Kacheltje wordt gloeiend heet.

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
martijncooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Kacheltje wordt gloeiend heet.

16 mei 2009, 17:38

Dag mensen!
Na toch alweer zo'n jaartje geen problemen te hebben gehad (zie topic stuurbekrachtiging blijft aan),
is Murphy weer eens bij mij langs geweest.

Het verhaal van de kachel:
Tijdens een midweekje weg naar Duitsland was het tijdens de heenreis al raak:
Het begon bij de voorruit zachtjes aan te roken. Om het verhaal kort te houden, kacheltje lek, omleiding
aan laten leggen door de bmw-service (wel aan te raden in het buitenland, kostte me maar 45 euro voor de arbeid,
de rijkosten werden betaald door BMW).

Na het kacheltje in Nederland vervangen te hebben, klapte het nieuwe kacheltje ook na 2,5 maand!
Echter nu met een bijkomend probleem, alle waarschuwingslampjes gingen aan, toerenteller, benzinemeter, temperatuurmeter noem maar op alles sloeg in de ronde.
Onder de garantiestelling is er weer een nieuw kacheltje erin gezet en na een week een vochtvreter in mijn auto te
hebben gelegd verdwenen de waarschuwingslampjes en dergelijke.

Wat een verhaal he?... maar nu het probleem:
Mijn kachel wordt echt laaiend heet!

- Heb gekeken naar het kacheltje en deze is een origineel van mini;
- Bij het rijden loopt de temperatuurmeter normaal op en blijft net onder het middelste streepje (goed dus);
- Na een kort stukje rijden wordt mijn radiator ook warm, dus de thermostaat gaat ook open;
- Ik kan ook geen kachelkraan ontdekken, zit deze mischien in of aan m'n motorblok? Op de WDS-cd-rom kan ik niks
over een kachelkraan vinden, alleen in de lijst signalen komt wel de kachelkraansignaal voor.

Iemand enig idee, ervaring?
IMP
Mod virus alert!
Mod virus alert!

16 mei 2009, 21:11

Hallo Martijn,
Ik heb laatst ook een lek in de kachelradiateur gehad, werd het erg mistig van in de auto en de matten waren drijfnat. De radiateur laten vervangen en de boel was weer gemaakt.
Bij de garage zeiden ze dat de koelvloeistof van de mini en oudere bmw 3 series erg hoog lag, hoger dan de standaard.
Bij het motorblok zitten 2 tappunten, 1je rechts van het motorblok en 1tje links voorin (zit zo'n kruiskopdopje).
Maar volgens mij zit er geen afsluitkraantje op als je dat bedoeld.
Misschien dat iemand anders van hier dat weet.

Gr Ivo
martijncooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

17 mei 2009, 00:25

Dag Ivo,
bedankt voor je reactie.
Het was idd aardig schrikken ja, enorme rookontwikkeling en gelijk beslagen ramen, erg gevaarlijk.
Nog wel even een tip: smeer een paar druppeltjes dreft uit op de binnenkant van je voorruit, echt geweldig,
ik verzeker je dat ze dan niet meer beslaan! Was een tip van m'n schoonmoeder, de schat. Bij de tweede keer
dat het kacheltje lekte geen problemen met het beslaan van de voorruit.

Het tappuntje voorin heb ik idd weleens ontdekt ja, wordt mischien gebruikt voor het ontluchten?

Het plastic kapje die de leidingen van het kacheltje beschermen is bij een rit van zo'n 15 km niet meer aan te raken,
gloeiend heet! Mijn temperatuurregeling voor de rest werkt wel goed, alleen enorrrrme warme voeten.

Het kachelkraantje zou ervoor moeten zorgen dat als ik geen verwarmde lucht nodig heb voor de temp. regeling
er ook geen koelvloeistof door m'n kacheltje stroomt. Maar is dit bij de mini ook zo?

Hoe warm is het plastic kapje bij jullie?

Met vriendelijke groet,

Martijn.
martijncooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

21 mei 2009, 19:17

Jammer dat er zo weinig respons is van dit probleem, waarschijnlijk is dit geen vaak voorkomende klacht...
of jullie hebben alemaal een hekel aan mij :p

Toch voor de passieve lezers, hier de vooruitgang:
Aan de hand van verhalen over vocht en de A1 basismoduul (ZKE) ben ik vandaag op jacht geweest naar dit moduul.
Aangezien m'n kachel tweemaal is geknapt en m'n boordcomputer helemaal over de rooie was, leek me het geen slecht
idee om even de connectors van dit moduul te controleren op vocht.

Na de plastic dorpelzijkanten eruit te hebben gehaald kwam ik erachter dat de gehele vloer aan de onderkant zeik- en zeiknat was, zowel bij de bestuurderskant als de passagierskant.

De 4 stekkers op de A1 basismoduul zien er allemaal goed uit en heb geen beschadigingen kunnen vinden van de kabelbomen (ze waren wel zeiknat).

Na het aansluiten van de connectors (en de accu) nog steeds een lampje van mn bandenspanningsysteem en er eentje bij:
waarschuwingslampje van de gordel. Deze is met geen mogelijkheid uit te krijgen! Denk dat dit met de software te maken heeft. Toch maar even naar de dealer om dit moduul uit te laten lezen.

Met vriendelijke groet,

Martijn
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 mei 2009, 19:24

martijncooper schreef:Jammer dat er zo weinig respons is van dit probleem, waarschijnlijk is dit geen vaak voorkomende klacht...
of jullie hebben alemaal een hekel aan mij :p
Ik denk het eerste, en zeker niet het laatste! :wink:

Ik heb er zelf nog niet eerder van gehoord! Succes met het oplossen van dit irritante probleem!
martijncooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

21 mei 2009, 22:20

Haha, nou gelukkig maar Sven, voor jou Karma!

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”