Enige tijd niet van ons gehoord

Gisteren wil ik invoegen op de snelweg, ga de bocht in, trap koppeling in en zet 'm in z'n 3, laat koppeling opkomen en KRRRK! Versnellingspook slaat uit versnelling en een erg akelig ratelend geluid. (Zat ie er niet goed in dan of stonden tanden verkeerd?)

Ik voelde gerommel aan de pook en aan de pedalen.
Ik kon wel gewoon doorrijden, ik moest naar huis! Met een hele volle auto duikspullen en onweer op komst terwijn onze paarden buiten staan, ik moest wel.....
Als ik wat harder reed hoorde je het des te minder. Maar zodra ik de koppeling intrap of gas loslaat begint alles weer te ratelen. Zelfs in z'n vrij maakt het een vreselijk geluid.
Bij het stoplicht moesten we bijna uitstappen door de stank. Niet te geloven!
Toen ik op wilde trekken, heel voorzichtig, voelde ik hem slippen. Hij had duidelijk moeite en voelde echt heel anders.
Hij slipte echt, zo'n rare pauze dat je gas geeft maar niet vooruit komt. Dat is een moment van een seconde dat wel hoor.
Eenmaal thuis zagen we onder de auto een plasje olie. Volgens mijn zwager was het bak olie. Dat ruikt scherp en apart.
We hebben de Mini aan laten staan en even zo gelaten. Toen ik de Mini wilde parkeren en koppeling op liet komen leek hij wel uit te slaan. Sputteren en stotteren, ratelen. Weer gestopt en opnieuw geprobeerd.
Toen ging het wel. Hij reed keurig in z'n 1 weg. Geen rare ratelende geluiden, alleen z'n lieve piepje. Dus een rondje gereden om het huis maar al heel snel was daar dat akelige geluid weer, vooral bij gas los of koppeling inhouden.
Dus we hebben hem op z'n plekje gezet en weltruste gewenst..... Wat nu?!?!?!

Vandaag ga ik een vriend bellen die heeft een garage waar we de Mini laatst nog een grote grondige beurt hebben gegeven (niet meer Renova). Onze Mini ONE komt uit 2001 en heeft allang de 5 jaar garantie niet meer. Paar weken geleden heeft hij de 100.000 kilometer gehaald, dat is inmiddels iets meer (+/- 2500km).
Ik heb hier gelezen op het forum dat dit vaker voorkomt bij de eerste Mini's en dat je daar mee terug kan en om een vergoeding kan vragen vanwege de ''kinderziekte''? Maar ons scheetje is net 8 jaar oud....
Dan is dat toch eigenlijk een beetje schijnheilig? Of heb ik het mis?
Het is natuurlijk weer een van de duurste dingen die je kapot kan hebben.. en ik vrees dat het goed mis is...?
Iemand een tip? Advies? of reactie?
Dank!
Groetjes Maureen en Robert-Jan