroit Tuned schreef:Unfortunately, the power steering in our MINIs is notorious for failure. First to go is usually the fan, so here is the OEM part so you can easily replace it.
Ze zeggen dat je hem op tijd moet vervangen maar goed schoonhouden werkt volgens mij ook.
MaVaEe
Koeien-teller

22 jan 2010, 15:17

Hmm van het weekend is kijken hoe die van mij eruit ziet... :)
Afbeelding
coendek
Stoepsleutelaar

22 jan 2010, 15:17

Afbeelding

zo ziet hij er bij mijn afgelopen R50's niet uit... met zo'n roostertje voor de fan... bij jou?!

sticker is idd vreemd..
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

22 jan 2010, 15:20

Er zit verschil in uitvoering afhankelijk van de Mini die je hebt, misschien zit daar het verschil in of het is standaard in Amerika.
coendek
Stoepsleutelaar

22 jan 2010, 15:23

geloof dat op mijn cooper, cooper S en cooper cabrio allemaal zonder rooster zat..

terwijl realoem dit laat zien:

Afbeelding

en gisteren heb ik onder die van Menno zitten kijken en ook die had geen rooster... zou dit een aanpassing geweest zijn vanaf mini?!
Bsim67
Be Mini
Be Mini

03 feb 2010, 23:26

Zo. Een heel avontuur, die pomp..... Zoals in de eerste post beschreven stuurden de dealer en ik op een dispuutje aan.... Wat is er dus gebeurd:
Auto gebracht voor vervanging van de stuurbekrachtigingspomp. Afgesproken dat als de kosten boven de rep. kosten (€750,-) zouden komen dat er ff gebeld zou worden.. De dag naderhand wordt er gebeld met de mededeling dat er 'iets' meer aan de hand is... Er waren een paar draden doorgesmolten door hitteontwikkeling van de ('defecte') pomp. Er werd al gerepareerd (zonder toestemming, moet dan wel gemaakt worden, maar toch) en de teller stond op €1000,-...
Eind v/d dag wordt er weer gebeld met de mededeling dat er weer een probleempje is... De accu werd weer aangesloten, de draden werden gecontroleerd op warmteontwikkeling en goed bevonden, de auto werd gestart en warmgedraaid en toen werd er aan het stuur gedraaid (ontluchten) met als gevolg een 'poef' vanonder de auto en wat rookontwikkeling..... Men zou de dag erna, met de MINI monteur, alles ff bekijken en kijken wat er mis was... Wat bleek, de hogedrukslang en de aanvoerslang van de olie waren door de warmteontwikkeling van de defecte pomp poreus geworden met als gevolg dat toen er druk op werd gezet door het stuurdraaien de slang is gescheurd...(ff een beetje verder kijken dan de neus lang is)
Prognose van de kosten: €1850,-! (Leuk vooruitzicht net voor het weekend) Heb ff gemeld dat ik DAT dus niet ging betalen (duh)...
Maandag kwam en de auto was klaar. Ik mocht hem op komen halen en de rekening daar kwamen ze nog op terug.. Er werd een coulance aanvraag bij BMW gedaan..

1 week ging voorbij, de 2e week ging voorbij en afgelopen Vrijdag werd er dan gebeld... Allereerst kon ik op coulance van BMW niet meer rekenen (auto was te oud 2003). Men vond dat ik gewoon pech had gehad met mijn gesmolten draadjes.... Volgens mij moet er toch echt wel eerst een zekering uit klappen voordat er draadjes gaan smelten met alle gevolgen van dien. Mijn auto had wel uit kunnen branden maar volgens BMW was dat gewoon pech hebben.... Men had de rekening opgemaakt zoals het eigenlijk hoorde: € 2036,- en change was de totale schade... Maar omdat er eea was misgegaan buiten mijn schuld (jaja) waren ze wel bereid om de rekening te laten zakken naar € 1650,-!!! Heb ze ff duidelijk gemaakt dat als er ten eerste niet wordt overlegd over een reparatie en dan vervolgens iets van stront in de ogen heeft gehad om zomaar over de gesmolten slangen heen te kijken dat ik daar dus niet voor ga betalen....

Uiteindelijk is er na veel 5-en en 6-en de originele factuur van € 750,- boven tafel gekomen die ik dus vanaf het begin wilde en zou gaan betalen en geen eurocentje meer!

Laatste keer dus dat ze mij bij de dealer daar zien!
Uurprijs bij BMW/MINI: €105,- p/u (ik doe toch echt iets verkeerd....)
Compressed air is GREAT!!
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

05 feb 2010, 10:23

De ventilator is bij mij onder garantie vervangen. De ventilator maakte herrie. Ik dacht eerst dat het de automatische airco was die herrie maakte, maar de monteur van de dealer dacht meteen aan de ventilator van de stuurbekrachtiginspomp en die was het ook. Als ik de ventilator niet had laten vervangen had de stuurbekrachtingspomp inderdaad te heet geworden met als gevolg dat die ook kapot had gegaan.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 feb 2010, 16:25

Bij mij is de pomp er ook mee opgehouden en heb zojuist eens onder de auto gekeken. Ik zag dat ik helemaal geen ventilator heb?? Heb een facelift van aug 2004.
Ook hangen er een paar druppels zwarte olie rond de pomp en de omgeving..... Wat kan het zijn? Wil morgen eigenlijk naar de dealer rijden (voorzichtig ivm het zware sturen)

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”