Koude startprobleempje

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Koude startprobleempje

09 aug 2008, 09:06

Coopie start na een nachtje staan de eerste keer niet meteen maar wel altijd de tweede keer en de rest vd dag geen probleem meer. Lijkt wel alsof ie de eerste keer net niet genoeg benzine krijgt.

Het probleem is zich pas gaan voordoen na montage vd M7 CAI.

Dacht eerst dat het wellicht aan de benzine lag en heb een aantal keren injectiecleaner toegeveoegd en tevens afwisselend 95 en 98 getankt maar dat maakte geen verschil.

Benzine filter zit vgl mij alleen in de tankunit dus daar valt nog weining aan te vervangen.

Als ik op problemcar kijk of in de TIS CD's dan kan de oorzaak divers zijn en zal ik er wrschijnlijk niet aan ontkomen om naar de dealer te moeten om de DME te laten uitlezen maar ben eigenlijk benieuwd of er mensen hier zijn die het ook hebben meegemaakt en wat er aan gedaan is om het op te lossen ??????
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

09 aug 2008, 14:12

Zit die zijaftakking van de inlaatluchtslang wel goed vast?
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 aug 2008, 14:17

Gister alles getjekt en meteen de injectoren losgehad en optisch schoongemaakt. Het enige dat deze week nog vervangen wordt zijn de bougiekabeltjes. Verder is alles vervangen inclusief bougies etc.

Vanmorgen startte hij nog steeds niet de 1-ste keer.

Werd door Nexus op mini2.com gewezen en daar blijkt dat het een veel voorkomend euvel bij de mcs is zonder een echte oplossing. De meeste oplossingen worden gezocht in de benzinesoort en update vd DME software waarbij de problemen vaak verminderen maar niet altijd helemaal hoeven te verdwijnen dus......

Aangezien de problemen startten na montage vd M7CAI heb ik zojuist de originele luchtfilter weer teruggeplaatst om te kunnen kijken wat ie morgenvroeg doet.
Start ie dan nog steeds niet dan ga ik aan de benzine denken. Vorige eigenaar gebeld en die tankte altijd octaan 95 terwijl ik overwegend octaan 98 heb getankt. Ik zal dan weer eens een tijd 95 gaan tanken om te kijken of het dan opgelost is.

Baadt dit alles niet dan is mijn laatste optie de dealer........
kamiel
Be Mini
Be Mini

10 aug 2008, 21:31

En Che, start hij nu wel goed??
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 aug 2008, 21:40

kamiel schreef:En Che, start hij nu wel goed??
euhhh....Kamiellus......zoals je hierboven kunt lezen heb ik vanmiddag de originele filter er pas weer ingezet dus kan morgenvroeg pas weer testen..... maar bedankt voor het vragen he !!

morgen trouwens naar Hoensbroek voor een Protechbeurt.

ps ik zie dat bij mijn vorige opmerking zaterdag staat terwijl ik hem toch echt vandaag heb gepost dus hoe dat kan weet ik ook niet ?????
kamiel
Be Mini
Be Mini

10 aug 2008, 22:17

Ja, daarom reageerde ik ook, ik geloof dat het forum een dag achter loopt :? :? :?

Ben eens benieuwd naar je protech behandeling, ben ik ook la langer van plan maar het komt er maar niet van, steeds weer allemaal kosten tussendoor, zucht :( :( :(
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

10 aug 2008, 22:32

Che schreef:morgen trouwens naar Hoensbroek voor een Protechbeurt.
Teflon behandeling is geen ProTech.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

10 aug 2008, 22:34

Berthil schreef:
Che schreef:morgen trouwens naar Hoensbroek voor een Protechbeurt.
Teflon behandeling is geen ProTech.

zolang de lak maar verzegeld wordt !! :wink:
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 aug 2008, 07:52

kamiel schreef:Ben eens benieuwd naar je protech behandeling, ben ik ook la langer van plan maar het komt er maar niet van, steeds weer allemaal kosten tussendoor, zucht :( :( :(
Protechbehandeling kost iets van rond de 600 euro, dacht ik.
In Hoensbroek krijg je een ander produkt over de lak. Hangt ook een ander prijskaartje aan.

Je weet toch dat de clubprijs € 100,- bedraagt, toch?

:wink:
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 aug 2008, 08:32

Jenkins schreef:
kamiel schreef:Ben eens benieuwd naar je protech behandeling, ben ik ook la langer van plan maar het komt er maar niet van, steeds weer allemaal kosten tussendoor, zucht :( :( :(
Protechbehandeling kost iets van rond de 600 euro, dacht ik.
In Hoensbroek krijg je een ander produkt over de lak. Hangt ook een ander prijskaartje aan.

Je weet toch dat de clubprijs € 100,- bedraagt, toch?

:wink:

jongens dit hoort in een ander topic thuis, ik laat ook de binnenkant doen dus 150 euro bij elkaar en nu weer on-topic !!

Mini bleef het startprobleem houden vanmorgen dus ik kan het luchtfilter als oorzaak uitsluiten.
Ga eind vd week nog even de brandstofpomp uit de tank halen, het filter tjekken en de aansluiting van benzine en retourleiding want ik heb het idee dat het met brandtsofdruk te maken heeft die terugloopt na lange tijd geen gebruik.

verder tank ik de komende weken octaan 95 zoals de vorige eigenaar deed. wanneer het probleem dan nog niet voorbij is dan ga ik naar de Maasche.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

11 aug 2008, 13:49

Als het daadwerkelijk iets is met de benzinetoevoer moet je oppassen dat je Mini niet te arm loopt. Alles wordt dan te heet met mogelijke schade tot gevolg.

Ik zou dan ook fijn 98 tanken. Als het te heet wordt met 95 gaat het eerder pingelen.

Ik zag geloof ik ook dat je alle injectoren hebt losgehad. Weet je zeker dat alle afdichtingsringen van de injectoren nog goed waren en goed op hun plaats zaten bij monteren? Daar onstaat ook makkelijk een gaatje, bij mij was er een stuk van een afdichtingsring af.

Omdat je schrijft dat het probleem na wisselen van het luchtfilter is opgetreden kan het zijn dat er een vacuumslang niet goed vast zit en valse lucht trekt. Heb je ze allemaal al goed nagelopen? Vooral die er de compressor in gaat (rechtsonder op de foto)?

Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

11 aug 2008, 20:47

Berthil schreef:Als het daadwerkelijk iets is met de benzinetoevoer moet je oppassen dat je Mini niet te arm loopt. Alles wordt dan te heet met mogelijke schade tot gevolg.

Ik zou dan ook fijn 98 tanken. Als het te heet wordt met 95 gaat het eerder pingelen.

Ik zag geloof ik ook dat je alle injectoren hebt losgehad. Weet je zeker dat alle afdichtingsringen van de injectoren nog goed waren en goed op hun plaats zaten bij monteren? Daar onstaat ook makkelijk een gaatje, bij mij was er een stuk van een afdichtingsring af.

Omdat je schrijft dat het probleem na wisselen van het luchtfilter is opgetreden kan het zijn dat er een vacuumslang niet goed vast zit en valse lucht trekt. Heb je ze allemaal al goed nagelopen? Vooral die er de compressor in gaat (rechtsonder op de foto)?

Afbeelding
Berthil bedankt voor je reactie, denk dat de benzineaanvoer wel goed zit maar dat ie um in lange stilstand niet op druk houdt maar dit alles kan pas geconstateerd worden nadat ik de pomp uit de tank heb gehad eventueel dmv metingen bij de dealer.

Injectoren heb ik idd goed getjekt op beide o - ringetjes per injector en die waren goed.
Voor zover ik weet zitten alle slangen er goed op maar kan geen kwaad dit nog eens te tjekken hoewel ik denk dat wanneer dit het geval is hij ook slechter zou moeten lopen en mijn diagnose apparaat een foutcode zou moeten geven.

Eind vd week ga ik er weer meer verder, morgen FF met de petekindjes naar de Duisburgse Zoo !
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

13 aug 2008, 19:52

Alle slangetjes getjekt, bezinepomp uit de tank gehad, brandstoffilters getjekt, helaas nergens iets gevonden. Morgen eindelijk even tijd om in Kaarst blauwe bougiekabeltjes en nog wat andere prularia te halen. Meteen maar even een nieuwe brandstofdrukregelaar maar denk niet dat daar het euvel in zit. Voorlopig even weer euro 95 tanken om te kijken of dat wat uitmaakt en indien hij slecht blijft starten dan zit er nog meer 1 ding op......helaas......
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 aug 2008, 11:00

Sinds ik weer euro 95 tank lijkt mijn koudestartprobleem over te zijn. Als ik de fora er zo op nalees (mini2 en nam) blijkt dit idd het geval te kunnen zijn.
Dit betekent dat wanneer ik naar Beek zou gaan voor een kleinere compressorpully en software aanpassing dat mijn startprobleem wrschijnlijk weer terug gaat komen.

Krijg over 2 weken een ander diagnoseapparaatje binnen omdat de huidige niet voldoet waarmee ik ook de softwareversie vd DME moet kunnen tjekken en daar ben ik wel benieuwd naar.
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 aug 2008, 11:34

Mijn mini is gewoon om altijd te overnachten in een verwarmde garage, maar in de vakantie heeft ie een aantal keren op verplaatsing buiten moeten blijven staan, en ik had iedere keer moeite om hem te starten ... Als die weer thuis staat heb ik nergens last van.

Wijst dit op problemen? Of is dat normaal?

Ow en ik merkte ook een paar keer dat em stonk, wat ik thuis nog nooit meegemaakt heb ... Niet dat ik normaal boven mijn uitlaat hang, maar het was echt duidelijk. Was net een oldtimer die je na een paar jaar nog es uithaalt ...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”