Mijn STB pomp blijft lopen na uitzetten vd motor maar heb verder geen problemen met sturen of i.d.
Morgen kruip ik eronder om te kijken of het iets met de stekkers te maken heeft maar in het ergste geval zal het ding vervangen moeten worden en ik wil natuurlijk niet naar de dealer.
Als ik de TIS DVD's bekijk ziet het vervangen en ontluchten er erg simpel uit dus vraag me af of ik iets over het hoofd zie.
Wie heeft ervaringen hiermee en kan me van tips voorzien ? Ook mbt goedkope pompen.
Vervangen stuurbekrachtigingspomp > we doen ut zelf
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Vervangen stuurbekrachtigingspomp > we doen ut zelf
Laatst gewijzigd door ginoceros op 25 feb 2009, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Coen, als het goed is kan ik er vd onderkant zo bij vgl de TIS DVD's dus vgl mij moet het meevallen.
Zal morgen eerst eens even kijken en wat piccies maken.
Heb je kneksies bij NNP want dan mag je bellen, anders doe ik het zelf wel wanneer blijkt dat het nodig is.

Zal morgen eerst eens even kijken en wat piccies maken.
Heb je kneksies bij NNP want dan mag je bellen, anders doe ik het zelf wel wanneer blijkt dat het nodig is.

- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- kamiel
- Be Mini
Bericht
Maar weet je zeker dat het probleem is opgelost met het vernieuwen van de pomp?? als alleen de ventilator blijft lopen kan het dan niet aan de regel unit of aansturing liggen van deze ventilator?? of haal het ding los??
Ik zal een even kijken in de berg reperatiefacteuren van onze mini, wij hebben ook een keer de pomp kapot gehad en hebben deze toen laten vervangen.
Het probleem bij ons was niet dat de fan bleef draaien, maar de hele sturrbekrachteging niet meer werkte
, dat was heeeel lelijk!!
Ik zal een even kijken in de berg reperatiefacteuren van onze mini, wij hebben ook een keer de pomp kapot gehad en hebben deze toen laten vervangen.
Het probleem bij ons was niet dat de fan bleef draaien, maar de hele sturrbekrachteging niet meer werkte

- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
OK, kom d'r juist onder vandaag en moet zeggen dat ik het idee heb dat er reeds een nieuwe pomp onder ligt.
Het is dus echt de pomp zelf die blijft lopen. De stekkers zien er tip top uit dus niet doorgebrand.
Haal de pomp er nog niet onderuit want dan moet ik de hydrauliek leidingen losmaken.
Het is dus ergens een elektrisch probleem, "iets" zorgt ervoor dat ie blijft lopen maar wat.
Moet proberen uit te zoeken of het een elektrisch probleem IN de pomp is of iets wat daarbuiten ligt.....relais of iets dergelijks.
Wie helpt ?!!
Het regent dus ik moest noodgedwongen naar binnen.
Het is dus echt de pomp zelf die blijft lopen. De stekkers zien er tip top uit dus niet doorgebrand.
Haal de pomp er nog niet onderuit want dan moet ik de hydrauliek leidingen losmaken.
Het is dus ergens een elektrisch probleem, "iets" zorgt ervoor dat ie blijft lopen maar wat.
Moet proberen uit te zoeken of het een elektrisch probleem IN de pomp is of iets wat daarbuiten ligt.....relais of iets dergelijks.
Wie helpt ?!!
Het regent dus ik moest noodgedwongen naar binnen.
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Studie van mini2.com levert weer wat gegevens op :
De zekeringbox in het motorcompartiment:
F8 > 30A control power K69923 relay, electric power steering pump cooling fan/switch unit heating & ac blower
K69923 zit achter het zekeringskastje in de Mini bij de bestuurder en is het Relay EHPS fan powersteering. deze ehps zorgt voor de oliedruk in de stuurbekrachtiging.
Als de regen weg is hier gaan die route dus even langslopen.
De zekeringbox in het motorcompartiment:
F8 > 30A control power K69923 relay, electric power steering pump cooling fan/switch unit heating & ac blower
K69923 zit achter het zekeringskastje in de Mini bij de bestuurder en is het Relay EHPS fan powersteering. deze ehps zorgt voor de oliedruk in de stuurbekrachtiging.
Als de regen weg is hier gaan die route dus even langslopen.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Meer mensen met een altijd draaiende pomp, oplossing die daar genoemd wordt: nieuwe pomp...
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... -most.html
De regeleenheid zit trouwens ingebouwd in de pomp.
Info uit WDS, zegt jouw misschien meer voor het betere stoepsleutelwerk:
Constructie
Elektrische aandrijving - motor met regeleenheid
Hydraulische pomp
Oliereservoir
Op der EHPS-eenheid zijn de hydraulische leidingen evenals 2 stekkers voor de bedrading aangesloten. De eerste stekker zorgt voor de stroomvoorziening van de elektromotor. In de tweede stekker bevindt zich de draad van klem 15, 61 en de D-bus voor de regeleenheid van de EHPS.
Afhankelijk van de omstandigheden bepaalt de EHPS-regeleenheid het toerental van de elektromotor.
De EHPS kent twee bedrijfsomstandigheden. Als geen bekrachtiging nodig is, staat het systeem in de standby-functie. Als het stuurwiel wordt gedraaid, treedt direct de maximale bekrachtiging in werking.
De elektrische bekrachtiging is pas vanaf het toerentalsignaal van de motor in de standby-functie. In dit geval wordt het toerentalsignaal van de dynamo aan klem 61 geleverd.
Als een te hoge temperatuur wordt geregistreerd, dan wordt de stroomopname van de elektromotor verminderd. Deze vermindering verloopt stapsgewijs vanaf 110 °C.
Als de EHPS-regeleenheid de maximale stuuruitslag of bijvoorbeeld een aanslag tegen een trottoirband herkent, dat wordt de stroomsterkte kortstondig tot 30 A verminderd.
Bij stationair toerental van de pomp bedraagt de stroomsterkte in de elektromotor circa 8 A.
De EHPS-stuurinrichting werkt bij een spanning tussen 9 en 16 V. Buiten dit bereik werkt de stuurbekrachtiging niet.
De EHPS-regeleenheid is geschikt voor een diagnose. In het storingsgeheugen kunnen de volgende storingen worden opgeslagen
-Storing in de spanningsvoorziening
-Storing in de elektromotor
-Storing door te hoge temperatuur
-Storing in regeleenheid
Een diagnose moet na de verkorte test met de testmodules van het controleschema worden uitgevoerd.
Als in geval van een storing geen storingscode wordt uitgelezen, dan moet in de functiekeuze het betreffende document en testmoduul worden gekozen. Bovendien kunnen de regeleenheidfuncties worden gebruikt.
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... -most.html
De regeleenheid zit trouwens ingebouwd in de pomp.
Info uit WDS, zegt jouw misschien meer voor het betere stoepsleutelwerk:
Constructie
Elektrische aandrijving - motor met regeleenheid
Hydraulische pomp
Oliereservoir
Op der EHPS-eenheid zijn de hydraulische leidingen evenals 2 stekkers voor de bedrading aangesloten. De eerste stekker zorgt voor de stroomvoorziening van de elektromotor. In de tweede stekker bevindt zich de draad van klem 15, 61 en de D-bus voor de regeleenheid van de EHPS.
Afhankelijk van de omstandigheden bepaalt de EHPS-regeleenheid het toerental van de elektromotor.
De EHPS kent twee bedrijfsomstandigheden. Als geen bekrachtiging nodig is, staat het systeem in de standby-functie. Als het stuurwiel wordt gedraaid, treedt direct de maximale bekrachtiging in werking.
De elektrische bekrachtiging is pas vanaf het toerentalsignaal van de motor in de standby-functie. In dit geval wordt het toerentalsignaal van de dynamo aan klem 61 geleverd.
Als een te hoge temperatuur wordt geregistreerd, dan wordt de stroomopname van de elektromotor verminderd. Deze vermindering verloopt stapsgewijs vanaf 110 °C.
Als de EHPS-regeleenheid de maximale stuuruitslag of bijvoorbeeld een aanslag tegen een trottoirband herkent, dat wordt de stroomsterkte kortstondig tot 30 A verminderd.
Bij stationair toerental van de pomp bedraagt de stroomsterkte in de elektromotor circa 8 A.
De EHPS-stuurinrichting werkt bij een spanning tussen 9 en 16 V. Buiten dit bereik werkt de stuurbekrachtiging niet.
De EHPS-regeleenheid is geschikt voor een diagnose. In het storingsgeheugen kunnen de volgende storingen worden opgeslagen
-Storing in de spanningsvoorziening
-Storing in de elektromotor
-Storing door te hoge temperatuur
-Storing in regeleenheid
Een diagnose moet na de verkorte test met de testmodules van het controleschema worden uitgevoerd.
Als in geval van een storing geen storingscode wordt uitgelezen, dan moet in de functiekeuze het betreffende document en testmoduul worden gekozen. Bovendien kunnen de regeleenheidfuncties worden gebruikt.
- ginoceros
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
@ Frank...hoort in een ander topic thuis.
Heb de elektra nagekeken en daar lijkt niets mis mee.
Vanwege de regen kan ik niet verder sleutelen dus morgen even wat antwoorden van bedrijven afwachten en de BMW dealer bellen.... daarna beslissen wat ik doe ..... pest is dat ik goed zelf kan vervangen maar zou um ook wel aan de diagnose willen hebben om te kijken of er meer loos is.
De ventilator werkt iig buiten de auto wel.
Ga nu maar weer verder met de struts.
Heb de elektra nagekeken en daar lijkt niets mis mee.
Vanwege de regen kan ik niet verder sleutelen dus morgen even wat antwoorden van bedrijven afwachten en de BMW dealer bellen.... daarna beslissen wat ik doe ..... pest is dat ik goed zelf kan vervangen maar zou um ook wel aan de diagnose willen hebben om te kijken of er meer loos is.
De ventilator werkt iig buiten de auto wel.
Ga nu maar weer verder met de struts.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors