Banden wisselen mogelijk?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Berg
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Banden wisselen mogelijk?

12 aug 2009, 21:41

Mijn achterbanden zijn beter dan mijn voorbanden. Nu denk ik erover om achter met voor te wisselen.

Kan dat zomaar? Moet ik dan LA met LV en RA met LV wisselen of juist LA met RV en RA met LV?
Of mag de draairichting niet veranderen en kan het alleen maar LA met LV en RA met RV?

Alvast dank voor de hulp!!
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 aug 2009, 21:51

Je kunt alles altijd omwisselen. Als je ze maar weer balanceert :wink:
Berg
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

12 aug 2009, 21:53

Getzz schreef:Je kunt alles altijd omwisselen. Als je ze maar weer balanceert :wink:
Getzz: ik bedoel omwisselen met velg en al. Dan valt er toch niks uit te balanceren?
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 aug 2009, 21:55

Ik zou ze dan opnieuw balanceren. Het gewoon omwisselen lijkt mij niet verstandig want dan heb je kans op trillen...tenminste dat is mijn ervaring. Als ik in de garage velgen om moest zetten dan gooide ik ze altijd ff op het balanceerapparaat. Fluitje van een cent en duurt maar 5 minuutjes
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

12 aug 2009, 21:56

Als je banden hebt met een specifieke draairichting (zie indicator op de band), dan kun je ze niet zomaar op elke plek monteren. Dan houdt je links aan de linkerkant en rechts natuurlijk rechts...
Maar volgens mij zijn er standaard geen banden gemonteerd met een specifieke draairichting. Maar stel je hebt Goodyear Eagles eronder liggen, dan is de draairichting van belang voor een goede afvoer van water.
Berg
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

12 aug 2009, 21:57

Getzz schreef:Ik zou ze dan opnieuw balanceren. Het gewoon omwisselen lijkt mij niet verstandig want dan heb je kans op trillen...tenminste dat is mijn ervaring. Als ik in de garage velgen om moest zetten dan gooide ik ze altijd ff op het balanceerapparaat. Fluitje van een cent en duurt maar 5 minuutjes
Oke bedankt. S winders zien er trouwens heel goed uit, ze gaan er morgen onder! Bert
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 aug 2009, 21:59

Berg schreef:
Getzz schreef:Ik zou ze dan opnieuw balanceren. Het gewoon omwisselen lijkt mij niet verstandig want dan heb je kans op trillen...tenminste dat is mijn ervaring. Als ik in de garage velgen om moest zetten dan gooide ik ze altijd ff op het balanceerapparaat. Fluitje van een cent en duurt maar 5 minuutjes
Oke bedankt. S winders zien er trouwens heel goed uit, ze gaan er morgen onder! Bert

Check ook ff wat robert zei. Dat is ook van belang. De velgen zijn in goede handen geweest... en nu vast en zeker ook :wink:
Berg
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

12 aug 2009, 22:00

Getzz schreef:
Berg schreef:

Check ook ff wat robert zei. Dat is ook van belang. De velgen zijn in goede handen geweest... en nu vast en zeker ook :wink:
Ga ik doen. Reken maar dat ik er goed op pas. Fijne avond Getzz.
Marcel Always Open
Cabrio-King

12 aug 2009, 22:47

Robert schreef:Maar volgens mij zijn er standaard geen banden gemonteerd met een specifieke draairichting. Maar stel je hebt Goodyear Eagles eronder liggen, dan is de draairichting van belang voor een goede afvoer van water.
Ook op dunlop SP9000 is de draairichting specifiek... En er zijn veel Minirijders met Dunlopbanden, ook standaard gemonteerd.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Glenn-DUB
Be Mini
Be Mini

12 aug 2009, 23:09

Mss nog een kleine tip, als voorbeeld mijzelf, ik heb mijn achtervelgen er wat schuin onder staan daarmoet ik rekening mee houden dat ik ongeveer rond de 13 a 15.000 km de linkerband op de rechtervelg en de rechterband op de linkervelg moet ploppen/draaien ivm slijtage aan de binnenkant van de band.

Is mij verteld :?
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

12 aug 2009, 23:10

OK, goede toevoeging van die Dunlops!

Ter info, de markeringen met uitleg op (dunlop)banden: http://www.dunlop-tires.com/dunlop_nlnl ... /sidewall/

BTW: Dunlop is een merk van Goodyear, net zoals Fulda en Sava....
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

13 aug 2009, 12:25

Glenn-DUB schreef:Mss nog een kleine tip, als voorbeeld mijzelf, ik heb mijn achtervelgen er wat schuin onder staan daarmoet ik rekening mee houden dat ik ongeveer rond de 13 a 15.000 km de linkerband op de rechtervelg en de rechterband op de linkervelg moet ploppen/draaien ivm slijtage aan de binnenkant van de band.
Dat kan dus alleen als je een band hebt die geen draairichting heeft.

Mijn ervaring is is dat als je te lang wacht met wisselen je toch trillingen in de band krijgt omdat deze aan de achterkant anders is afgesleten en gebruikt wordt dan aan de voorkant. Uitbalanceren heeft dan geen zin, de trillng komt voor uit het andere slijtagepatroon aan het oppervlak. Dit is nog een graad erger bij verlaagde Mini's omdat dan de achterwielen meer camber hebben dan de voorwielen.
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

13 aug 2009, 12:34

Daarom laat ik ca. elke 10.000 km de voor- en achterwielen/banden wisselen bij mijn bandenleverancier. Dit om trilllen/cuppen van de achterbanden tegen te gaan. Dit doe ik op hun advies en sindsdien heb ik nooit meer last van dit soort dingen.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

13 aug 2009, 16:21

Is dat camber niet af te stellen? Als je geen circuit gebruik doet en een "normaal" rijgedrag aanhoud is de extra camber niet van veel nut denk ik.

Ar.
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

13 aug 2009, 18:13

[quote="Sepp"]Daarom laat ik ca. elke 10.000 km de voor- en achterwielen/banden wisselen bij mijn bandenleverancier. /quote]

Uhh, mijn (voor)banden zijn na 10.000 - 15.000 km versleten dus dan heeft wisselen geen zin meer :?

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”