Raar geluid bij stationair :S

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Hodia
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Raar geluid bij stationair :S

23 jun 2009, 22:20

Hallo allemaal!

Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse bezitter van een Mini uit 2004. Wat een geweldige auto, maar goed dat hoef ik jullie niet te vertellen. De proefrit had me helemaal overtuigd want ik was helemaal weg van het rijgedrag.
Toen ik zaterdag de auto kreeg viel me op dat bij het stoplicht (als ik lang moest wachten) de motor af en toe hoorde, ja hoe leg je dat uit alsof je iets van onder de motorkap stationair hoort draaien en je hoort dit in de auto. Nu heb ik wat op het forum zitten kijken en iedereen schrijft over het zingen van de stuurbekrachtiging. Ik moet zeggen dat ik het idee heb als ik op dat moment aan het stuur draait het minder wordt.

Is dit het geluid waar jullie het allemaal over hebben of is dit zingende geluid constant? Bij mij is het meer dat het geluid komt en dan verdwijnt het weer even :)
BigD
Winnaar v/d "oranje pylon"

23 jun 2009, 22:49

het zingende geluid van de stuurbekrachtiging is niet constant :wink: wordt met het sturen meer en minder en licht aan de stand van de wielen enz... :wink:

Greetz BigD
the F56 story of Brenda
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

24 jun 2009, 06:48

Ook welkom op het forum, er is ook een voorstel-topic. Misschien wil je daar ook iets intikken??

Maar.... je hoort iets stationair onder de motorkap draaien? De motor! :mrgreen: (Sorry, inkoppertje...)
Kan de stuurbekrachtingspomp zijn, maar ook één of andere ring/lager in de versnellingsbak/koppeling. Sommige MINI's uit de eerste serie (2004 zou daar eigenlijk niet meer onder vallen!) hebben dat euvel... Ook daar is op het forum wel info over te vinden.
Hodia
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 jun 2009, 08:49

Tnx voor jullie reactie. Ik ga zometeen even langs het voorstelforum :P.
Haha het is maar goed dat ik de motor hoor ;)
Ik herken me er inderdaad in dat het soms meer en soms minder is en dat ook vaak aan de stand van de wielen / stuur ligt.
Het is wel zo dat als ik net stilsta ik het niet hoor / voel maar pas na ongeveer 5 á 10 seconden. Dat voelen bedoel ik mee dat ik het idee heb dat het stuur heel licht meevibreert als dat geluid tevoorschijn komt en dat doet ie niet als het geluid weg is. Herkenbaar of niet?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

25 jun 2009, 10:05

Klinkt als een lager in de versnellingsbak. Maar dat weet je pas zeker als het echt kapot gaat en je stil komt te staan. Al kan er nog meer schade ontstaan aan de bak als het lager echt kapot gaat, Nu kun je misschien volstaan met het lager vervangen. Ik weet niet hoe ver je van Spenki woont maar die heeft er veel verstand van en doet ook reperaties. Die is volgende week echter met vakantie.
Hodia
Nieuw Lid
Nieuw Lid

25 jun 2009, 10:22

Dank voor je reactie!
Nou ik heb hem bij een dealer gekocht (geen Mini dealer) met Bovag garantie dus kan daar sowieso terug gaan. Vraag me alleen af of het niet verstandiger is even langs de Mini dealer in Eindhoven te gaan omdat die misschien sneller een diagnose kan stellen.

Al moet ik je aanbod wil onthouden voor het moment dat de garantie voorbij is :)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

25 jun 2009, 12:15

Een Mini dealer zal het inderdaad beter kunnen herkennen als het goed is.
Maar ik zou even navragen bij de verkoper of je de rekening vergoed krijgt want als de dealer alleen al naar je auto kijkt ben je al 40 Euro kwijt.
Ri
Rini

25 jun 2009, 19:09

En als ie dan ook nog wat zegt kost het al € 80,- :?
Succes met het opsporen met het mogelijke probleem.
Berthil schreef:Een Mini dealer zal het inderdaad beter kunnen herkennen als het goed is.
Maar ik zou even navragen bij de verkoper of je de rekening vergoed krijgt want als de dealer alleen al naar je auto kijkt ben je al 40 Euro kwijt.
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

25 jun 2009, 19:48

Goedemorgen meneer. Wat is het probleem?

Euh niks.. alleen dat ik nu 80 euro lichter ben waarschijnlijk :P
Hodia
Nieuw Lid
Nieuw Lid

28 jun 2009, 16:32

Vrijdag toch naar de garage geweest waar ik hem gekocht heb... zoals altijd als je naar de dokter gaat is de klacht over ;) haha nee hij deed het wel een stuk minder dan bijv. voor een stoplicht etc. maar het geluid dat ik hoorde kwam volgens hun doordat de motor iets moet werken voor de stuurbekrachting dus inderdaad het geluid wat jullie omschrijven..

Ik kijk het nog eens aan anders ga ik toch maar eens langs de mini dealer hier in de buurt en tja die kosten daar komen we dan ook nog wel overheen ;)
JoepMini
One wheel wonder
One wheel wonder

06 jul 2009, 20:58

Het kan ook zijn dat het komt door de airco, wanneer ik stil sta voor bijv. een stoplicht, dan hoor ik de airco meer "lawaai" maken, om even wat frisse lucht naar binnen te halen, de motor maakt dan ook even wat meer toeren.
Hodia
Nieuw Lid
Nieuw Lid

16 jul 2009, 10:03

Klopt inderdaad. Het was natuurlijk ook ontzettend warm de eerste weken dat ik hem had, dus de airco maakte overuren. Als ik de auto 's morgens start en ik rij weg heb ik de eerste km nog nergens last van want dan draait hij stationair zo'n 1000 toeren, maar zodra hij even onderweg is en het toerental op zo'n 750 (denk ik aan de meter te zien) gaat staan hoor je inderdaad dat de motor wat moet bijspringen om de airco en andere elektronica bij te benen. Als ik dan ook maar ietjes gas geeft en ik hou dan bijv op 900 toeren is dat geluid ook helemaal weg. Ik weet niet of 750 toeren misschien te laag is voor een mini en of ik dit misschien moet laten bijstellen?
Het is ook minder als bijv. de airco uit is, de radio uit, lampen uit, volgens mij is het dus puur een kwestie van dat 750 toeren net iets te weinig is en de motor (of iets onder de motorkap ;)) moet werken. Jullie denken misschien dat is toch logisch, maar ik kom uit een golf 2 en die had weinig tot geen elektronica haha.

Ander vraagje: welke benzine gebruiken jullie voor een Cooper 1.6? Euro 95 of euro 98? Ik tank op dit moment altijd 98 maar 95 is duidelijker goedkoper. In het boekje staat dat beide kan, maar ik dacht zelf altijd dat 98 beter is?
WoK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 jul 2009, 10:58

gewoon 95 in pleuren....

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”