Advies gevraagd: Prijzige reparaties n.a.v. APK -> UPDATE

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Advies gevraagd: Prijzige reparaties n.a.v. APK -> UPDATE

14 jul 2009, 13:17

Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig. 'k Werd zojuist gebeld door de Mini-dealer (Breeman, R'dam) waar m'n auto nu staat voor APK en grote beurt. Er is nogal wat mis: totaal bedrag: €2950,- !!!! Daar schrok ik toch wel ff van. Zeker omdat ik in mei ook al €1300,- heb uitgegeven aan een nieuwe koppeling en gasklephuis.

Dit is er mis:
- Mini Inspectie II (beurt) etc: € 330,-
- Microfilter voor interieurventilatie: € 33,-
- APK en viergasmeting: € 41,-
- Remschijven en remblokken voor: € 274,-
- Remvloeistof: € 68,-
- Koelvloeistof: € 50,-
- Beeld van 1 van de koplampen is niet goed (APK afkeur), koplamp vervangen: € 231,-
- Koplamp afstellen: € 15,-
- Kentekenplaat verlichting (2x, APK afkeur): € 10,-
- Benzinetank beugel verroest (APK afkeur), vervangen: € 76,-
- Lekkage in hoofdleiding koppeling, vervangen: € 180,- (vandaar dat de koppeling vervangen moest worden)
- Veerschotels voor kapot (APK afkeur) vervangen: € 366,-
- Reactiestang voor stabilisator verroest (?), vervangen: € 335,-
- Nieuwe banden voor (2 mm profiel) (2x goodyear NCT5 RFT HR): € 356,-
- Benzine gallerij niet goed gemonteerd (injectie-systeem, APK afkeur), aanpassen: € 15,-
- 3e remlicht kapot (APK afkeur), vervangen: € 63,-
- Achterruit sproeier verstopt: € 30,-

En dan gaat er nog BTW overheen. Lijken jullie dit reële prijzen?
Pffff, ik baal hier echt van. Wat is jullie advies? Ik ben niet zo'n stoepsleutelaar. Vooral vanwege tijdgebrek en ontbreken van juist gereedschap.
En ik was nog zo van plan om nieuwe velgen met banden te kopen als de APK en beurt meevielen..... misschien toch maar kijken naar nette 17" inplaats van € 1400,- uit te geven aan R105's.... :( *snik*

Groetjes Rianne
Laatst gewijzigd door Cannuccia op 16 jul 2009, 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Ossie
The Calendar Guy

14 jul 2009, 14:04

Zoek heeeeel snel een andere dealer!!!

Je wordt belazerd waar je bij staat:

Inspectie II is incl.: microfilter, APK (is meestal icm een beurt sowieso gratis) en koelvloeistof.
Voor de rest: een nieuwe koplamp omdat het beeld niet goed is....nooit van gehoord!! Hij is of lek of het glas is kapot, dan pas vervangen.
En dan ook nog apart geld vragen voor het afstellen... :s
Banden zou ik ook niet door een dealer laten vervangen, dan heb je altijd de hoofdprijs.
Kenteken verlichting kan je makkelijk zelf doen, de lampjes kosten een paar cent.
Ook de achterruit sproeier, daar zetten ze even een hogedrukspuit op en voila, hij werkt weer. €30,- in jou pocket.
Al die andere roest zaken is ook heel dubieus, ik zou zeker een second opinion halen bij een andere dealer of een buurt Bovag garage.

Ik mag geen reclame maken maar kom eens naar Van Poelgeest in Heemstede. Meer forummers zijn gecharmeerd van hun service. :wink:

Succes iig,

Ossie
Afbeelding
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 jul 2009, 14:54

@ossie: Dank je wel voor je reactie. Op de offerte staat APK gratis, Viergasmeting uitvoeren € 34,88, APK afmeld kosten € 6,51, samen dus € 41,39. Zou viergasmeting ook gratis moeten zijn?
Waar ik ook zo van baal is dat het allemaal zo veel tijd gaat kosten. Andere dealer/garage zoeken etc. en over 1 1/2 week ga ik op vakantie. We wilden lekker met de mini door de bergen cruisen in Italië...
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

14 jul 2009, 15:03

Er zit inderdaad nogal wat discutabele APK vervangingen in voor de APK (lees allemaal).
Alles wat scheef staat en een beetje roest heeft wordt vervangen, erg vergezocht.
Als hij daar nog niet gerepareerd is zeker daar niet laten doen.
Misschien zijn hoognodige beurtje met duidelijk instructies verder niets te doen en voor de APK naar een goeie buurtgarage.
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 jul 2009, 15:16

Zoooo!!! Ik schrik hier ook van. Ik laat m'n onderhoud zolang ik MINI rijd ook bij Breeman uitvoeren, maar heb dit gelukkig nog nooit meegemaakt.
Ik heb eigenlijk juist positieve ervaringen met het onderhoud en de prijzen bij Breeman.

Maar ik vind de specificatie die jij gekregen hebt op zijn zachtst gezegd erg stevig geprijst. Sommige onderdelen zijn nou eenmaal duur, maar uit oogpunt dat het een stevige rekening gaat worden kunnen ze wat kleinere zaken toch wat coulanter regelen zou ik zeggen. Ik zou gewoon je ongenoegen over de specificatie uiten en vragen of ze je niet enigszins tegemoet kunnen komen. Weglopen kan altijd nog als je niet tot overeenstemming weet te komen.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
MaVaEe
Koeien-teller

14 jul 2009, 15:21

Damn dit is echt niet normaal! :s
Typisch gevalletje van dat ze niet genoeg auto's verkopen en het maar in de garage moeten verdienen....
Ik zou zeggen lekker naar een lokale Bovag garage gaan!
Laatst gewijzigd door MaVaEe op 14 jul 2009, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
zmorf
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

14 jul 2009, 15:21

:shock: :shock: schandalig,schrijft ie met een vork ofzo :s
sluit me aan bij Ossie en Berthil ga SNEL op zoek naar een ander garage bedrijf.
kijk anders eens op www.autoweek.nl bij dealerreview voor een goed betrouwbaar adres bij jouw in de buurt.
Succes !
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 jul 2009, 16:06

De APK regels zijn per afgelopen mei aangescherpt en daar pluk ik nu de (rotte) vruchten van....
Ik heb net nog even gesproken met de garage over de offerte, en daarbij noemde hij dat de banden en reactiestang een advies zijn en geen verplichte vervanging voor APK.
Volgens de beste man is onder andere veranderd aan de APK dat als je electrische afstelling hebt voor de koplampen, deze ook moet werken. En hier schort blijkbaar iets aan.
Die veerschotels zijn inderdaad echt kapot, want ik hoor elke keer een flinke tik als ik mijn voorwielen zo ver mogelijk draai, bijvoorbeeld met inparkeren. Dit had ik ook aangegeven toen ik 'm wegbracht.
Microfilter hoort inderdaad bij de grote beurt (ook volgens Kalfsbeek in Schiedam) staat alleen onder een apart kopje vermeld, prijs van grote beurt + Microfilter kwam wel overeen met met wat Kalfsbeek noemde.
Verder heeft ie 'm gelukkig nog niet afgemeld, dus ik kan er zo mee weg.

Ik ben verder aan het bekijken wat ik zelf kan doen.
Koplampen moeten wel te vinden zijn lijkt me. Zijn die zelf te vervangen? Afstellen doen ze dan weer met APK-keuring.
Net als het derde remlicht... het lijkt me dat ik dat ook zelf kan doen.
Die achterruitenwisser laat ik ook maar ff zitten. Die heeft het nog niet gedaan zolang als ik de MINI heb, en om nou te zeggen dat ik 'm gemist heb.
De banden ga ik uiteraard ook niet laten doen bij de stealer.
Kentekenplaatverlichting kan ik zelf.
En de reactiestang kan geen kwaad om uit te stellen volgens Breeman, er zitten een paar scheurtjes in het rubber ofzo. Het enige is dat ie wat meer ´bonkt´.

Blijft er nog over: Beurt en APK, remschijven, rem- en koelvloeistof, benzinetankbeugel, hoofdcilinder koppeling, schokdemp-/veerschotels en het injectie systeem: € 1700,- incl. BTW.

Daar wordt ik al iets vrolijker van. Ietsje dan hè...
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 jul 2009, 16:11

Mijn broertje belde net dat zijn schoonvader en zwager ook nog eventueel wat dingen kunnen. (allerlei vloeistoffen verversen enzo.)

Bedankt voor jullie reacties, ik kan al bijna weer lachen.
zmorf schreef::shock: :shock: schandalig,schrijft ie met een vork ofzo :s
toepasselijke opmerking, ik ontwerp namelijk (onder andere) bestek :)
Blont-007
NMC Legend
NMC Legend

14 jul 2009, 16:18

Pffff hoop geld zeg, ik zou toch ook niet alles klakkeloos laten maken.

+1 voor de schrik! :)
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 jul 2009, 16:31

@Blont-007: THNX :)
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

14 jul 2009, 17:21

Ik heb wel een linker pre-facelift koplamp voor je te leen :)
Trouwens.. Injectie gallerij verkeerd gemonteerd.. is dat niet door hun zelf gedaan?

En die roest... gewoon even met schuurpapiertje P80 eroverheen en opnieuw in de tectyl zetten. Die dingen roesten onder je weg, maar over het algemeen is het oppervlakte roest.

Schijven en blokken vervangen.. Tja.. Ik doe dat eigenlijk altijd zelf want veel stelt het niet voor. Ik dien wel te zeggen dat remmen geen probeersel mogen zijn en als je geen sleutel ervaring hebt moet je er ook niet even aan beginnen. (Ik ben zelf automonteur van origine)

Tis allemaal nogal wat.
MaVaEe
Koeien-teller

14 jul 2009, 18:02

Mocht je een beetje sleutelervaring hebben dan zijn de remmen inderdaad zelf prima te doen! 8)
Afbeelding
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

14 jul 2009, 23:45

Thnx voor jullie reacties.
@@mr: Dank je voor je aanbod, maar ik ga eerst eens opzoek naar iemand die 'm kwijt wil.
@@mr en MaVaEe: Ik kan wel hulp krijgen met diverse dingen, waaronder de remmen. Thnx voor de tip.

Over de veerschotels staat het volgende gespecificeerd:
- Beide steunlagers van veerelement voor vervangen
- Diverse delen veerpoot reinigen
- Schroef
- Schokdemperschotel V
- Veerschotel
- Koppl.Schij

Weet iemand wat dit inhoud? Ik wil binnenkort m'n auto gaan verlagen, heeft het dan zin om nu dit te laten vervangen of kan ik beter direct verlagen?
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

15 jul 2009, 01:03

Kijk even in je andere post. Kopen mag ook. Lenen was een optie.
Ik heb nog een set pre-facelift lampen over, dus ook de linker.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”