Radio en airco-bediening omwisselen

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Radio en airco-bediening omwisselen

14 dec 2008, 21:05

Vraagje,

Zit te denken over een pioneer navigatie systeem met klapscherm (avic x3), alleen vind ik het nadeel dat je dan de benzinemeter achter je klapscherm hebt.

Nu weet ik van tekeningen dat de radio op een frame zit, en dat je bij een aftermarket radio een nieuw frame zou moeten kopen om die radio vast te kunnen zetten (vanwege bevestigingspunten). En dat het bedieningspaneel van de airco ook op een frame lijkt te zitten (weet ik niet zeker). Weet iemand dat?

Nu zat ik te denken, als je de radio en de airco-unit nou omdraait, krijg je boven meer ruimte (en de benzine meter komt in zicht) en dus het bedieningspaneel van de airco komt achter het scherm te zitten. Maakt mij verder niks uit, want ik verander daar toch nooit wat aan.

Heeft iemand hier ervaring met het omwisselen van die units? Of weet iemand dat het niet kan, of dat het wel kan?

Danku,
John
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 dec 2008, 21:12

Ik heb het nog nooit gezien, maar als het alleen een ''DIN"' formaat is, dan zou het misschien wel kunnen lijkt mij..... :? :D

Ander dingetje;
Geen idee of het bij de Mini ook zo is, maar bij VW zit er is de bedieningsunit een voeler volgens mij (oudere type)

Misschien een punt om evt rekening mee te houden als je gaat wisselen en je aircobediening komt dan achter het scherm, dat vaak warmte afvoert
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 dec 2008, 21:16

Die voeler zou kunnen ja... niet zo over nagedacht.

Ik heb automatische airco en volgens mij zit de voeler in het midden op het dashboard. (zo'n pieletje wat uitsteekt)
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 dec 2008, 21:22

Alhoewel... Heb net zitten kijken in TIS, en het lijkt dat er een temperatuur sensor achter het bedieningspaneel zit. Lijkt me overigens beetje raar, want je hebt ook je radio die warmte afgeeft en die zit erboven...
MaVaEe
Koeien-teller

14 dec 2008, 21:23

Persoonlijk (niet in de MINI) heb ik slechte ervaringen met de klapschermen van Pioneer. De radio zelf was OK echter de klapmechanisme heb ik 4x moeten repareren buiten garantie...
Afbeelding
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 dec 2008, 21:26

Ja, ben vandaag gaan kijken naar een paar van dat soort schermen, hadden gelukkig niet die van Pioneer staan, maar wel van andere, kenwood enzo. Vond idd die mechanismenn niet erg sterk, liever heb ik een dubbel din systeem, maar weet niet of dat mogelijk is.
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 dec 2008, 21:32

Dat zou wel vet zijn, dubbeldin grootbeeld navi erin en de airco naar onderen 8)
Maar dat zal wel een heel project worden :roll: :(
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

14 dec 2008, 21:41

Omwisselen moet wel kunnen, beide zitten met schroefjes alleen aan de voorkant vast. De schroefjes gaan in plastic hulsjes die uit het frame gehaald kunnen worden. Hier nr. 4 op realoem, heb je meteen de bestelnummers.

Misschien moet je een nieuw gaatje in het frame boren om het geheel op de juiste positie te krijgen. Ik zou dan ook wat van die plastic hulsjes bij de dealer halen, die hebben een bestelnummer in hun computer dacht ik.

Ik heb al eens een opstelling gezien waarbij airco en radio nog verder naar beneden waren geplaatst om ruimte te maken voor een 7 inch scherm gemonteerd boven de radio.

Die achterste pin houd trouwens de radio achter omhoog, daar moet je ook wat op verzinnen als je radio naar beneden wilt plaatsen.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 dec 2008, 21:45

John, als ik me goed herinner dan zitten de sensoren van je oto airco zowel rechts als links van je bedieningsunit. Die 2 kleine cirkeltjes waar die roosterjes inzitten.
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

14 dec 2008, 22:46

Berthil schreef:Ik heb al eens een opstelling gezien waarbij airco en radio nog verder naar beneden waren geplaatst om ruimte te maken voor een 7 inch scherm gemonteerd boven de radio.
Bedoel je deze?

7" scherm
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

14 dec 2008, 23:36

Dat is echt gaaf 8)

Ben je dat van plan?? :wink:
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 dec 2008, 00:43

Ja, dit is denk ik de beste optie... voor achteraf navigatie. Ook een optie is om het af-fabriek navigatiescherm erin te zetten, en dat te kunnen gebruiken met een één-of-andere computer enzo, maar weet niet of je dat scherm ook met aftermarket dingen kan gebruiken of dat het alleen met de MINI apparatuur werkt.

Ik ben bezig met ontwerpen te maken voor een nieuw frame waar alles in moet. Eerst maar eens kijken wel apparaat ik wil kopen en wat de inbouw afmetingen daarvan zijn.

Als bouwkundige durf ik wel te zeggen dat dit een niet al te zware taak is, het is een kwestie van goed uitdenken voordat je je gehele middenconsole vernaggelt. Via mijn oom kan ik, als het nodig is, een volledige stalen frame laten maken zodat het een bouwpakket wordt, wel zo makkelijk. Nadeel is in tegenstelling tot wanneer het van hout maakt, er minder gemakkelijk op locatie veranderingen in aan kan brengen. Dus van te voren goed uitdenken is cruciaal... :O

Ik ga van de week de radio en airco er eens uithalen en bekijken hoe het nou precies vast zit en wat ik moet/kan veranderen.

Belangrijk is om er voor te zorgen dat als je je auto ooit weer verkoopt je het zo nodig naar de oude staat terug kan brengen en dus geen extreme toeren gaat uithalen. Een nieuw setje downtubes is te hebben, maar geen volledig nieuw dashboard :s

Ik heb twee opties gezien, die link van m'n eerdere bericht (de beste denk ik) en nog een andere: http://www.northamericanmotoring.com/fo ... stall.html. De tweede vind ik veel minder geslaagd, want de airco-unit is naar achteren gegaan en de raambediening enzo is iets omhooggegaan om naden te dichten waardoor je in de downtubes de insnedes ziet die er origineel al inzitten vanwege de airco-unit.

Wat denken jullie... haalbaar?
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 dec 2008, 01:19

Ik vind het nu al mooi :wink: :D

Ik vind die van de eerste link mooier, daar zit die airco niet zover weggestopt en ziet er netter uit.....

En origineel MINI navi (lees: die normaal op de plek van de snelheidsmeter zit) uit elkaar halen en (het scherm) in een speciale mal boven de airco plaatsen?? Bedoel je dat met originele navi? Dat zou natuurlijk helemaal leuk zijn, gewoon originele navi 8)

Aan je plan van aanpak is te zien dat als je ervoo gaat het er zeker mooi uit moet gaan zien 8)

Ik ga dit topic in in de gaten houden... :wink:
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

15 dec 2008, 09:04

Met de originele navi bedoel ik het scherm wat je bij de originele navi hebt, op de plaats van de snelheidsmeter plaatsen en daarop een pioneer/jvc/kenwoord/etc navigatiecomputer enzo aansluiten. Dan heb je je scherm op de originele plek, maar heb je andere navigatiesoftware erop draaien. Maar weet niet of je op dat scherm dat soort dingen kan aansluiten of dat het alleen maar werkt met de kabelboom en apparaten van MINI zelf (qua stekkers, benzinemeter die erin zit verwerkt, etc)

Dus niet dat scherm gebruiken en ergens anders plaatsen, maar dat scherm op de originele plek houden en daarop aftermarket units aansluiten. Heb je natuurlijk ook de snelheidsmeter die je bovenop je stuur moet plaatsen.
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

15 dec 2008, 20:19

ow zo bedoel je,

ik heb alleen geen idee of dat mogelijk is....

Dan moet je idd een duoteller achter het stuur hebben....

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”