Koplampafstelling

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
IMP
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Koplampafstelling

08 dec 2008, 09:22

Beste mede minioten,

Sinds kort heb ik een probleem met de "automatische" koplampafstelling.
Het zit namelijk zo dat de lampen niet meer automatisch omhoog gaan, ook met het wieltje dat op het dashboard zit.
Ze blijven naar beneden schijnen (laagste stand).

Gister heb ik er naar gekeken en je hoort wel alle 2 de lampen geluid maken (motortje) wanneer je aan het wieltje draait.
Wanneer ik van 1 lamp de stroom af haal dan is de andere lamp wel af te stellen en gaat het goed (en visa versa).
Op een gegeven moment deden alle 2 de lampen het weer na een aantal keer proberen.
Echter vanmorgen deed alleen de lamp aan de bestuurders kant het en bleef de lamp aan de passagiers kant omlaag schijnen.

Heeft 1 van jullie dit probleem ook gehad en wat zou een oplossing kunnen zijn?

Gr Ivo
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini

09 dec 2008, 16:05

Ik heb precies het zelfde probleem, heb er eigenlijk nog niks aan gedaan, heb hem gewoon in stand 1 staan, maar moet mijn koplampen nog een beetje bijstellen ook in de breedte, heb per ongeluk aan de verkeerde plasticschroef gedraaid, dacht dat ik ze allebei moest aandraaien maar 1 is voor hoogte en de andere voor breedte :( corrigeer me als ik het fout hb
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Koplampafstelling

09 dec 2008, 17:21

Hmmm...heb al langer het idee dat dit bij mij ook het geval was maar ging er eigenlijk vanuit dat ik het me inbeelde.
Bij mij gaat ook alleen de lamp aan bestuurderszijde automatisch omhoog na het aanzetten.

Vraag me af hoe de lampen werken, dus hoe wordt bepaald wat de juiste hoogte is, zit er een sensor in de lamp of i.d. ?

Heb overigens in het dashboard geen knopje waarmee dit te regelen is?
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini

09 dec 2008, 18:45

Che schreef:Hmmm...heb al langer het idee dat dit bij mij ook het geval was maar ging er eigenlijk vanuit dat ik het me inbeelde.
Bij mij gaat ook alleen de lamp aan bestuurderszijde automatisch omhoog na het aanzetten.

Vraag me af hoe de lampen werken, dus hoe wordt bepaald wat de juiste hoogte is, zit er een sensor in de lamp of i.d. ?

ook niet schuin links onder je stuur???? een soort wieltje met 0 1 en 2
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 dec 2008, 18:49

Glenn-DUB schreef:
Che schreef:Hmmm...heb al langer het idee dat dit bij mij ook het geval was maar ging er eigenlijk vanuit dat ik het me inbeelde.

Nope....vgl mij is dit een verschil tussen face en prefacelift want ik zie bij veel Mini's daar ook nog een vakje zitten hetgeen bij mij niet zit.
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

09 dec 2008, 19:48

Het verschil zit hem in xenon of halogeen verlichting.
Met xenon heb je geen verstelknopje
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

09 dec 2008, 19:51

StefanCS schreef:Het verschil zit hem in xenon of halogeen verlichting.
Met xenon heb je geen verstelknopje
ach ja... logisch...dan hoort mijn opmerking ook niet in dit topic thuis.
Kim Cooper
Be Mini
Be Mini

09 dec 2008, 19:58

Che schreef:
Glenn-DUB schreef:

Nope....vgl mij is dit een verschil tussen face en prefacelift want ik zie bij veel Mini's daar ook nog een vakje zitten hetgeen bij mij niet zit.
Hier ook het zelfde probleem. Ene keer gaat ie wel in de afstelling staan en andere keer blijft 1 of beide laag. Dealer heeft al gekeken en kon niks vinden, daarbij komt nog dat ze zeggen dat de oplossing is .... nieuwe koplamp unit :evil:
Wat betreft het wieltje, deze heb ik er wel op de linkerkant van de dash zitten en ik heb een pre-facelift.

Gr Kim
Afbeelding
IMP
Mod virus alert!
Mod virus alert!

10 dec 2008, 09:57

Bij mij gaf de dealert ook het advies voor nieuwe koplampen (halogeen) a 186 euri's per unit excl de werkuren... maar volgens mij is de lamp zelf wel redelijk makkelijk te vervangen.
Maar waarom vervangen als de motortjes het doen...?? (helaas alleen niet alle 2 te gelijkertijd) hehe.

Maar Kim, jij hebt er toch xenon lampen nu in zitten? Dan zou ik meer denken dat het in de aansturing moet liggen omdat het met halogeen lampen hetzelfde geval is. (net alsof ze niet voldoende "stroom" krijgen?)

Ga straks in de pauze nog ff aan de lampen sleutelen.

Gr ivo
IMP
Mod virus alert!
Mod virus alert!

11 dec 2008, 10:55

Ik ben gister in de pauze ff bezig geweest met de lampen, heb kontaktspry in de stekker van de lamp gespoten en de stekker meerdere malen eruit gehaald en weer aangesloten.
Vanmorgen werkten ze alle 2 weer zoals het hoorde...
Ga dit de komende tijd nog wel even in de gaten houden.

(Zou het mogelijk oxidatie zijn die de stroom slecht geleid oid?)

Gr ivo
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini

11 dec 2008, 11:17

@ IMP

welke stekker,......

Afbeelding

Die?????
IMP
Mod virus alert!
Mod virus alert!

11 dec 2008, 11:20

die stekker inderdaad.. :)

Zijn dat orginele xenon lampen? Zie een ballast zitten.
(zie net in je galley dat je ze er zelf onder hebt gezet, netjes hoor)

Heb zelf nog halogeen lampen.

Gr Ivo
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini

11 dec 2008, 11:27

Dat zijn aftermarket xenon 8000 K, te koop op marktplaats voor een bedrag van 70 a 90 euro.

Singapore denk ik, maar ze doen het perfect, niks knipperen ofzo en binnen 20 minuten gemonteerd, ze zijn zo dun dat ze er precies tussen kan. (de stekker en de lamp) :D en nergens tegenaan loopt als je hem dicht doet.
Lil'nas
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

11 dec 2008, 12:46

Ik heb originele xenonlampen maar deze staan ook veel te laag afgesteld.. Moet het ook nog eens aanpassen :P
Weet nu iig dat het logisch is dat ik geen knopje hiervoor kon vinden :P
Kim Cooper
Be Mini
Be Mini

13 dec 2008, 19:57

De lamp-unit kan je zeker zelf demonteren en monteren, het zijn maar 3 moertjes en 1 stekker om hem los te halen. Wat betreft het afstellen, dit kan je simpel doen. Zet je mini tegenover een muur en stel hem 1 of meer metsellaag om hoog. Je kan de lampen met de stelschroef op de lampunit afstellen.Als de tegenliggers beginnen te knipperen heb je ze te hoog staan :lol:

@IMP; ben benieuwd na het resultaat voor de lange duur.

Gr Kim
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”