Audio probleem: ruis en kraak

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Audio probleem: ruis en kraak

06 jul 2009, 21:55

Mede forummers,

Ik heb een probleem met mijn audio en ik hoop dat iemand advies heeft.

Sinds een week of twee had ik bij het "starten" van de radio of CD een soort kraakje over de speakers. Dit was er niet altijd en was na een seconde of drie weer weg. Afgelopen weekend werdt het echter min of meer constant een kraak of een soort resonatie/ruis(?). Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Het is allemaal vrij plotseling gekomen, maar ik wil het erg graag weer weg hebben. Hoor graag alle tips, trucs en oplossingen.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door BRG op 12 dec 2009, 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 jul 2009, 23:12

Weet je dat dat bij mij hetzelfde is? Het is trouwens alleen als je de extra knop omzet voor de versterker. Als je die uit zet heb ik het niet. Maar soms wel irritant, dacht eerst dat m'n speakers naar de klote waren, maar het lijkt iets met de versterker te maken te hebben.

Iemand hier een idee?
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

07 jul 2009, 12:44

gedeelde smart is in ieder geval halve smart :?
Hopelijk weet een van de experts op het forum wat het kan zijn.
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

08 jul 2009, 08:22

Heeft dan niemand enig idee hoe zit kan zijn ontstaant :shock:
Tips mogen ook per pm gestuurd worden hoor :lol:
WoK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 jul 2009, 11:03

Wat ik vermoed, maar ik weet niet precies wat je nu bedoelt, is dat je te weinig massa hebt.

Ik weet ook niet hoe de DPSM module is aangesloten (hoe dit normaal word aangesloten) maar moet je daar ook voeding en massa op aansluiten? of is het plug n play?

Wat je in eerste instantie kan proberen, is extra massakabel op de accu vast zetten (denk dat 10 a 15 mmq meer dan voldoende is)

Wat ook een mogelijkheid is.
De bedrading naar je speakers hebben een interferentie (of hoe je t ook schrijft) met de voeding van je DPSM module.
Wat je dan kan doen is de bedrading wat omleggen, zodat ze niet tegen elkaar liggen, of tenminste zoveel mogelijk van elkaar verwijderd zijn.

Wat Jstuyts zegt: Als ik m uit zet heb ik er geen last van
kan duiden op het naast elkaar liggen van de speaker bedrading en de voeding van het dingetje...
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

08 jul 2009, 17:24

Hoi Wok,

Bedankt voor je reactie. Zal straks eens kijken of een van bovenstaande helpt.

Groet, Huib
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 aug 2009, 12:41

Heeft iemand al misschien een idee hoe dit kan komen?

Nu heb ik het ook als de knop uit staat. Ik heb nu zelfs twee keer gehad, dat ik opeens een keihard geluid uit de speaker krijg voor ongeveer 10 seconden, een paar harde blobs achter mekaar (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven), en dat gaat alleen maar weg als je de auto uitzet. Die ruis heb ik nu ook iets meer... ook als de radio uit is. Is dit misschien een typisch geval van een speaker te hebben opgeblazen (al lijkt me dat sterk, want zo hard heb ik ze nou ook weer niet staan)?

Vragen: Die massa, waar moet je die precies op aansluiten? Waar aan de kit en waar aan de auto? Heb er nog niet naar gekeken, maar er zit een zekering in de rode kabel die loopt van de accu naar de versterker, als die kapot zou zijn, werkt de set dan nog of dan niet meer, of krijg je dan juist ruis en kraak? Is massa trouwens en hetzelfde als de aarde?

Anders ben ik wel klaar met het systeem en koop ik die van het forum om te testen of het daarmee ook is...

Heb je al verbeteringen BRG?
WoK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

31 aug 2009, 14:04

Als de zekering kapot is...(door gefikt) dan heeft ie dus zn werk gedaan.
Dat is zeg maar waar die zekering voor is....dat de hele zooi niet in de fik vliegt vanwege korstluiting....

Met andere woorden....zekering door -> geen voeding naar je versterker
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 sep 2009, 09:06

Ik heb het idd niet meer teruggekoppeld :oops: . Ik heb alle aansluitingen gecheckt en opnieuw aangedrukt. Ik heb nog geen idee wat het nu heeft veroorzaakt, maar het is weg. Zal toch wel ergens een los contactje oid zijn.

Alles checken (dus auto weer uit elkaar :? ) zou kunnen helpen.

Groet en succes
Laatst gewijzigd door BRG op 12 dec 2009, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

13 sep 2009, 20:57

Nou mensen, heb wat aansluitingen bekeken, aangedrukt en kabels uit mekaar gehaald, maar dit heeft het probleem niet echt weg doen gaan... Ben nu net op en neer naar limburg gegaan en heb t weer twee keer gehad. Zo'n 8 seconden een keihard gedreun uit de speakers en dan houd het weer op, ook als de radio uit staat komt t uit het niets. Dan die ruis, die is 10x erger als ik die knop omzet om een concertzaal te maken (dat is zo'n extra die je met het DPSM krijgt). Ik heb er ook een parrot mki9200 inzitten, als ik dan tijdens dat geluid een ipod aanzet via die parrot, gaat het geluid direct weg. Dus ik denk dat het aan de versterker ligt, zou dat kunnen? Want die parrot gebruikt wel dezelfde speakers dus als het aan de speakers ligt zou ik dat geluid ook moeten krijgen.

Het is echt een drama zo, dus zou iemand mij tips kunnen geven waaraan het zou kunnen liggen en wat ik zou kunnen doen om het te verhelpen? Ik ga nog even kijken of ik de versterker van de DPSM eruit tussenuit kan schakelen en kijken of het geluid dan nog steeds komt. Anders weet ik niet wat zou kunnen zijn? Kan het de radio boost zijn? Of de ipod interface? Of misschien wel die parrot?

...HELP...
GreyCooperS
Forum Junky

13 sep 2009, 21:23

@jstuyts,

PM begin deze week TOMTOM ff. Hij is dan terug uit het buitenland en ik weet dat hij behoorlijk kaas heeft gegeten van de MINi audio...

Succes!
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go

2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

16 sep 2009, 09:08

Ik heb Tomtom direct gepmed, nog geen reactie...

Verder hier helemaal niemand? Zou het ook aan de radio boost kunnen liggen?
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

24 sep 2009, 10:27

Ik heb gister mijn vaste serviceadviseur bij kalfsbeek gesproken en die zegt dat ik gewoon twee jaar garantie heb op alle onderdelen. Ik heb gisteren bepaalt dat het echt de versterker is. BMW zegt dat ik gewoon onder de garantie een nieuwe krijg (heb hem bij BMW duitsland gekocht) als inderdaad blijkt dat het de versterker is. Daar ga ik dalijk voor langs, dan mogen zij kijken wat ze er mee doen.
TomTom
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

24 sep 2009, 12:40

@jstuyts,
ben benieuwd. Had je de parrot carkit al een keer losgekoppeld?
The Member Formely Known As KSTJA0

Afbeelding
jstuyts
Mod virus alert!
Mod virus alert!

24 sep 2009, 13:30

Ja, ik heb alles los gehaald dit weekend. En alle mogelijkheden geprobeerd en het is volgens mij echt de versterker.

Ben net bij kalfsbeek geweest en die bevestigen inderdaad na contact gehad te hebben met de garantieafdeling dat ik twee jaar garantie heb op de onderdelen (dus dat valt gelukkig mee). Dan hoef ik alleen maar de onderzoekskosten te betalen...

A.s dinsdag heb ik een afspraak gemaakt, dan zullen we zien wat ze hebben gedaan...

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”