Vervangen stuurbekrachtigingspomp > we doen ut zelf

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

Vervangen stuurbekrachtigingspomp > we doen ut zelf

21 feb 2009, 20:38

Mijn STB pomp blijft lopen na uitzetten vd motor maar heb verder geen problemen met sturen of i.d.
Morgen kruip ik eronder om te kijken of het iets met de stekkers te maken heeft maar in het ergste geval zal het ding vervangen moeten worden en ik wil natuurlijk niet naar de dealer.

Als ik de TIS DVD's bekijk ziet het vervangen en ontluchten er erg simpel uit dus vraag me af of ik iets over het hoofd zie.
Wie heeft ervaringen hiermee en kan me van tips voorzien ? Ook mbt goedkope pompen.
Laatst gewijzigd door ginoceros op 25 feb 2009, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jordy
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 sep 2008, 20:09

21 feb 2009, 20:46

Dat is toevallig heb ik ook gehad maar ik deed paar keer contact aan en uit en toen bleef hij uit.
Heb er verder niks aan gedaan
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

21 feb 2009, 20:46

Jordy schreef:Dat is toevallig heb ik ook gehad maar ik deed paar keer contact aan en uit en toen bleef hij uit.
Heb er verder niks aan gedaan
Zo begon het vandaag bij mij ook.......
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

21 feb 2009, 21:08

nnp heeft niks op de site staan maar kan altijd ffies bellen...

mega irritant man... hoop niet dat het voorterrein eraf moet om erbij te kunnen om te vervangen... :?

zal eens wat foto's zoeken van toen ik mijn versnellingsbak deed...mss dat daar iets op staat..

Coen
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

21 feb 2009, 21:20

Coen, als het goed is kan ik er vd onderkant zo bij vgl de TIS DVD's dus vgl mij moet het meevallen.
Zal morgen eerst eens even kijken en wat piccies maken.

Heb je kneksies bij NNP want dan mag je bellen, anders doe ik het zelf wel wanneer blijkt dat het nodig is.


Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

21 feb 2009, 21:32

Zie nu bij een autozaak in de buurt dat ze um ook verkopen ! www.hbase.nl > brutoprijs 499
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

21 feb 2009, 22:56

Succes met sleutelen morgen :D
Hopelijk valt het een beetje mee met de kosten ervan..... 8)
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

22 feb 2009, 07:43

Op Engelse forum een adres in de UK gevonden die de dingen voor 190 pond reviseren dus alvast aan het mailen geslagen.
Nu maar eens op zoek naar specialisten in NL

Afbeelding
kamiel
Be Mini
Be Mini
Locatie: Maastricht
Berichten: 654
Lid geworden op: 21 dec 2006, 20:47

22 feb 2009, 09:08

Maar weet je zeker dat het probleem is opgelost met het vernieuwen van de pomp?? als alleen de ventilator blijft lopen kan het dan niet aan de regel unit of aansturing liggen van deze ventilator?? of haal het ding los??

Ik zal een even kijken in de berg reperatiefacteuren van onze mini, wij hebben ook een keer de pomp kapot gehad en hebben deze toen laten vervangen.
Het probleem bij ons was niet dat de fan bleef draaien, maar de hele sturrbekrachteging niet meer werkte :shock: , dat was heeeel lelijk!!
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

22 feb 2009, 10:26

OK, kom d'r juist onder vandaag en moet zeggen dat ik het idee heb dat er reeds een nieuwe pomp onder ligt.
Het is dus echt de pomp zelf die blijft lopen. De stekkers zien er tip top uit dus niet doorgebrand.

Haal de pomp er nog niet onderuit want dan moet ik de hydrauliek leidingen losmaken.

Het is dus ergens een elektrisch probleem, "iets" zorgt ervoor dat ie blijft lopen maar wat.

Moet proberen uit te zoeken of het een elektrisch probleem IN de pomp is of iets wat daarbuiten ligt.....relais of iets dergelijks.

Wie helpt ?!!

Het regent dus ik moest noodgedwongen naar binnen.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

22 feb 2009, 11:11

Studie van mini2.com levert weer wat gegevens op :

De zekeringbox in het motorcompartiment:

F8 > 30A control power K69923 relay, electric power steering pump cooling fan/switch unit heating & ac blower

K69923 zit achter het zekeringskastje in de Mini bij de bestuurder en is het Relay EHPS fan powersteering. deze ehps zorgt voor de oliedruk in de stuurbekrachtiging.

Als de regen weg is hier gaan die route dus even langslopen.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3290
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

22 feb 2009, 11:15

Meer mensen met een altijd draaiende pomp, oplossing die daar genoemd wordt: nieuwe pomp...
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... -most.html

De regeleenheid zit trouwens ingebouwd in de pomp.



Info uit WDS, zegt jouw misschien meer voor het betere stoepsleutelwerk:
Constructie
Elektrische aandrijving - motor met regeleenheid
Hydraulische pomp
Oliereservoir

Op der EHPS-eenheid zijn de hydraulische leidingen evenals 2 stekkers voor de bedrading aangesloten. De eerste stekker zorgt voor de stroomvoorziening van de elektromotor. In de tweede stekker bevindt zich de draad van klem 15, 61 en de D-bus voor de regeleenheid van de EHPS.

Afhankelijk van de omstandigheden bepaalt de EHPS-regeleenheid het toerental van de elektromotor.

De EHPS kent twee bedrijfsomstandigheden. Als geen bekrachtiging nodig is, staat het systeem in de standby-functie. Als het stuurwiel wordt gedraaid, treedt direct de maximale bekrachtiging in werking.

De elektrische bekrachtiging is pas vanaf het toerentalsignaal van de motor in de standby-functie. In dit geval wordt het toerentalsignaal van de dynamo aan klem 61 geleverd.

Als een te hoge temperatuur wordt geregistreerd, dan wordt de stroomopname van de elektromotor verminderd. Deze vermindering verloopt stapsgewijs vanaf 110 °C.

Als de EHPS-regeleenheid de maximale stuuruitslag of bijvoorbeeld een aanslag tegen een trottoirband herkent, dat wordt de stroomsterkte kortstondig tot 30 A verminderd.

Bij stationair toerental van de pomp bedraagt de stroomsterkte in de elektromotor circa 8 A.

De EHPS-stuurinrichting werkt bij een spanning tussen 9 en 16 V. Buiten dit bereik werkt de stuurbekrachtiging niet.

De EHPS-regeleenheid is geschikt voor een diagnose. In het storingsgeheugen kunnen de volgende storingen worden opgeslagen
-Storing in de spanningsvoorziening
-Storing in de elektromotor
-Storing door te hoge temperatuur
-Storing in regeleenheid

Een diagnose moet na de verkorte test met de testmodules van het controleschema worden uitgevoerd.

Als in geval van een storing geen storingscode wordt uitgelezen, dan moet in de functiekeuze het betreffende document en testmoduul worden gekozen. Bovendien kunnen de regeleenheidfuncties worden gebruikt.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

22 feb 2009, 11:21

Hee Robert, superbijdrage man, ik heb de Tis DVD's maar daar kan ik deze info niet uithalen.
Heb die topics idd gelezen.

Denk dat ik maar weer alles in elkaar zet en morgen de dealer bel voor een diagnose/uitlees afspraak
FRANK69
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: sint-katelijne-waver (belgie)
Berichten: 135
Lid geworden op: 05 okt 2008, 16:46

22 feb 2009, 12:03

Klein vraagje hierbij:
als je u wagen laat uitlezen of onderhouds interval laat resetten , kan de software van beek dan weg zijn ofzo ,of ben ik compleet mis :oops:
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

22 feb 2009, 13:33

@ Frank...hoort in een ander topic thuis.

Heb de elektra nagekeken en daar lijkt niets mis mee.
Vanwege de regen kan ik niet verder sleutelen dus morgen even wat antwoorden van bedrijven afwachten en de BMW dealer bellen.... daarna beslissen wat ik doe ..... pest is dat ik goed zelf kan vervangen maar zou um ook wel aan de diagnose willen hebben om te kijken of er meer loos is.
De ventilator werkt iig buiten de auto wel.

Ga nu maar weer verder met de struts.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”